Kestopehkusta alottelijalle

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
rilla

Re: Kestopehkusta alottelijalle

Viesti Kirjoittaja rilla »

Niin

Sama juttu se on kun kompostissa. Mut pehkua kuitenkin tarvii olla aika paksulti,et palaa. Keittiöjättees on kyllä typpeä.
En mä usko,et hiiltä liikaa on,pikemmin just typpeä liian vähän.

Mul on parakki jotai 6kertaa 2.2,ehkä.
Mul on siinä tilassa joku 25 kanaa ja kukkoa.
Lisäksi vielä seinällä pikkuhäkeis 1 silkkipoikue ja emo-tipu pari ja 2 häkissä käppänäpariskunta.

Viime talvena oli alle 20 kyllä,mut pehku paloi.
Välillä tosi kuumasti,välillä vähän haalenee. Mun tarvis hommata vähän kuiviketurvetta nytten,kun porukkaa on noin paljon.
Turveseos imee nestettä paremmin. :smt023
Maru

Viesti Kirjoittaja Maru »

Mun tila siis noin puolet 3,8x2,2. Tai 2/3 miten sen nyt laskee :smt048 Mul 9+kukko eli siinä ja siinä, pitäis riittää tai sit 4 lisää (ilman niitä häkkiasukkeja )

Ehkäpä jaksaa palaa kun paskan määrä kokoajan lisääntyy ja kannan selkä vääränä ruokajätettä.
Tosin sitä ei kauheasti tule 1aikuisen ja lapsen perheestä. Varsinkin kun ne parhaat palat menee kanojen suuhun :smt045

Olispa työpaikkaruokala tms josta saisi ruokatähdeämpärin.

On siel 4-5 turvesäkkiä ja 5-6 kutteria ja monta isoa saavillista lehtiä. Menin jo laskuissa sekaisin. Johonkin se vaan häviää. Mut on se pehkukin n 30-40cm paksu.

Kiitos rilla neuvoista :smt006 Nyt sain taas uskoa itseeni ja pehkuun !
rilla

Mä en ite oikein pehkuun ensin uskonut.
Ja mietin sitä "siivottomuutta" jne. Viime talvi kuitenkin ratkaisi pelin. En koko talvena laittanu lämpöpuhallinta toimintaan!

Sähkö on kallista ja aina vaan hinta nousee.
Samoin se pehku,mitä keväällä kärrättiin ulos. Kaikki mitä olin pehkulle syöttänyt,oli kadonnut. Tai sitä ei pystynyt tunnistaan.
Paria leipäkäärettä lukuunottamatta. Olivat pehkuun joutuneet,vaikka yritän olla tarkka,ettei muovia joudu sekaan.

Kuitenkin talven mittaan kannoin kanalaan kaikkea mahdollista. Esim appelsiineja puolitettuina varmaan kymmeniä kiloja.
Ja kanat tykkäs! Välillä kaivoivat syviä kaivanteita sinne pehkukasaan ja välillä taas ne täyttivät.

Tällä hetkellä mulla pehku palaa aika hyvin. Mut tarvis tosiaan saada sinne jonkunverran turvetta.
Meinaa toiselta reunalta olla liian kostea.

Yritä nytten vielä. Melko runsaasti sitä materiaalia saa olla.

Vielä siittä sähköstä. Vaikka mulla oli puhallin aiempina talvina,niin silti kovilla pakkasilla lattialla vesikupit meni jäähileeseen ja oli semmonen kurjan jäisen tuntuinen se lattia.
Nyt ei vedet ole hileytyneet sen jälkeen kun pehku on ollu.

Tsemppiä :smt023
SannaKle

Viesti Kirjoittaja SannaKle »

Eikö se pehku todellakaan haise? Siis että kanalassa pystyy käymään ilman että taju lähtee ammoniakin voimasta :oops:
Maru

Ammoniakki ei haise jos pehku toimii. Tosin ei mulla haise vaikkei toimi kokoajan. Sen verran puhdasta tavaraa viel ja paljon.

Mul oli pienen pienes leikkimökis viime talven 3kanaa. Siel ei pehku jaksanut palaa kuin hetkittäin.
Onneton ilmanvaihto ja oli kuin höyrysauna. Lisäsin tuuletusta, ni pehku sammui :smt019 Lämmitinkin sähköllä putkilämmitimillä.

