Eipä ole kalkkunoille säilytysohjelmaa. Aika kivasti niitä harrastelijoilla kuitenkin onneksi on, siis noita mustia ja pronsseja sekä niiden risteytyksiä. Pari muutakin harvinaisempaa rotua taitaa löytyä.
Meille tuli kalkatit tuosta muutaman kymmenen kilsan päästä ja sinne ne olivat tulleet Alkulan Esalta (Heinolan lintutarhan opettajalta). Tuonne oli tullut käsittääkseni puhtaita mustia ja puhtaita pronsseja, mutta kun ne olivat kesät vapaasti pitkin pihoja ja metsiä, niin lienevät loppujen lopuksi enempi tai vähempi risteytyksiä? Ulkonäön perusteella voi jotain arvailla, mutta sehän ei ole muuta kuin arvelua.
Jos joku taho joskus pistäisi pystyyn säilytysohjelman kalkkunoille, niin olisi varmaan tehtävä geenitestit mustien ja pronssien selville saamiseksi tai sitten linjattava niin vapaasti, että molemmat luettaisiin samaan "kastiin", kun yhteiset alkujuurethan niillä on.
Mutta joo, kalkatit ovat hauskoja ja kauniita otuksia! Minä oon ne ristinyt "köyhän naisen riikinkukoiksi"

Hommaa ihmeessä kukko ja pari kanaa. Ei ne niin paljon tilaa vaadi, etteikö muutama sopisi. Joillakin pärjäävät mainiosti kanojen kanssa samassa tilassa.
Hepojen kanssa samaan tilaan en kyllä laittaisi…tosin siitä minulla on vain vähän kokemusta…ja jollakin voi sekin toimia. Meidän pollevainaa, joka oli kaveri kaikkien muiden eläinten kanssa, ei tykännyt kalkkunoista. Se jahtasi ne aina pakosalle, kun tulivat liian lähelle. Kanojen se antoi nukkua selkänsä päällä, eikä niitä ikinä hätyyttänyt.