Kesä kanat vuokralla

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vuokralle vai ei

Äänestys päättyi 17 Joulu 2008, 18:16

ei vuokralle
7
33%
vuokrataan
14
67%

Ääniä yhteensä: 21

mirri

Re: Kesä kanat vuokralla

Viesti Kirjoittaja mirri »

Kyllä minulta on vuokrattu tänäkin kesänä kanasia. Mulla on 10€ / kana hintana. Ja sitten jos halua kanan kokonaan syksyllä saa maksaa loppusumman.

Pitäskös meidän kopsauttaa viisaat päät yhteen, ja laatia yksissä tuumin ns kanavuokra sopimus??
Ehkä asiat kannattaa sopia etukäteen ja kirjallisesti. Kun osa kanan kysyjistä ei ole ihan tuttuja.
Mitäs kaikkea vuokratessa nyt on huomioitava??
Jos kana sairastuu, kumpi vastaa hoidosta? jos kana kuolee? korvaus?
vuokra aika? jos tulee tipuja kelle ne kuuluvat?
kanojen loishäätö, palautettaessa?
Salmonellatesti?
vuokrattavien kanojen lukumäärä on hyvä olla paperissa. ja sekin miten menetellään kukon kanssa.
Voiko vuokraaja siirtää vuokrasopimusta kolmannelle osapuolelle.
(Menin kerran kanoja katsomaan kesällä, ja ne olikin ihan eri paikassa kun piti :smt017 )
Kukas olis hyvä paperi hommassa?
Tuttujen ihmisten kesken tuskin sopimusta tarvitaan, mutta entäpä ne vieraat?
Viimeksi muokannut mirri, 18 Kesä 2010, 22:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kana86

Viesti Kirjoittaja Kana86 »

Minulle ainakin tulivat kesäksi LAINAKSI vanhalta tutulta. Järjestely sopi hyvin kummallekin eikä siinä mitään ihmeellistä. Kanat kotiutuivat hyvin nopeasti. Salmonellatodistuksia ei tullut edes ajateltua kuten ei muutakaan vastaavaa.

