Kestopehkusta alottelijalle

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Krahu

Kestopehkusta alottelijalle

Viesti Kirjoittaja Krahu »

Niin, kestopehkusta vielä. Siitä varmasti on ollut puhetta ja asiaa, mutta... jos joku voisi yksinkertaistaa alottelijalle.

Meillä on sellainen reilu 10 neliön kanala, eristetyt seinät ja betonilattia. O nko käytännössä merkitystä kuinka monta kanaa/neliö on, että pehku pysyy toiminnassa?

Koska pehku kannattaa perustaa?

Niin, ja kuinka? Riittäneekö jos laitan vain runsaan kerroksen olkea? lähteekö se palamaan, vai tarvitaanko alle turvetta/purua/tms? olkea kun olisi.. mutta ei juuri muuta.

Kiitosta vaan :)
Kesämamma

Re: Kestopehkusta alottelijalle

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Mun mielestä sen kestopehkun perustaminen kannattaa miettiä kertaan jos toiseenkin. Myös siltä kantilta, että se ei välttämättä ole ollenkaan toimiva ratkaisu. Itsellä ekana talvena meni sikana rahaa kuivikkeisiin kun yritin saada toimivaa kestopehkua, sit homma kaatui siihen, että en iljennyt päästää pehkua kai riittävän kosteaksi kun silloin ilmanlaatu alkoi heti huononemaan (haisi ammoniakki ja oli selvästi kosteaa), pehku ei toiminut ja kuitenkin piti lämmittää patterilla. Ja nyt on kesä jo pitkällä ja talvikanala edelleen tyhjentämättä siitä kaikesta pehkunyritelmästä ja pesemättä, aika ei vaan riitä..
Varsinkin aloittelevan kanailijan kannalta voisi olla helpompaa keskittyä ensin muihin asioihin mun mielestä. Tämä mielipide vaan siiis oman kokemuksen vuoksi kun täältä luin niin kovin positiivista ja sit oma kokeilu oli ihan susi... En todellakaan väitä, että toimiessaan ei olisi hyvä ratkaisu, mutta tällaisella keltanokalla ainakin metsään meni niin että kolisi..
Mikka

Viesti Kirjoittaja Mikka »

Kestopehku on hyvä ratkaisu, mutta alku vaatii harjoittelua. Kun alue on noin iso, niin kannattaa harkita että laittaa vaan muutaman neliön kestolle, esim. orsien alle. Pohjalle kannattaa laittaa turvetta. Paali agrissa n. 12€. Turve edistää palamista ja on antibakteerinen. Voit vaikka sumutepullolla kostuttaa pohjimmaista kerrosta, jotku pissii purkkiin ja sumuttelee sitä. Päälle sitte reilusti olkea, se kyllä tallautuu tiiviiksi jopa kanoilla. Koko ajan ei saa lisätä, vaan ainoastaan kun on tarvis. Väliin kannattaa laittaa turvetta, mutta ei ole pakollista. Se tosin ehkäisee haisemista. Hyvin hoidettu pehku ei haise eikä ole märkä, mutta maalaisjärkikin sanoo että liian kuiva ja puhdas ei hajoa -> ei pala -> ei lämmitä. Rohkeasti vaan kokeilemaan! Sen patterin ehtii hommata sitteki ku palaa käpy lopullisesti :smt016

Niin ja jos löytyy isompia eläimiä esim. hevosia niin niiden karsinasta/pihatosta voi ottaa vamiiksi käyvää "juurta". Itse olen jo talvipehkun aloittanu turpeella, pelletillä, sahanpurulla ja heinällä. Alimpana turvetta, sitten kosteaa purua ja pellettiä ja päällä reippaasti heinää. Aina yhtä jänskää seurata että lähteekö käymään. :smt025

Niin ja tosiaan: kannattaa hyödyntää isompien halkosavottojen sahanpurut, meillä ainakin imasivat maasta juuri sopivasti kosteutta. Lähtee hyvin käymään!
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Puolustaisin minäkin kestopehkua. Mikka kertoi pääpiirteittään miten se aloitetaan.
Kun pehku alkaa toimimaan,se ei haise ammoniakille. En myöskään huomannut mitään yletöntä kosteutta viime talvena.

