viirutipuista kysymyksiä

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

kite

viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kite »

Kun noista "vanhemmista topikeista" ei kukaan vastannut, niin tein uuden...

Siis varmistukseksi: onha viirutipuilla sama lämpötila kuin kanatipuilla, kun siirrän ne koneesta "tipulaan"?

Sitten ihmetyksen hämmästys, kun olen noita tiputopikkeja lukenut, niin monissa on otettu kesken kuoriutumisen tyhjiä munia pois tai laitettu alusia tmv niille -ja minä kun luulin, ettei sitä konetta saa avata lainkaan ennen kuin viimeinenkin on kuoriutunut.. Ja mites sinne muka sitä kosteutta voi lisätä, ellei sitä avaa?? Vai onko muilla joku kikkakolmonen, miten avaamatta konetta pystyy lisäämään vettä sinne???

Tunnen nyt itseni ihan ummikoksi ja siksi kyselen hätäpäissäni apua täältä... :smt024
Xaus

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mä oon ainakin hautonut samoilla lämmöillä. Mun koneessa ei tarvitse avata luukkua kosteuden nostossa, mutta ei se nopea avaaminen haittaa.
kite

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kite »

Kiitän.
Haudottu on siis samoissa lämpötiloissa, sitä mietin, kun siirrän tipulaan,
että pitääkö olla enemmän lämpöä kun ovat niin pikkuruisia.. :shock:

11 kuoriutunutta siis jo... :smt054 Huomenissa ajattelin niitä siirtää "tipulaan" eli lämpölampun alle..
Xaus

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Xaus »

:smt003 Mulla on tänään joku lukihärö. :smt005 Joo, lämpölampun alle samoin kuin kanatiput. :)
kite

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kite »

Mulla on se lähes joka pv... :smt005

Kiitos avusta :smt003 Meinasin vissiin paistaa ne elävältä .. :shock: :shock:
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Sama 37-39 asteen lämpö tipulassa meillä oli kuin kanatipuilla. Kyllä minä otin kuoriutuneita pois sitämukaa kun olivat kuivuneet ei se kosteus niin äkkiä laske ja miten vettäkään muuten lisätään koneeseen. Kannattaa tipulassa vesiastian kanssa olla varovainen ettei tiput huku, laita vaikka kiviä astiaan.
max3

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja max3 »

Opeta ne heti juomaan jyrsijöiden juomapulloista, niin ei tarvi pelätä niiden hukkumista, eikä kastumista vesikupissa. :smt002
kite

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kite »

Mä hiukan pelkään tuota jyrsijöiden vesipulloakin, kun siitä tipahtaa niin iso pisara kerralla (ja on siis pienin mitä löysin), että kai ne reppanat siihenkin voi hukkua?

Nyt on vesiastiana pieni muovikupin kansi, johon menee kerralla n. 1 juomapillillinen vettä.. Jatkuvasti saa olla täyttämässä, mutta eivätpä pääse hukkumaan -toivottavasti...

Mutta voi hyvänen aika että noin pienistä rääpäleistä lähtee sitten kova ääni!! :shock:
kite

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kite »

Nonnii.. Tipuja 13 ja kaksi munaa lisäksi lähes kuoriutuneet :)

Vaan niistä ekoista tipuista yksi on "uimari", siis miten se meni, onko mitään toiveita, että kun jalat vahvistuu, niin voi nousta, vai lopetanko heti ettei kärsi?
ninnu

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Tuosta koneen aukomisesta, riippuu paljon koneesta, paljonko kantta voi nostella.
Esim. Covatutto 54 kestää hyvin kannen aukaisun ja kuorien keräilyn, Octagon 24 puolestaan tiputtaa kosteudet heti, ja jos jonkin munan kuoressa tipu tulossa, niin kuori tarrautuu/liimautuu heti.

Mulla on ollut viiruilla juoma-astioina pilttipurkin kansia, mutta niitä saa olla kyllä koko ajan täyttämässä ja putsaamassa purusta. Nyt on käytössä lintujen litrainen juoma-automaatti, jossa niin pieni vesitila, ettei huku.
kite

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kite »

Tänään kuoriutunut kuoli :smt010 Tai siis jouduin sen lopettamaan kun takapää vaan vuoti jotain eikä päässyt ylös lainkaan.. :smt010

Se ei ilmeisesti kuitenkaan ollut ihan valmis... :(

Innoissani yritin jotain kumilenkkiviritystä tuolle uimarille... ei onnaa multa :smt011 Täytyy siis katsoa vahvistuuko, vai miten käy..
kite

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kite »

Olikos se sitten se ruskuaispussi jotenkin kesken... Siis eikö sen pitänyt "imeytyä" tipun sisään tai jotain...

Ja siis se Covatutto 24 mulla koneena..
kite

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kite »

Ja taas minä...

Yksi tipuista kuoli :(

12 siis jäljellä.. Ja arvatkaa kuka tollo meinaa ladata koneen uudestaan... :O

Pitääköhän mennä tekemään häkkejä lisää :smt050
kite

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja kite »

Koneessa jälleen "kasa munia"... :smt003 :smt004

Nyt mä ymmärrän mitä sillä ihmisten hautomakuumeella tarkoitetaan :smt005
Täähän on jännää :)

Antaas katsoa miten käy, kun lykkäsin sinne muutaman kotchin munan sekaan.. Meneeköhän pipariksi kaikki.. :shock:
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: viirutipuista kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnittelut kitelle viirutipusista! Selvisikö se 'uimari'-tipu elävien kirjoihin?
Vastaa Viestiin