viirutipuista kysymyksiä

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

ninnu

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Tosta sekahaudonnasta, kochin munat saa sitten vajaata viikkoa ennen liikaa kosteutta, kun nostat viirujen kuoriutumisen ajaksi.
Mulla ei ole samaa konetta, mutta covatutto 54:ssa ei ainakaan helpolla saa kosteuksia alas, kun kerran on nousseet.
Onko siinä automaattikääntö, vai miten? Viirun muniahan ei sitten niinä kolmena vikana enää käännellä, mutta kocheja et voi jättää kääntämättä, eli kansi pitää sitten vaan avata ja käsin käännellä.

En ole viirujen kanssa hautonut (ainakaan muista :smt017 ) toisia lintulajeja, pelkään että jäävät isojen jalkoihin.
Mutta muuten olen kyllä hautonut sikinsokin, mutta niin, että pidemmän haudottavat ensi, jotta koko porukka kuoriutuu samaan aikaan, esim kalkkunat, joiden haudonta 28 vrk, viikkoa ennen kanoja ja ennen kananmunien laittoa läpivalaisen tyhjät kalkkunanmunat pois. Jolloin siis kääntelyt, kosteuksien nostot ja kuoriutumiset menee yksiin.

Jos samaan aikaan haluat kanoja ja viiruja hautoa ja kuoriutumiset ajoittaa samaan, pitäisi kananmunat laittaa 4-5 päivää ennen viiruja.
Mutta onhan monet hautonut noinkin, eikä välttämättä ollut onglemia olleenkaan. Liialla kosteudella voi kochit hukkua muniin/kasvaa liian isoiksi, jos liian pitkään liian kosteaa.

Onnea haudontaan :smt006
kite

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kite »

Uimaritipu elää kyllä ja on hyvin tomera, mutta ei vieläkään toinen jalka pelitä kunnolla... Elän toivossa, että kun voimistuu ja vahvistuu, niin se toinenkin sieltä alkaisi pitämään..

ninnu: voi kääk... hmm... mites mä nyt selvitän tämän, kun en kai niitä enää voi koneesta poiskaan ottaa, kun ei kukaan haudo.. :shock:

No oppia ikä kaikki ja ensi kerralla viisaampi sitten... Toivotaan parasta (ja pelätään pahinta)
kite

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kite »

Voikos jollakin "vippaskonstilla" tuota liikaa kosteutta avittaa? Esim käärimällä isommat munat talouspaperiin tai jotain?
Anyone kokeilut?? :smt017
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Anna olla vaan koneessa molemmat. Kosteutta ei tarvitse nostaa eikä kääntelyä lopettaa ainakaan fasaaninmunilla, tuskin viirut on sen herkempiä. Nim. kolme viikkoa fasaaninmunia melkein päivittäin koneeseen lisännyt ja välillä tipuja poisottanut :smt004
kite

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kite »

jopekka: mutta eikös sitten tarvi vahtia 24/7 että kun joku kuoriutuu, ettei sitä "käännetä jalattomaksi" samalla :shock:
kite

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kite »

Ai niin ja tällä kertaa viiruille (siis sillä edellisellä) ei olis saanut nostaa kosteutta (muuten kun mitä kuoriutuvat sitä nostavat).. 6 tipua oli ihan valmiina, mutta liikaa kosteutta, niin eivät sitten päässeet loppuun asti :smt010

Mutta siis miten herkkiä nuo kotchin munat ovat sille kosteuden lisääntymiselle?
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Tuo maino 35 ainakin kääntää munia sen verran hitaasti etteivät kuoriutuneet jääneet pulaan.Annoin kuivua ihan rauhassa koneessa. Tietysti jos kaikki munat kuoriutuu samaan aikaan kannattaa kääntö lopettaa ja kosteus nostaa.Tuo fasaaninmunien jatkuva lisäyskokeilu oli ihan oma päähänpisto ja onnistui hyvin. Ja laitoinhan minä kerran kalkun- ja kananmunatkin samaan aikaan koneeseen ja sekin onnistui.
ninnu