Kaiken A ja O on se,että pehku palaa.
Kuivikeainetta riittävästi. Myös syksyn lehdet on käyttökelpoisia aineslisänä. Koivun ja omenapuun lehdet minusta helpoiten alkaa palamaan. Mut kyllä muutkin,kun vaan on typpeä tarpeeksi.

Kun pehkua perustaa,niin ensin kyllä jonkunverran ammoniakki haisee,mut haju ihan oikeasti muuttuu,kun pehku on käynnissä.

Pahemmin minusta haisee huonosti siivottu tavallinen kanala,kuin toimiva pehkukanala.
Ja lämmöntuotto on mahtava, mut kaikki on ensin opeteltava.

Keväällä palanut pehku on aivan mahtavaa maanparannusainetta sellaisenaankin. Tai sitten vielä kompostoi kasassa jonkunaikaa.
No,joka tapauksessa. Puolesta ja vastaan varmaan löytyy puhujia. Mulle toi pehku on ainakin ehdoton.
Mulla ei ole varaa sähkölämmitystä pitää.

Toki mulla sähkölämmitin on valmiudessa,mut viime talvena en toimintaan laittanu yhtään kertaa. :smt023
epi

Viesti Kirjoittaja epi »

Minä myös puhun kestopehkun puolesta!
Vaikka ajattelin viime talvena että ei se mitään pala, ja menin vähän kääntelemään ja hautaamaan kompostiastian kamat sinne, niin aina löytyi jostain kuuma kohta. Kylmimpinä aikoina (pakkasta oli yli 30 astetta) ikkunanurkkaan tuli huurretta, mutta orsien luona lömpötila oli +3-5 astetta koko ajan. Meillä on myös vanha kivinavetta, ja aika avoinainen tila, kun samassa tilassa on kanat, ankat ja vuohet, jokainen tietysti omassa karsinassaan.. Kun ilmat alkoi lämpenemään, alkoi kanalassakin lämpötila nousta, silloin alkoi kosteutta ilmestyä. No uutta kuiviketta pintaan ja ongelma oli hoidettu. Minusta ei kyllä pehku haissut koko talvena, eikä kyllä silloinkaan kun sen tyhjensin keväällä. Oli kyllä melkein täyttä multaa koko pehku, vähän sahanpurua siellä täällä, muuta ei kyllä erottanut ja sinne kyllä melkein kaikkea maan ja taivaan väliltä laitettiin. Nyt se on kasallaan odottamassa ensikevättä.. Niin ja meillähän ei sähköllä kuulemma lämmitetä, kun en anna miehenkään lämmittää parin sadan neliön konehallia, eli pehkulla mennään!
Minä meinasin perustaa pehkun, kunhan alkaa puista lehdet tippua.. Aloitukseen laitan kuiviketta, viimeisistä ruohonleikkauksista tulleen ruohon jämät, lehdet ja pässien puolelta pari hangollista pissisiä heiniä ja päälle vähän kuiviketta. Aika ajoin hautaan sisältä tulleet kompostikamat sekaan mitä ei voi eläimille syöttää, samoin kääntelen orsien alta kanankakat sekaan ja vähän uutta pintaan. Niin ja juoma-astian luota märät sekoitan kuivempiin kohtiin.
Talvella huomasin että olisi kai meilläkin kanalassa ollut lämpimämpi, jos olisin vaan rohkeasti kastellut enemmän pehkua, oli vähän liian kuivaa paikoittain.. (jossain oli todella hyvä keskustelu kestopehkusta..)
Mitä tyhjentämiseen tulee, meillä on ihan kiitettävän kokoinen kanala, paikoin oli pehkua yli 40cm, mutta parissa tunnissa oli kanala tyhjä. (ainut miinus oli se, että kun sitä alkoi tyhjentämään löytyi niitä lämpöisiä kohtia että ihan höyry nousi ja ituja, jolloin kanat syöksyi niitä syömään, eli piti vähän kanoja väistellä ettei niitä talikolla pistelisi)..

