Mulla on kalkkia tarjolla (rakeista kanankalkkia) aina. Syövät sitä sitten jos haluavat ja tarvitsevat. Sen lisäksi hiekkaa (karkeaa) on tarjolla tarhaoloissa, kesällä luotan siihen että etsivät kiviä itse vapaana ollessaan. Linnuilla pitäisi olla jauhinkiviä tarjolla, etenkin jos ravinto on esim. kokonaisia jyviä. Kivet toimivat kuitenkin lintujen hampaiden tilalla. Jostain luin, että rehunkulutus kasvaa jos kiviä ei ole, ja että sitten jos linnut pääsevät esim. pihalle jossa kiviä on niin pahimmassa tapauksessa syövät niitä liikaa ja tukkivat ruuansulatuksensa. Meidän ankoilla kivipiiran (siis se paikka jossa kivet työskentelvät) toiminnan kuulee joskus ihan kunnolla kun ankkojen kanssa oleskelee, siis sellaisen äänen että kiviä hangataan kovaa toisiaan vasten. Se kuulostaa tosi hurjalle! Mä luulen, että jos ankka syö pelkästään teollista rehua, niin se on sen verran pehmeää että saattaa sulaa hyvin ilman kiviäkin.Katriina kirjoitti:Tuosta kalkista olisin kysynyt, eli pitääkö ankalle antaa kalkkia ja kuinka paljon, vaikka se ei munikaan? Entäs kiviä ruuansulatuksen avuksi? Olen kuullut ristiriitaista tietoa, toiset väittävät, että pikkukiviä tai jotain linnuille tarkoitettuja kiviä pitää antaa, toiset taas väittävät, että siitä on suorastaan haittaa?
Ankalla pitää olla vettä tarjolla silloin kuin se syö, eli jos ahtaa ruokaa kupuunsa ja ei saa vettä, mutta saa sitä sitten myöhemmin, niin ruoka voi turvota liikaa kuvussa ja olla tosi haitallista ankalle.