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mainolla sai tuttuni kuoriutuneet viirut hengiltä, oli jäänyt jumiin kääntölevyihin. Unohtanut siis kääntäjän päälle. Kone oli maino 24.
Mutta eikös noissa automaattikääntövehkeissä voisi ottaa käännön lopussa pois ja käännellä sitten käsin?
Ja kosteuksien nostoista, mulla on ainakin useampikin haudonta mennyt, niin että tiput kuoriutunut, ennen kuin olen kosteuksia ehtinyt nostamaan.
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Käännön saa pois kun ottaa kelkan koneesta.Tuo toinen kone murheenryyni idänihme tyrkkää kelkan kerralla toiseen reunaan niin siinä kyllä tiput jää armotta väliin. Sen kanssa pitää jatkuvasti lämpöjä seurata ja veden lisäys on arpapeliä. Ei näe mitään kun pohjalevy on tiheää muovia ja vesikaukalo sen alla . Siis koko kone styrosta kuten kylmälaukku, vesikin kaadetaan suoraan siihen. Kananmunia mahtuu 69 ja hinta oli vaan 80€ mutten suosittele kellekään jollei ole todella rautaiset hermot ja aikaa sitä jatkuvasti säätää.
kite

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kite »

En ole seurannut miten tuo kääntää :oops:

Mutta siis tottahan sen pois voisi ottaa sen käännön, ellei sitten kääntelemisen vuoksi kannen avaaminen pilaa kaikkia arvoja.. :shock:

On tämä nyt vaikeaa :O

Mun pitää varmaan mennä sinne viereen pariks tunniksi istumaan ja katsomaan miten se kääntää.. :smt045
kite

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kite »

Ai niin. Tuossa mun masiinassa on erillinen tepseli kääntäjälle, eli ei tarvi irrottaa kelkkaa tmv..
Xaus

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mulla on viiruja kuoriutunut, vaikka kääntäjä oli päällä. Tulivat vähän etuajassa... Mut tuo mun kone kääntää maltilla.
kite

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kite »

Kyllä on vilkasta porukkaa nuo viiruvauvat :shock:

Aamulla kun menin, niin ne alko heti sähläämään ja säätämään.. Katselin niitä naureskellen, kunnes rupesin katsomaan, että hetkinen -montakos näitä nyt pitikään olla!!
Ja laskin ja laskin..
Mietin jo onko tämä "tauti" vienyt multa muistinkin vai onko pää muuten sekaisin, ja muistelen ihan omiani...

No tyydyin siihen, että pää ei pidä kaikkea kasassa (mihin olen viime aikoina saanut liian usein törmätä) ja laittelin ruokia ja vesiä kaikille viiruille. Myös toisella puolella
isoa häkkiä on kukko omassa häkissään. Vein tietty sillekin ruokaa ja vettä - ja MEINASIN ASTUA VIIRUVAUVAN päälle!!! :smt119 Herttinen että pelästyin...

Siellä se juoksenteli lattialla IHAN väärässä paikassa.. :shock: Että kyllä ne näköjään jo viikon ikäisenä lentään niin korkealle (?) ettei sovi pitää lämpölamppua varten häkin kattoluukkua auki... :shock: Olen edelleen ihan järkyttynyt...
tinttuli

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Pitää paikkansa, kyllä viiru pyrähtää jo nippa nappa viikon ikäisenä. Meillä ovat kylpyhuoneessa ekaviikon ja aina täytyy muistaa laittaa vessanpytyn kansi kiinni, jos sattuvat tipulaatikosta karkaamaan. Viimeksi koira tuli sanomaan, että ottakaa toi tirppa pois mun ruokakupista :smt003
kite

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kite »

10 viiruvauvaa putkahti aattona.. Antaas katsoa miten noiden isompien munien sitten käy... Otin viiruvauvat pois koneesta ja laitoin kääntäjän takas päälle.. :shock: :smt017
Vastaa Viestiin