ps. Kurpitsat ja auringonkukat ainakin kasvaa hyvin maatuvassa sontaläjässä ja ensikesänä marjapensaat, sekä kasvimaa kiittää ja kumartaa kun levitetään luomukanankakka niille. :smt002
Kesämamma

En tarkoittanutkaan, ettei tuo kestopehku olisi tosi hyvä juttu. Nää teidän jutut saa taas harkitsemaan, että kyllä mä vielä yritän (no enpäs). Ja ehkä mä sit olen ainoa joka ei tuota saa pelaamaan, mutta mulla ei ainakaan kärsivällisyys riittänyt tuon kanssa ollenkaan. Hyvä jos kaikilla muilla on pelkkää positiivista sanottavaa :smt001
Kyllä mulla ainakin 3kuution pihalle kärräämiseen kottareilla tunti jos toinenkin vierähtää ja kyllä sen kasan aikaansaamiseen kuivikettakin kului ihan reippaasti... Luulen, että tuo liian kuiva pehku on se, mihin mulla kaatui, mutta ilmanvaihto-ongelmat tuli sit liian suureks kun kasteli.
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Varmaan on muitakin,joilla epäonnistui. Myös minulla edellistalvena. Mulla oli tavaraa liian vähän.
Lämpö ei riittäny.

Kuivikeaineksiksi käy melkein mikä vaan lahoava. Turvepaali talvella sitten on kätevä,kun siitä pintaan ripottelee,jos uhkaa haista tai olla liian märkä.
Hiilen ja typen suhde on oltava oikea. Kokeilemalla sen löytää.
Ammoniakki ei haise,koska kuivikeainekset sitoo sen itseensä.

Sama juttu kuin ennenaikaan sonnan varastoinnissa. Neuvottiin levittään turve tai pahnakerros sontapatterin päälle,ettei kallisarvoinen typpi haihtunut.
Niinhän se toimii vieläkin.

Toki kertatyhjäyksessä sitten on isompi homma,kuin jos tyhjää pitkin talvea. Mut jos palaminen on onnistunut,pehku ei ole erityisen painavaa.
Ainesosia ei paljoa erota. Ja mulla ainakin palaminen oli loppunu,kun ihan kesällä sitten sen tyhjäsin.

Ei näkyny banaanin eikä melonin kuoria tai pikkurisuja. Kanankalkkirakeita oli ja joitain itäviä siemeniä. Päätellen,kun pehkukasassa on nyt itäny tomaatintaimia.
Kanat sai talvenmittaan mm tomaatteja. Mut vaikka myös paprikaa oli runsaasti,niin paprikan taimia ei näy.

Liekö niin,et tomaatin siemen kestää kuumuutta paremmin? :smt023
Mikka

Kesämamma, kastelitko pintaa vai alempia kerroksia? Koska joku on tosiaan mennyt pieleen jos ilma kärsii. Pehkun pinta ei saa olla märkä, joten jos kastelee niin siihen sitten kuiviketta päälle. Mutta kuivittaa täytyy maltillisesti.
Kesämamma

Mä luulen et ongelma oli toi pellavakuivike joka on ihan superimukykyistä ja se, että olis pitänyt saada se kerrostumaan jotenkin paremmin, et olis ollut kosteampi pohja ja se kuiva pinta. Mä pöljä en vaan tajunnut miten sitä olis pitänyt kastella, ja sit kun joku kohta lähti palamaan niin ne kanat myllersi sen ihan ympäri ja sit se ilmanlaatu heikkeni.
Mikka

Tuosta pellavasta ei oo mulla kokemusta kestopehkussa. Jotenki tuntus että se vaatis painavamman elukan että kerrostuis kunnolla? Yhellä hevosella on sitä koitettu. Oisko kellään täällä kokemusta pellavan palamisesta? Alko kiinnostaan :smt025
Krahu

Viesti Kirjoittaja Krahu »

Mitenkäs olki?

Kun saisin olkea ilmatteeksi yhdeltä viljelijältä, mutta mitenkähän se soveltuu kestopehkuun tai ylipäätään kanoille aluseksi? Häiritseekö semmoset pitkät korret kanojen kuopsintaa?

