Kesä kanat vuokralla

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vuokralle vai ei

Äänestys päättyi 17 Joulu 2008, 18:16

ei vuokralle
7
33%
vuokrataan
14
67%

Ääniä yhteensä: 21

mirri

Kesä kanat vuokralla

Viesti Kirjoittaja mirri »

Laitoin tästä ihan uuden keskustelun. Onko kukaan törmännyt ajatukseen että kanoja kysytään kesäksi noin niikun vuokralle? Kun mikään eläinhän ei oikeen osaa sopeutua siihen että asuinpaikka muuttuu kokoajan. Tuntuu vähän oudolle ajatus. Multa kysyttiin meinaten tuota eilen! sanoin että vähän mietin asiaa etten lupaa mitään. Ja mites sitten se kukko polo. Eihän sitä voi enään kesänjälkeen samaan porukkaan laittaa toisen kukkelin kanssa. Ja kanahan on kerinnyt ja unohtaan oman porukkansa. Mitähän vaikutuksia tuolla olis niitten ryhmään?
Ja entäs sitten se rahallinen ja laillinen puoli? Tuossa yhdessä toisessa keskustelussa on jo todettu että eläin verrataan esineeseen. Mutta entäs sitten jos sattuu jotain, kana kuolee? Ja piitää kai se ainakin salmonellatodistus linnuista pyytää ennenkun ne takaisin ottaa. Meinaan tiedän nämä ihmiset sellaisiksi että osaavat ja huolehtivat eläimistä. Mutta heillä ei ole tiloja että voisivat pitää kanoja ympärivuoden. Ja mullakaan ei oo niinpaljoa tilaa että pystyisin montaa kanaparvea pitämään sitten erillään toisistaan. kokeilen osaanko laittaa tästä vielä äänestyksenkin
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

En vielä uskaltanut äänestää.
Kesä on kitenkin pitkä aika. Esim. touko-loka???
Eli ei kovin tiheään olisi siirtoa.
Ja jos paikassa olisi koppi/kunnon katos tms. yleensäkkin tilat. Niin kuulostaisi minusta ihan ok.
Voisin antaakkin varsinkin jos tuntisin.
Minulla ei olisi salmonella juttuja, kun ei ole todistusta itelläkään. Ja laittasin kukon vain sitten pataan.

Minusta tuo on SATA kertaa parempi kuin ne vuokralle laitettavat karitsat!!!!! Laumaeläin yksinään. Ja sitä tehdään hailuodosta käsin täällä kokoajan!!!!!!!!!!

Eli jos minun naapuri kysyisi, tai vähän kauempaakin.
Antaisin kirjalliset ohjeet mukaan ja puhelin numeron ja vuokraisin.
Eli taidan äänestää vuokraa
mirri

Teidän kaikkien mielipide on tärkee. Meinaan mietin tota jo viimeyön :smt101 Ja ajattelin että täältä ainakin tulee kommenttia asiaan
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Kyllähän nämä meidänkin kanat tuli kesäkanoiksi eli palautusoikeudella, mutta samaan hintaan saa pitkäänkin. Helpompi oli tehdä kanapäätös, kun tiesi, että niistä pääsee hyvällä tavalla eroon, jos ei olekaan kana-ihminen (tiedä sitten olisivatko menneet pataan vaiko saaneet jatkaa munintaansa). Minusta tuo oli hyvä ratkaisu ja eikös kanatkin sopeudu kuitenkin jollain aikavälillä uuteen paikkaan, eihän niitä nyt viikoittain raijata eestaas.

Kannatan siis vuokrausta, joka meillä sit venähti ja nyt siis parvikin jo yli kaksinkertaistunut, alun kolmesta on nyt seitsemän siivekästä ja tälle tielle jäätiin :smt005
mirri

Laitetaan nyt vielä kysymyksiä lisää... mikä olisi sopiva hinta esim kk/vuokra kun nää nyt onnäitä kotikanoja... Kun periaatteestaen ole valmis ilmaseksikaan niitä pois laittaan. Ja pitäähän joku asiallinen hinta olla jos kana jostainsyystä kuolee vuokralla.???
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No onhan monella harrastajallakin kesäkanala erikseen ja talveksi kanat siirretään talvitiloihin. Niin ei se nyt niin eri asia ole jos kesäkanalan ja talvikanalan välillä on muutama kilometri. Hoitaja tietty vaihtuu mutta mahtaako ne kanat siitä niin välittää.

Mun mielestä tuommoista kanavuokrauspalvelua on tarjollakin joillain tiloilla.

Hienoahan se on jos kanoja voi vuokrata kesäksi! Niin asiasta kiinnostuneilla on mahdollisuus kokeilla kananpitoa ja ainakin kesäkausi elää varmasti onnellisen kanojen munilla. Helpostihan siitä sitten innostuu nikkaroimaan sen talvikanalankin mutta jos ei niin aina se kesäkanojen pitokin on pois tehotuotannosta ja muutenkin tuo lisää ns. pehmeitä arvoja.
Kesäkanojahan vois markkinoidakin tuottaviksi kesälemmikeiksi, kesäkissan sijaan!

