Mulla pehku ei alkuun meinannut lähteä millään käyntiin juuri kuivuuden ja liian vähäisen
"poltto-aineen" takia. Sain kuitenkin palamaan sen ja ammoniakki ei tuoksunut koko talvena ja kosteus pysy hyvin aisoissa
kun kuivitti pintaa turpeella. Kanalani on noin 13 neliötä betoni lattialla ja painovoimaisella ilman vaihdolla.
Kirjoitan tähän miten tein viime vuonna ja kuinka teen tänä vuonna:
1) Mulla lähti pehkun perustaminen sillä että hajotin turve ja purupaalin pohjalle ja annoin kanojen kakkia sitä kolmisen viikkoa.
Tänä vuonna olen antanut kakkia pelkkää purua koko kesän ja vain sekoitellut orren alusen koko alalle haralla jotta ei lähde vielä käyntiin.
2) Sitten sinne lisättiin syksyn lehtiä paljon sekoittaen talikolla ja myös maahan tippuneita omenoita hautasin orren alle.
Viime syksynä pehku oli verrattain kuivaa tämän operaationkin tehdessäni joten laitoin turvotettua olkipellettiä orren alle
jossa oli kompostiherätettä koska olen kärsimätön

---> Orren alus alkoi pöristä hiljalleen
3) Laitoin kotiin komposti sangon johon kerään käytetyt kahvin purut ja sekä perunan jne kuoret. Sekoitan kerran viikossa pehkuun
aina eri paikkaan ja alussa vain orren alle. En laita liha tuotteita. Pikku hiljaa laitan sangon sisältöä muuallekin pehkuun jotta palava alue olisi isompi.
Sanko pysyy puhtaana ja massa ei ole liian märkää kun pohjalle taitaa pari senttiä olkipellettiä--> Helppo pitää sanko puhtaana (Olen laiska)
Tietenkin jos kanala on isompi voisi olla aiheellista laittaa pari kolme kertaa viikossa sangollinen tavaraa. Käytän 5 litran pikku sankoa joka on mielestäni hyvä
kerta erä per kaivettu kolo.
4) Seuraan mitkä paikat tiivistyy pahoin eli kanat ei pöyhi niitä. Pyöräytän ne 2-3 viikon välein talikolla tai sitten kun muistan...
Orren alusen sekoitan joskus ja jouluna. Kaivan sinne kuitenkin monttuja joihin pistän komposti sangon ja silloin tällöin koko
keko on hyvä sekoittaa.
5) Minulla on kanalassa kylpy alue erotettuna pehkusta betonisella 10 cm korkealla lattiaan valetulla rapulla. Siinä on purua ja turvetta ja noin 2 viikon välein tyhjään sen pehkun
päälle koska se hieman kostuu kun siihen sekoittuu pikku hiljaa pehkua. On kuitenkin huomattavasti kuivempaa kuin pehku itse ja toimii kätevästi pinta kuivikkeena jolloin
kanalan kosteudet pysyvät aisoissa. Jos kosteutta esiintyy ennen kylpytavaran vaihtoa heitän sen surutta pehkun päälle ja laitan uuden kylvyn ihan vain siksi että kosteudet pysyy
aisoissa ja kanat on onnellisia uudesta kylvystä.
6) Riippuen poltto-aineen määrästä ja ilmaamisesta pehkun tulisi porista noin 25-60 asteen lämmöissä. Mulla porisi viime talven kun sain käyntiin noin 30-40 asteessa eli tasaisen
hitaasti. Jos pehku porisee yli 50 asteen lämmöissä se polttaa nopeasti poltto-aineet loppuun mutta tuottaa tietenkin hyvin lämpöä ja myös kosteuttu joten ilman vaihto pitää
olla säädettävissä ja toimiva. Minulla hitaasti poriseva toimii koska eristykset on kunnossa ja kanalassa on vesikiertoinen patteri.
7) Meillä pehku paloi parhaiten kun kosteus vastasi pinnan alla noin 5 cm syvyydessä kaupan pussi multaa. Tarkoitan Biolanin mustaa multaa jota käytän eli aika kosteaa.
Syömättä jääneet kaurat joita heittelen pehkuun myös itää jolloin kanoille tulee herkku ituja. Tämä myös kertonee hyvin pehkun kosteudesta. Jouduin myös alussa
kostuttelemaan ihan vedellä pehkua jotta kosteudet asettuisi kohdalleen. Tein siis koloja ja kaadoin likaantuneet juomavedet niihin.
Siinä pitää olla HYVIN tarkkana ettei kastele liikaa tai ettei pehku kilahda jäähän. Kostuttamista tarvii yleensä vain IHAN alussa.
Toivottavasti tästä jotain iloa on. Muistutan kuitenkin että jokaisella on oma tapansa tehdä ja käynnistää pehku eikä mikään tapa ole se ainoa ja oikea.
Tämä on vain minun tapani tehdä pehku. Ja olen vasta yhden talven mennyt kestopehkulla joten tapani varmaan muuttuu ja hioutuu ajan myötä.
Tietääkseni myös alkuperäisessä pehkuketjussa vai oliko se olkipelletti ketjussa jollakulla oli myös pelkkiä olkipellettejä pohjana ja ne kompostoitui myös joten luultavasti myös ne
tuottavat lämpöä. Viitseliäämpi etsiköön sen