Tai jos laittaisi alle kunnon kerroksen olkea (kun sitä kerran on) ja vaikka päälle turvetta (kanat tykkää, ja varmasti koko systeemikin- hevosenlannalla tai ilman) ja vaikka syksyn lehdet? niin ja kotitalousjätteet ja sen sellaiset.

Koska te yleensä olette pehkunne väsänneet talvea varten?
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Mulla pehku ei alkuun meinannut lähteä millään käyntiin juuri kuivuuden ja liian vähäisen
"poltto-aineen" takia. Sain kuitenkin palamaan sen ja ammoniakki ei tuoksunut koko talvena ja kosteus pysy hyvin aisoissa
kun kuivitti pintaa turpeella. Kanalani on noin 13 neliötä betoni lattialla ja painovoimaisella ilman vaihdolla.

Kirjoitan tähän miten tein viime vuonna ja kuinka teen tänä vuonna:

1) Mulla lähti pehkun perustaminen sillä että hajotin turve ja purupaalin pohjalle ja annoin kanojen kakkia sitä kolmisen viikkoa.
Tänä vuonna olen antanut kakkia pelkkää purua koko kesän ja vain sekoitellut orren alusen koko alalle haralla jotta ei lähde vielä käyntiin.

2) Sitten sinne lisättiin syksyn lehtiä paljon sekoittaen talikolla ja myös maahan tippuneita omenoita hautasin orren alle.
Viime syksynä pehku oli verrattain kuivaa tämän operaationkin tehdessäni joten laitoin turvotettua olkipellettiä orren alle
jossa oli kompostiherätettä koska olen kärsimätön :-" ---> Orren alus alkoi pöristä hiljalleen

3) Laitoin kotiin komposti sangon johon kerään käytetyt kahvin purut ja sekä perunan jne kuoret. Sekoitan kerran viikossa pehkuun
aina eri paikkaan ja alussa vain orren alle. En laita liha tuotteita. Pikku hiljaa laitan sangon sisältöä muuallekin pehkuun jotta palava alue olisi isompi.
Sanko pysyy puhtaana ja massa ei ole liian märkää kun pohjalle taitaa pari senttiä olkipellettiä--> Helppo pitää sanko puhtaana (Olen laiska)
Tietenkin jos kanala on isompi voisi olla aiheellista laittaa pari kolme kertaa viikossa sangollinen tavaraa. Käytän 5 litran pikku sankoa joka on mielestäni hyvä
kerta erä per kaivettu kolo.

4) Seuraan mitkä paikat tiivistyy pahoin eli kanat ei pöyhi niitä. Pyöräytän ne 2-3 viikon välein talikolla tai sitten kun muistan...
Orren alusen sekoitan joskus ja jouluna. Kaivan sinne kuitenkin monttuja joihin pistän komposti sangon ja silloin tällöin koko
keko on hyvä sekoittaa.

5) Minulla on kanalassa kylpy alue erotettuna pehkusta betonisella 10 cm korkealla lattiaan valetulla rapulla. Siinä on purua ja turvetta ja noin 2 viikon välein tyhjään sen pehkun
päälle koska se hieman kostuu kun siihen sekoittuu pikku hiljaa pehkua. On kuitenkin huomattavasti kuivempaa kuin pehku itse ja toimii kätevästi pinta kuivikkeena jolloin
kanalan kosteudet pysyvät aisoissa. Jos kosteutta esiintyy ennen kylpytavaran vaihtoa heitän sen surutta pehkun päälle ja laitan uuden kylvyn ihan vain siksi että kosteudet pysyy
aisoissa ja kanat on onnellisia uudesta kylvystä.

6) Riippuen poltto-aineen määrästä ja ilmaamisesta pehkun tulisi porista noin 25-60 asteen lämmöissä. Mulla porisi viime talven kun sain käyntiin noin 30-40 asteessa eli tasaisen
hitaasti. Jos pehku porisee yli 50 asteen lämmöissä se polttaa nopeasti poltto-aineet loppuun mutta tuottaa tietenkin hyvin lämpöä ja myös kosteuttu joten ilman vaihto pitää
olla säädettävissä ja toimiva. Minulla hitaasti poriseva toimii koska eristykset on kunnossa ja kanalassa on vesikiertoinen patteri.