Lopputalvesta alkoi ammonniakki helposti haisee, niin turvetta vain lisäsin. Poisti hajun hetkeksi ja taas sama homma. Eli kyllä pehkun pitää palaa, ettei hajuongelmaa tule.
Tai sitten pitää kaikki poistaa ja uutta tilalle. Mulla oli sama koko talven, kun välil paloi. Lähinnä silloin kun ulkona plussakeli.

Keväällä paloi kaikki moska pehkusta ja tuuletuskin kunnossa, kun ovi ja ikkuna auki.
Tosi hyvää turvemaata tuli monta kottikärryllistä :smt045
rilla

Nyt on niin tehokas pehku,että pitää oikein tuulettaa.
Liian kuuma tahtoo olla. Pitää viedä lämpömittari,niin saa lukemia.
Pakkasta nyt ei ole ollu,kun vajaa 10. Mut silti ihan oikeaa pakkasta.

Pitäis kyllä nyt tota ilmanvaihtoa varmaan vielä parantaa. Kosteutta sain pois,kun lisäsin kuivikeainetta ja palaminen on täysillä kaynnissä. Mut ihan oikeastikin alkaa olla liian kuuma! :smt004
Tiltu

Viesti Kirjoittaja Tiltu »

Juuri olin tulossa kertomaan samaa kuin rilla.
Eilen/toissapäivänä kun oli plussalla/nollassa niin kanalassa oli +12 -.-
Nyt pakkasta on -10-12 ja sisällä on 5 kun on oikeen ahkeraan tuulettanut. Kanat paineli aamulla pihalle kun kävin vedet laittelemassa..
SimplySix

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Meilläkin on pehku palanut aina välillä tehokkaammin ja välillä kytemällä. Eilen pölähti ammoniakki kanalassa ja niinpä levittelin kokonaisen turvepaalin sinne. Ja kanoillakin oli hauskaa kylpeä turpeessa.
Pahimmalla pakkasella (ulkona -26C) kanalassa oli -1C ja sydänkurkussa juoksin kanalalle, kun pelkäsin että kaikki kanaseni ovat nyt jäätyneet hengiltä. Ketään muuta ei näyttänyt palelevan kuin butti ukkoa, joka isotteli ja pörhisteli sulkiaan tutinasta huolimatta. :smt003
Kaipa se pehku sitten antaa lämpöä, vaikka niin olen tuumaillut, että toimiiko se edes (en halua työntää kättäni sinne ankanp*skan sotkuiseen pehkuun). :smt005
Sitten en tiedä miten käy, jos pitää vaikkapa viikon kovaa pakkasta (yli -20C), että jaksaako pehku lämmittää. Onneksi on sauna samassa päädyssä navettaa, niin sillä saa vähän tiloja lämmiteltyä hätätilanteessa.
Maru

No nyt se palaa kunnolla ja periaatteessa joka puolella :smt041

Olen selkä vääränä sinne ruoantähteitä (tosi märkinä, enempi nestettä, kuin muuta) kantanut ja kyllähän ne kanasetkin osansa tuottavat.

Toissailtana käänsin talikolla koko pehkun ympäri ja dadaaaa... palaa sittenkin.

Siel oli 20 lämmintä, kun äsken kävin. Tuuletin ikkuna ja ovi raollaan kun siivosin. Laski 10asteeseen.
Kädel kokeilin pehkua. Kuumaa oli ja tuoksu oli todella hyvä !!! Oikeasti kun pyöritin kädel ni todella hyvä tuoksu tuli, ei yhtään ammonniakkia eikä mätiä tuoksuja :smt045

Kosteutta vain kauheasti. Täytyy käydä kuiviketurvetta hakee ja ainakin puol säkkiä laittaa.
Ihania ituja joka puolella, kun kauraa heittelen pehkuun.

Kun nyt jaksaisi palaa [-o<
Pakkasiahan meil tääl ei juurikaan ole ollut. Mut kun palaisi viel kun niitä tulee.
rilla

Pidät vaan tarpeeksi materiaalia,niin kyllä se palaminen jatkuu. Helpompi se nyt on pitää käynnissä,kun sait alkuun.
Kuivikeainetta lisää ja jatkat ruuantähteiden vientiä ym.