Mä laittaisin kananvuokraksi kanan hinnan. Eli jos on kanojaan myynyt vaikka kympillä niin kympillä saa yhden kanan kesäksi vuokralle. Silloinhan vuokraaja voi halutessaan pitääkin ne kanat. Ja kana tulee korvattua jos kuolee vuokra-aikana.
Suvianne

Hatusta heitän tällasen, jos ajatellaan että se kana munisi joka työpäivä niin päiviä olisi 21 kuukaudessa.
Ja jos ne olisi vuokralla viisi kuukautta niin munia tulisi 105. Ja jos munan hinta olisi 0,1senttiä niin kanan hinta olisi silloin 10 euroa.
Eli kympin per kana. Se olisi vain 2 per kuukausi. Mutta vuokraako kanaa kukaan korkeammalla hinnalla, sitä en tiedä kun en ole koskaan vuokrannu.
Ja jos kuolee on kana korvattava erikseen. Sopivaksi katsomallaan hinnalla.
Suvianne

Muusa, onneksi oltiin samoissa lukemissa hinnan kanssa, en ihan nolannu itteeni :smt005
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ihan hyvä ajatus minusta. Palvelee tosiaan sitäkin, että uudella kanaharrastajalla olisi vähän matalampi kynnys aloittaa, kun kanoilla on ikään kuin palautusoikeus.

Mä ottaisin myös koko kanan hinnan vuokrahintana. Jos vuokraaja päättääkin pitää kanat, ei tarvitse maksaa lisää. Kesä on kuitenkin se edullisin aika ylläpitää kanoja ja monesti myös tuotteliain. Eli vuokranantajalle jää se kallein ja tuottamattomin aika ylläpitää kanoja.

En myöskään usko, että sen enempää stressaantuvat, yhtä lailla niitä joutuu keväisin ja syksyisin siirtelemään. Kiinni ottaminen kai siinä kanalle kaikista stressaavinta on, ei niinkään matkan pituus.
pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Meiltä kanoja ja kukkoja on lähtenyt todella moneen paikaan kesäksi eivätkä kanat ole siiroista mokskiskaan kun syksyllä takaisin tuodaan ovat kyllä heti kun eivät olisi poissa ollutkaan :smt045 Joillakin kukoilla tosin tulee pientä kinaa mutta kyllä ne paikkansa muistavat nokkimisjärjestyksessä ja joistakin kanoista näkee että ne tunnistavat vuokraajansa kun niitä tullaan taas keväällä hakemaan :smt003 elkkä kanoilla on kuitenki melko hyvä muisti :smt002 Minä olen henkilökohtaisesti pitänyt kesä kanoista 15€kpl/kesä ja jos kanat saavat kesän aikana poikasia saa vuokraaja päättää mitä niillä tekee elleivät ole rotukanoja. :smt001. Jos kana kesän aikana kuolee sairauteen tai pedon kohtaamiseen en ole mitään pyytänyt koska sama olisi voinut käydä omallaki kohdalla.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Munkin mielestä vuokraus on ihan ok. Tosin oletan että mun mies olisi ehdottomasti vastaan. Itse pidän ajatusta sen takia hyvänä että tulisi uusia kanapitäjiä ja hinnaksi varmaan juuri tuo kanan hinta on hyvä ja kaikkein selkein jos vuokraaja vaikka innostuu pitämään kanoja pitempään tai vaikka joku kuolee.

Alkakaa vaan monet vuokraamaan, niin tulee lisää kotikanaloita. :smt026
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mä olen joskus antanu kesäkanoja ihan ilmatteeks.
Ite olen muinoin saanut monena kesänä kanoja, ankkoja ja lampaita ilmatteeks kesäks niin en ole sitte itekkää maksua ottanu.
Kunhan pitää huolta ja hoitaa hyvin niin mä olen tyytyväinen!
Noita nykyisiä en kyllä antaisi mutta ehkä niiden jälkikasvua voisi harkita :smt017
Mun mielestä on hyvä jos immeiset ottaa kesäkanoja aluks ja "harjottelee" niiden kanssa ja katsoo jaksaako hoitaa ennen kun ostavat omia ympärivuotisiks.
mirri

:smt005 Yllättävää ettei kukaan vastusta moista hommaa. Itse ajattelin että lyhyin vuokra aika olis kuukausi, että linnut kerkiäis sitten tottumaan. Muistan jostain lukeneeni, että viikossa parissa kana unohtaa, parvensa. Smari miks sun mies olis vuokrausta vastaan. Olis ihan kiva kuulla mielipide siihenkin suuntaan?
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mä kysyin sitä mieheltä ja se ei tosiaan pitänyt sitä yhtään järjellisenä, kuten arvasin. Ilmeestä huomasi heti, että kysymyskin ärsytti, luuli varmaan että meidän kanaset on kohta missälie. :smt003 Ei se tykkää koirien sijoituksesta, eikä hevosten mistään ylläpidoista, eikä mistää missä meidän omat eläimet ei oo kotona. Se perusteli että miks ne kesäksi antaisi pois kun ne on hienoja ja helppohoitoisia omalla pihalla. Sitten itse vaan kattoisi kun ne on talvet kökkimässä sisällä. Ja sanoi että niitä olisi hankala ottaa takasin ja pitäisi olla niille tilat erikseen.

Itsekkin ymmärrän ihan hyvin hänen mielipiteet, ainahan asioissa on monta puolta. Ja onhan se kesä ihanaa aikaa noita kanoja pitää, kun tähän talveen vertaa. Eli meiltä ei vuokrata, tommoisista pikkujutuista en miehen kanssa ala riitelee, kun hän meillä eläimiä niin paljon hoitaakin. :smt003
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä oon samaa mieltä smarin miehen kanssa :smt006 Hiljattain naapuri vähän kysästeli kanoja lainaan kesäksi, että saisi omia munia. Mä puistelin päätä ja lupasin sille ihan ikiomaksi kukkoja :smt003 Mulla on semmoiset perustelut, etten raski olla erossa kotkoistani :smt001 , vaikka varmasti saisivat hyvän hoidon ja olosuhteet eikä matkakaan olisi pitkä.

Mutta ehdottomasti olen sitä mieltä, että on todella hienoa vuokrata kesäkanoja!

Kumpaa vaihtoehtoa mun nyt pitää äänestää :smt017
Vastaa Viestiin