7) Meillä pehku paloi parhaiten kun kosteus vastasi pinnan alla noin 5 cm syvyydessä kaupan pussi multaa. Tarkoitan Biolanin mustaa multaa jota käytän eli aika kosteaa.
Syömättä jääneet kaurat joita heittelen pehkuun myös itää jolloin kanoille tulee herkku ituja. Tämä myös kertonee hyvin pehkun kosteudesta. Jouduin myös alussa
kostuttelemaan ihan vedellä pehkua jotta kosteudet asettuisi kohdalleen. Tein siis koloja ja kaadoin likaantuneet juomavedet niihin.
Siinä pitää olla HYVIN tarkkana ettei kastele liikaa tai ettei pehku kilahda jäähän. Kostuttamista tarvii yleensä vain IHAN alussa.

Toivottavasti tästä jotain iloa on. Muistutan kuitenkin että jokaisella on oma tapansa tehdä ja käynnistää pehku eikä mikään tapa ole se ainoa ja oikea.
Tämä on vain minun tapani tehdä pehku. Ja olen vasta yhden talven mennyt kestopehkulla joten tapani varmaan muuttuu ja hioutuu ajan myötä.
Tietääkseni myös alkuperäisessä pehkuketjussa vai oliko se olkipelletti ketjussa jollakulla oli myös pelkkiä olkipellettejä pohjana ja ne kompostoitui myös joten luultavasti myös ne
tuottavat lämpöä. Viitseliäämpi etsiköön sen :smt006
epi

Viesti Kirjoittaja epi »

Tässä on nyt tämä alkuperäinen pehkukeskustelu..
http://munanetti.net/viewtopic.php?f=1& ... ku#p199304
Eme

Viesti Kirjoittaja Eme »

Minulla on talvikanalan rakentaminen vielä kesken, mutta suunnittelen jo valmiiksi sen lämmitystä talveksi. Minulla on tarkoitus jättää talveksi itselleni kolme kanaa ja yksi kukko. Talvikanalasta tulee kokonaisuudessaan noin 7 neliön kokoinen. Ajattelin laittaa orsien alle neliön-parin alalle kestopehkun ja muualle sitten ohuemmalti turvetta ja purua. Miten olette rajanneet käytännössä tuon erillisen kestopehkun? Rakennanko sille kiinteän laatikon, jos, niin miten korkeilla laidoilla? Lattiaan tulee koko alalle muovimatto, pitäisikö pehkulaatikonkin olla muovitettu?

Luin juuri pari tuntia tuota vanhempaa kestopehku keskustelua, sivulle 13 pääsin, enkä vielä löytänyt vastausta kysymyksiini. Huomasin kuitenkin monien käyttävän virtsaa pehkun herätteenä. Voisinko ajatella aloittavani pehkun turve-puruseoksella, johon laittaisin 'siemeneksi' kompostikäymälässä esikompostoitua ihmisen paskaa? Pitäisikö pehkulaatikkoon tällöin tehdä ritiläkansi, etteivät kanat pääsisi suoraan sen sekaan kylpemään, vai osaavatko ne itse valita parhaat kylpypaikat? Tavallisesti tyhjennän kompostikäymälän lehtikompostiin jatkokompostoitumaan ja sieltä sitten hyödynnän puutarhan lannoituksessa.
Kiyry87

Viesti Kirjoittaja Kiyry87 »

Mä en ehkä laittaisi käymälä jätettä kun mun mielestä ihmisen tuotos ei kuulu kanalaan. Siksi itse käytän kompostiherätettä joka toimii myös.
Ja ainakin meillä kanat kylpee mielellään siinä kuivassa tavarassa jota laitetaan orren alle pehkun päälle jotta kosteudet pysyy kurissa.
Siinä kun sattuu olemaan ihanan lämmintä ja lämmintä pehkua on hauska pöllyyttää. Myös sitä kosteampaa osaa :smt047

Ei se musta ainakaan muuten ole hullu idea tehä pehku lootaa orren alle. Muistaakseni joku oli laittanut kompostikehikon
ja sinne tehnyt pehkun/lantapatterin lehmän sonnan avustuksella. Se kuulemma lämmitti tosi hyvin.
Vastaa Viestiin