Marek. Voi ei!

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Rosteri

Marek. Voi ei!

Viesti Kirjoittaja Rosteri »

Meikalaisen kanankasvatus alkaa saamaan jo painajaismaisia piirteita. Rosterilla oli sitten tarttuva tauti,
eika vain "broileri" syndoorma.
Viime viikon sunnuntaina eristin nk. ylakertaan Nokkavan, kun se mielestani antoi sairauden merkkeja.
Paivalla tutkin kanan ja silla ei ollut kasvaimia ja muuta hirveata. Se oli vain nokkinut mahan alta kaikki
hoyhenet pois. Ja oli menettanyt ruokahalunsa. Soi vain mansikkamaalta vahan pakastuneita mansikoita.
Iltapaivalla tuo kananen sitten vaansi paataan omituisesti ja nyt illalla, kun kavin sita katsomassa, se kaveli
jo takaperin. :smt009 Ja eikos tuollainen kaytos ole Marekkia?
Ja eihan sita nyt tassa pimeassa voi ryhtya veitsella heilumaan, siina pimeassa touhutessa voi viela menna itseltaankin
jotain poikki. Eli huomenna on minun sitten leikittava viikatenaista. :smt010
Mika tassa eniten hatuttaa on se, etta Rosteri ja Inkivaari oli rokotettu sita tautia vastaan. Ja myos
uudet kanat. Eli onko taalla Ranskassa kehittynyt uusi marekin laji, johjon ei rokotteet tehoa. :smt013
Eikos se pirskatin tauti muuten levia hengitysteitse? Eli voisiko minun emo linnulla ja kahdella tipulla
olla toivoa, kun ne eivat missaan vaiheessa ole olleet sisatiloissa muiden kanojen kanssa. Vain ulkoilupihalla?
Mutta nyt alkaa jo hatuttaa niin hassusti, etta tekisi mieli hyppia tasajalkaa takapihalla ja kiljua.
(Mutta kun nuo naapurin jo nyt pitaa minua hassahtaneena Suomalaisena, niin eihan sita voi :smt005 )
Alkaa usko menna itseensa.. Jos nyt kay hullusti, taidan pitaa tauon kanankasvatuksessa ja mietin
tyydynko tulevaisuudessa sammakkolammessa asuviin luonnon otuksiin, joihin ei kiinny liikaa. :smt012
pipsa

Re: Marek. Voi ei!

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Meilläkin kirves heilui eilen iltana. :smt022
Mä itse pelkäsin toimen pidettä ja siirsin sitä eteen päin aina päivä kerrallaan. Loppujen lopuksi oli aika "helppo" toimenpide sitten viime kädessä...
Nuori kukko KEIJO oli viikon verran sen verran huonona ja parempaan ei näyttänyt menevän vaikka kuinka sai yksilöllistä ja hellää hoitoa. Halvaus oli vienyt jalat alta,mutta söi ja joi mikä tuntu hullulta. Olis varmaan elänyt vaikka kuinka kauan... :smt017

Yksi tipu kuoli viikkon sitten sillain nopeesti,yksi on edelleen toipilaana, kukko autuaamilla mailla ja lisää odotellaan. Josko nämä loppuisi tällä kertaa tähän. Tipuissa näytti iskevän juuri kanatipuihin ja kukko tipu säästyi....eikös sekin kuulu taudinkuvaan :smt019
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

mun käsittääkseni marek on lähes kaikissa harrastekanaloissa ja jotkut kanat sairastuvat kun taas toiset eivät. se on herpesvirus ja läviää herkästi esim. höyhenpölyn mukana. muille eläimille ja ihmisille se on vaaraton. tauti tarttuu poikasvaiheessa mutta puhkeaa vasta kun kana aloittaa munintansa; sen puhkeamiseen vaikuttaa stressi, muut taudit, yleinen vastustuskyky yms kanaa mahd. heikentävät asiantilat. ja silti, vaikka kuinka yrittää hoitaa kanansa niin hyvin kuin taitaa, se voi iskeä. mulla on kuollut herra ties kuinka monta kanaa siihen, mutta en luovuta. suurin osa porukasta kuitenkin on selvinnyt. tsemppiä! ei ne kaikki VOI siihen laota.
pipsa

Viesti Kirjoittaja pipsa »

No hyvältä nyt näyttäsi. Sitä olen miettinyt että mikä sai aikaan tuon sairastumisen. Mutta tiedä näistä :smt017
Tosiaan vaan kaksi meni,jos näillä päästään...
jonsku

Viesti Kirjoittaja jonsku »

tarttuuko tuo marek muihin lintuihin? vai onko nimenomaan kanojen tauti? ankat, viirut ym. turvassa?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Marekia esiintyy kanojen lisäksi ainakin fasaaneilla, viiriäisillä ja kalkkunoilla. Jonkun lähteen mukaan myös ankoilla, mutta tipsillä oli tarkempaa tietoa siitä. Löysinkin ketjun, josta tästä aiheesta oli juttua:
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=10&t=9518
pönde

Viesti Kirjoittaja pönde »

Marekin tautia todettiin vuoden 2009 aikana yhdellä munintakana-, yhdellä broileriemo- ja kolmella harrastekanatilalla. Kaikki tuotantokanat ja suurin osa vanhempaispolven kanoista rokotetaan Marekin tautia vastaan. http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/e ... iipikarja/

Tää on vähän huono linkki vitsiksi, mutta tästä voisi ajatella että jos vain kolmella kanalalla esiintyi marekia vuonna 2009 niin Suomen asiat ovat todella hyvin. No, tässä puhutaan todetuista tapauksista - totuus lienee kuitenkin toinen, valitettavasti.
Vastaa Viestiin