Oikeesti yllättävää,et ei se pehku haise pahalta kun palaminen käynnistyy.
Mä huomaan meillä,et kuivikeainetta on lisättävä,kun joskus tulee vähän ikävä tuoksahdus. :smt024
rilla

Pilkka sattuu omaan nilkkaan,kun talvi on tällainen...
Pitää kai alkaa tota pehkua osaksi kärrään pihallen. Meidän parakki on niin kuuma,et vaikka kuinka tuulettaa,niin hyvä ettei kananmunat paistu pesiin. :smt003

Noh,ehkei kuitenkaan. Mut kyllä mun tarvii osa pehkusta kärrätä ulos,kun lämpimät vaan jatkuu.
Mut parempi niin. Kurja jos se kylmänä olis. :smt038
Minttis

Viesti Kirjoittaja Minttis »

Oiskohan aika aloittaa kasaaminen, vai vasta tossa lehtien varistessa?
rilla

Jos materiaalia on,niin johan sen voi alkuun laittaa. :smt038
Ruusunen
nuorikko

Viesti Kirjoittaja Ruusunen »

Me ollaan vähän liian myöhään päästy kestopehkun rakentamiseen, mutta jonkin verran sitä on kanoilla jo. Tätä ketjua taas tutkiessani ymmärsin, että meillä on liian ohut pehkukerros, täytyypi kasata sitä lisää ja jonnekin paksummin vielä. Ja liian kuivaa, se on vain vähän kosteahko, kun käden laittaa sinne syvälle, kaadan kyllä vanhat vedet sinne mutta palamiseen tarvitaan varmaan lisää.

Olen tehnyt vähän tyhmästi, kun kanojen mukavuutta ajatellen olen tasoitellut niitä kohtia, joita kanat itse ovat kasanneet keoiksi. Olen ajatellut, että tasainen pehku on parempi, mutta kasat olisivat voineet itse asiassa alkaa paremmin palaa :oops: Orsien alla on kuitenkin paksummin. Lisää vain pitää laittaa kaikkea kaikkialle.

Nyt on jo ilmat aika kylmiä, mutta luin täältä, että monilla on silti palaminen alkanut näinkin viileillä ilmoilla. Ehkä ei meilläkään ole ihan myöhäistä, kun nyt kuitenkin on 2 lämpölamppua ja viime yönä patterikin lämmittämässä. Ajattelimme niiden tuovan pehkun käynnistämiseen lämpöä ja sitten voisi patterin ainakin poistaa. Meidän vanha hirsitalli on vain aika harva, tuuletus toimii mutta lämpö menee myös harakoille. Pitääpi vielä rakoja tiivistellä.

Kuinka paljon sitä ureaa (=pissaa) oikein pitäisi laitella, levitimme sitä ihan alussa ehkä puoli-1 ampärillistä n. 10-12 nelimömetrin alueelle. Pitääköhän sitäkin välillä lisätä?

Nyt aamupäivällä ulkona on 0 astetta ja kanalassa ennen lämpölamppujen käynnistämistä oli +4. Pitää saada lämpöä lisää, ettei tosipakkasilla kanat palellu! Päivisin ollut n.+10 tienoilla, mutta ulkonakaan ei ole edes vielä tosi pakkanen!
Maatiaiskanoja ja -kukkoja
Vuohia ja lampaita, lapinlehmä poikineen
Koira, neitokakaduja, kissoja, poni ja hevonen
Annir85

Viesti Kirjoittaja Annir85 »

Meillä poika pissaili kastelukannuun siten, että pissaa kertyi noin litra, ehkä allekin ja loppukannun täytin lämpimällä vedellä. Näitä kaadoin neljä-viisi (10l)kannua noin kolmen neliön alueelle, lisäksi kuumaa vettä olen lisännyt myös, tuntuu tuo pehku kuivuvan nopeasti, turve ilmeisesti imee valtavasti nestettä.
Pehkuun olen kasannut siis kuivia lehtiä, olkea, heinää, ruoan tähteitä mitkä jäänyt kanoilta syömättä, ja ihan pohjalla on hevosenlantaa. Ja tietenkin sitä turvetta on reippaasti. Pehkuosa on noin metrin paksu ainakin.
Pehku meinasi sammua välillä, kun en kastellut hetkeen, mutta nyt kahtena edellispäivänä kannoin yht. 6 kannullista kuumaa vettä, niin äsken kävin kokeilemassa pehkua ja kuumana kävi kun käden laitoin pehkuun :smt041
Eli kun kosteutta on tarpeeksi, niin pehku palaa. Päällä on kuiva turvekerros, niin ei ole ongelmia ilmankosteuden kanssa :smt003
Vastaa Viestiin