Munien säilytys

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

hellu

Re: Munien säilytys

Viesti Kirjoittaja hellu »

Huoneen lämmössä on meilläkin munat säilytetty ja hyvin ovat säilyneet.
Huoneenlämpöisiä munia muuten on kaikkein kätevin käyttää kun ne vatkautuvatkin kaikkein parhaiten.
Tuota olen ihmetellyt että kaupassa munat ovat koteloissa tylppä puoli alaspäin. Minulle on opetettu, että kun muna on tylppäpuoli alaspäin, niin härskiitymisen riski on suurempi koska tärähtäessä se ilmakupla siellä munan sisällä särkyy helpommin kuin jos se ilmakupla olisi ylhäällä. Minusta aika järkeenkäypää :smt002
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tulee jo 6 munaa päivässä vaan eivät säily??
Kaikki menee sitä mukaan ku tulee...
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Minä tein kerran munansäilymis kokeen.
Meillä oli silloin tehorouvia ja kun kahden kesän ja yhden talven jälkeen päätettiin laittaa seuraavaksi talveksi kanat pois, niin aloin sitten kerätä munia talvenvaralle.
Toin aina kerran tai kaksi kertaa päivässä munat suoraan jääkaapin alaosaan, jossa lämpöä n. 8-10 astetta.
Aika tasan tarkkaan 6 kuukauden vanhoissa munissa alkoi olla kuivuneita yksilöitä joukossa ja viimeisten viiden joukossa tuli sitten oikein jymy yllätys.
Yksi munista paukahti käsiin ja sain sellaisen kaasupilven päälleni!
Haju oli jotain järkyttävää :smt078
Siitä paikata suoraan munakenno ulos ja moppaamaan mahdollisia roiskeita keittiöstä. Sen jälkeen suihkuun, että sain hajun itsestäni irti.

Mutta siis 5 kuukautta säilyivät ainakin ihan priimana.

Nykyisin munia tulee sen verran vähän ja menekki on kova, joten pidän ne kipossa pöydällä ja aina on ollut hyviä, myös kesällä kun oli helteitä.
Suvianne

Voisko se räjähtänyt olla sitten vaikka hedelmöittymätön...?
Nehän säilyy paremmin hedelmöittyneenä
ninasorvali

Viesti Kirjoittaja ninasorvali »

Olen kuullut että vasta 3-viikkoa vanhat munat vatkaantuvat vaahdoksi... :smt017 Anoppi yritti tuoreista leipoa mutta ei vaahtoontuneet. :smt009
Suvianne

En usko, jouluna tein mutakakkua ja vaahdotin munia.
Meillä ei ole koskaan yli kolmen päivän vanhoja. Ihan normaalisti vaahtoutu.
Sanotaan vaan, että paremmin vaahtoutus ihan yli päiväyksen munat.

Mutta takuulla vaahtoutuu tuoreetkin!
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mikähän mahtaa olla, kun en itse saa tuoreita munia vaahtoutumaan, mutta entinen kämppis ihmetteli siinä parin päivän vanhoja munia vaahdottaessaan että miten niin ei vaahtoudu. No eroksi löytyi ainakin että minä raskaasti käsin vispilällä ja hän kevyesti sähkövatkaimella... :smt005 Mulle mamma kertoi aikanaan että kananmuna kuoleentuu n. 10 päivän jälkeen ja sitten alkaa vaahdota kunnolla. :smt017 Mahtaako päteä... oon kuitenkin pitäny kakkuja varten munia aina sen aikaa ennen leivontaa syrjässä että olen jaksanu käsin vatkata. :smt002
ninasorvali

Viesti Kirjoittaja ninasorvali »

Täytyypä itse kokeilla vatkaamista :smt001 Oon luottanut anopin kokemukseen kun on parempi leipoja kuin minä :smt003
Suvianne

Minä en suostu käsin vatkaamaan mitään :smt003
Siinä sen eron voi jo huomata. Koneella en ole huomannu mitään.
Vastaa Viestiin