Munien säilytys

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Marge

Munien säilytys

Viesti Kirjoittaja Marge »

Miten kanamunat pitäisi säilyttää? Huoneenlämmössä vai jääkaapissa? Itse olen pitänyt niitä huoneenlämmössä mutta ei meillä viikkoa vanhempaa munaa olekkaan. Ja kauanko muna sitten säilyy? Meillä on 4 kanaa jotka munii ja ei ihan joka päivä niitä ehditä syömään joten niitä kertyy.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Kaupan munakennojen parasta ennen -päiväys on muistaakseni 28pv munintapäivästä.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä säilytän syötävät munat huoneenlämmössä. Jostain muistan lukeneeni, että kananmunat säilyisivät helposti 3 kuukauttakin.
Ehtoo-onni

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Minä säilytän munia jääkaapissa. Jostakin minulle on tullut mielikuva, että ne pitäisi säilyttää viileässä. :-k Täytyy tunnustaa, että olen käyttänyt munia joiden "parasta ennen päiväys" on mennyt umpeen ja ne ovat olleet ihan hyviä. Ilmakupla saattaa olla aavistuksen suurempi.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Joskus oli juttua, että jääkaapissa säilytetyt munat säilyvät täysin käyttökelpoisina puoli vuotta.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Itse säilytän kananmunat viileässä, valolta suojattuna. Ei jääkaapissa. Sellanen vanhan aikanen ruokakomero on paras. ohjearvohan on se +5-+14 astetta muistaaksein :smt017 ja toi 28päivää siitä muninnasta
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Kyllä munat säilyvät useita kuukausia tasaisessa lämmössä, terävä kärki alaspäin. Jos muna pilaantuu, sen kyllä haistaa. Normaalin hajuinen muna on ihan kunnossa, vaikka olisi vanha. Muna hengittää koko ajan ja vanhetessa kuivuu, joten ilmatila suurenee iän myötä.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tähän tekee mieli lisätä jo penskana oppimani vinkki, että jos tekee semmoista ruokaa/leivonnaista, että siihen käytettävät munat rikotaan, niin kantsii rikkoa jokainen muna yksitellen esim. kahvikuppiin ja siitä vasta kaataa kulhoon tai siihen astiaan, jossa muutkin ainekset tulevat olemaan. Jos sattuu olemaan pilaantunut muna, niin ei mene koko satsi sen yhden munan vuoksi hukkaan. Älysiköhän kukaan? T: nimimerkki "huippukokki"
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Kyllä mulla on toi "kikka" kokoajan käytössä. Ei noita munia tuu läpivalastua mitä oman käyttöön laitan. Ei se oo kivaa jos on joku ylläri munansisällä, ja plorauttaa sen ruokaan. Ja tuulepa samalla tarkasteltua paremmin lintujen tekeleet.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Samoin. Se on just siltä ajalta mistä Raudunkulman pappakin kertoi, kun nenä oli paras tuoreusindikaattori!
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Näkyykös se läpivalaisussa sit mustana se mädäntynyt?
Jemuli

Re: Munien säilytys

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Äitini testasi tarkoituksella viime kesänä munien säilyvyyttä. Munat säilytettiin jääkaapissa ja muninnasta oli kolmisen kuukautta ja vielä olivat munat ihan syömäkunnossa. Ja terävä pää alaspäin.

Kaupan munat ovat kuulemma terävä pää ylöspäin, miksi näin? Ja kumpi nyt on se parempi tapa?
vardenji

Re: Munien säilytys

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Kaverini on ollut nuoruudessaan munanpakkaamolla töissä ja kertoi että siihen aikaan munat saatettiin vasta pakata 3 kk vanhana ja laittaa toi kuukausi myyntiaikaa :shock:
Jos sitä kauemmin kerkesivät olla varastossa, pakattiin jonnekin kehitysmaahan vietäviin muniin ja leimattiin eräpäiväk 6 kk muninnasta. Leimatkin saattoivat kuulemma päästä muniin vasta pari päivää jälkeen muninnan. En tiedä pissittikö kaveri, mutta ihan vakavalla naamalla tän kertoi. Puhuttiin juur sillon ruokapöydän ääressä munien säilymisestä... :smt017
kanamummo

Re: Munien säilytys

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

No kun olen joskus kuullunna jotakin samansuuntaista.... onkohan muakin sitte vedätetty?
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Munien säilytys

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Munat säilyy huoneenlämmössä ainakin 3 kk ja ovat olleet terävä puoli alas- ja ylöspäin ja osa pitkällään. Kyllä kai jokainen ne yksitellen rikkoo ja katsoo että on hyviä. Haudontakin onnistuu hyvin 3 viikkoa huoneenlämmössä ilman kääntelyä olleilla munilla.
Vastaa Viestiin