Takaisin mennessä kanat kyllä taas sopeutuvat joukkoon. Tällainen järjestely on hyvä, kun ei ruveta liian tarkoiksi. En näe asiassa mitään ongelmaa.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Kukkopoikia voisin antaa kesäksi vuokralle. Kasvaisivat vuokraajan hoteissa kesän ja syksyllä vois laittaa pataan. Olis helpompi teurastaa kun ei olis niitä itse kavattanut :smt017 Kukkopojat olisvat komeita pihan koristuksia.
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Mutta moni varmaan ottaa vuokra kanoja osittain munien takia joten vuokra kukot voi olla vaikeampi saada menemään :smt003
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Voihan sitä aina yrittää, jos joku vaan haluais pihalle kuopsuttajia. :smt003
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meille pöllähti tänään pihaan kaukaisia sukulaisia, halusivat kanoja vuokralle. Kaksi kanaa ja kukko lähti kesäksi heille järven rantaan, tulevat sitten syksyllä takaisin. Hinnaksi sovittiin yht. 30€. Kukko oli sellainen keskenkasvuinen, alkukeväästä syntynyt. Toivottavasti ruokkivat hyvin niin saadaan sitten laittaa syksyllä kukko pataan :smt003
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Tai voi sitä yrittää jos joku kananottaja ei erota kukkoa kanasta :smt040
mirri kirjoitti:Jos kana sairastuu, kumpi vastaa hoidosta? jos kana kuolee? korvaus?
Mun mielestä siinä vuokrahinnassa pitää olla joku vakuusvara kanojen kuoleman varalta ettei kuollutta tarvitsisi korvata. Tai sitten erillinen panttimaksu minkä saa takaisin kun palauttaa kanat hyvässä kunnossa, se voisi olla parempi. Sairaudet on vähän kinkkinen juttu, kun mistä niistä tietää mikä sairaus on sitten vuokraajasta riippuvainen tai jos vuokralleantaja onkin luovuttanut tietämättään jo piilevästi sairaan kanan? Kanan parhaaksi ehkä voisi olla että sairastuneen kanan voi tuoda kotiinsa hoidettavaksi tai halutessaan voi hoitaa itse.
mirri kirjoitti:vuokra aika? jos tulee tipuja kelle ne kuuluvat?
Mun mielestä tiput on niinkuin munatkin, eli kaikki mitä kana tuottaa vuokra-aikana kuuluu vuokraajalle. Tipuista laittaisin korkeintaan option, että vaikka 1/3 kanatipuista kuuluu vuokralleantajalle. Tai jos kanat palautetaan niin että niillä on tipuja mukana, vuokralleantaja korvaa vuokraajalle tipuista jonkun pienen summan.
mirri kirjoitti:kanojen loishäätö, palautettaessa?
Kannattaa varmasti varmuuden vuoksi vuokralleantajan hoitaa kun kanat palautetaan, eli sisällyttäisin vuokrahintaan.
mirri kirjoitti:Salmonellatesti?
Minusta jos vuokraaja haluaa sellaisen ottaa niin saa itse teettää. Sopimukseen kannattaa varmasti kirjata että kanat saattavat kantaa salmonellaa, ettei tule sitten ongelmaa jos joku vuokrakanoista saa salmonellatartunnan.
mirri kirjoitti:Voiko vuokraaja siirtää vuokrasopimusta kolmannelle osapuolelle.
Mun mielestä ei, mutta sehän on ihan sovittava asia, jos vuokraaja haluaa siirtää vuokrakanansa asumaan johonkin sopivaksi katsomaansa sijoituspaikkaan.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Sillä ihan näitä mulla mieleen juolahtaa, kun mulle on tullut vuokralle kysyjiä, jotka on tutuntutun tuttuja. Eli mulle ihan vieraita.
Ja kuitenkin olen tämän kanahulluuden levittämisen kannalla!!!
Kun aina jos jotain sattuu, on hyvä jos asiasta on hoksittu sopia etukäteen. Ei jää sitten pahamieli kellekään jälkeenpäin.
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Meiltä on nyt parin-kolmen vuoden ajan lähtenyt kanoja vuokralle samaan paikkaan. Asustelevat kesäkuusta elokuuhun kesäpaikassaan. Vuokrahintana olen pitänyt kanojen myyntihinnan. Tänä vuonna lähti viisi kanaa ja kukko.

Mielestäni kesälle vuokraus on tosi hyvä idea! :smt001 Jos ei ole mahdollisuutta järjestää talvitiloja, niin miksei voisi edes kesää nauttia kotkottimien seurassa. Omat kanani ovat menneet lapsiperheen iloksi ja tulleet aina takaisin loistavassa kunnossa ja tiedän että niistä pidetään hyvää huolta, niin mikä ettei. Ja takaisin tullessaan ovat sopeutuneet takaisin laumaan ilman tappeluja ja kähinöitä.
Kukkopoika9

Viesti Kirjoittaja Kukkopoika9 »

Vanha aihe mutta..

Voisiko tuosta vuokrauksesta kehittää jotain bisnestä.
Tarjoaisi koko hoitoa.
Kanakoppi http://aijaa.com/j0XmF8 siihen elementeistä ulkotarha.
Sisältäisi muutaman kanan + kukon (jollei tule taajamaan)
Kesän rehut + kuivikkeet.
Koko satsi tuotaisiin keväällä tontille ja haettaisiin syksyllä pois.
Mahdollisuus myöhemmin ostaa koko kokonaisuus, sillä ehdolla että on talveksi siipikarjalle lämpimämpi pitopaikka.

Tietysti on sanomattakin selvää, että tuosta pitäisi saada jotain muuta kuin kymppejä kuukaudessa.
Vastaa Viestiin