Kalkkunoista: mä sain niitä, ja nyt KUVIA

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

mik

Kalkkunoista: mä sain niitä, ja nyt KUVIA

Viesti Kirjoittaja mik »

Luin tuolta rotuesittelystä, että osalle kalkkunaroduista kaivattaisiin säilyttäjiä. Onko kalkkunoilla olemassa joku säilyttäjäohjelma?

ja mitäs semmoiselta vaaditaan?

ihan huvikseen vaan lueskelin, jos tarttee hommata pari kalkkua pihavahdiks :smt005

en mää tosissaan, ei mul oo tilaakaan, ellen laita niit talliin hevoskarsinaan tai pihattoon issikoiden kanssa. Mun issikat kyl vois tykätä "kärpäsansoista"
Viimeksi muokannut mik, 20 Joulu 2010, 12:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalkkunoista ja säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Eipä ole kalkkunoille säilytysohjelmaa. Aika kivasti niitä harrastelijoilla kuitenkin onneksi on, siis noita mustia ja pronsseja sekä niiden risteytyksiä. Pari muutakin harvinaisempaa rotua taitaa löytyä.

Meille tuli kalkatit tuosta muutaman kymmenen kilsan päästä ja sinne ne olivat tulleet Alkulan Esalta (Heinolan lintutarhan opettajalta). Tuonne oli tullut käsittääkseni puhtaita mustia ja puhtaita pronsseja, mutta kun ne olivat kesät vapaasti pitkin pihoja ja metsiä, niin lienevät loppujen lopuksi enempi tai vähempi risteytyksiä? Ulkonäön perusteella voi jotain arvailla, mutta sehän ei ole muuta kuin arvelua.

Jos joku taho joskus pistäisi pystyyn säilytysohjelman kalkkunoille, niin olisi varmaan tehtävä geenitestit mustien ja pronssien selville saamiseksi tai sitten linjattava niin vapaasti, että molemmat luettaisiin samaan "kastiin", kun yhteiset alkujuurethan niillä on.

Mutta joo, kalkatit ovat hauskoja ja kauniita otuksia! Minä oon ne ristinyt "köyhän naisen riikinkukoiksi" ;) Hommaa ihmeessä kukko ja pari kanaa. Ei ne niin paljon tilaa vaadi, etteikö muutama sopisi. Joillakin pärjäävät mainiosti kanojen kanssa samassa tilassa.

Hepojen kanssa samaan tilaan en kyllä laittaisi…tosin siitä minulla on vain vähän kokemusta…ja jollakin voi sekin toimia. Meidän pollevainaa, joka oli kaveri kaikkien muiden eläinten kanssa, ei tykännyt kalkkunoista. Se jahtasi ne aina pakosalle, kun tulivat liian lähelle. Kanojen se antoi nukkua selkänsä päällä, eikä niitä ikinä hätyyttänyt.
mik

Re: Kalkkunoista ja säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja mik »

Kyl mua vähän houkuttais ottaa 1+2-3 kalkattia. Mut kuis iso tila niil pitäis olla? Mun ulkorakennus ei oo ku 400 m2, sinne ei mahdu, ellen tee yläkertaan tallin ja kanalan kohdalle. N. 9 m2 ulkovarasto on käyttämättä, mut sinne ei sit saa sähköä, eli ei valoa/lämmitystä. Sinne kyl sais ison metsätarhan niille. Eli kesäaikaan ois tilaa. Talveks lämmitetyn tilan saaminen edellyttää kyl taas timpuria ja ei mulla oo ku kanalan eteinen (9m2) ja sit yläkerta mahiksena.

ja sit ois rotukysymys. Mustakalkkuna houkuttais, ku on vähän pienempi ja säänkestävä, mut toisaalta mä havittelen butin ja pronssin risteytyksestä. Ois iso ja toivottavasti säänkestävämpi, ku butit. Butit on nimittäin upeen isoja
ninnu

Re: Kalkkunoista ja säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja ninnu »

mik kirjoitti: Mun ulkorakennus ei oo ku 400 m2, sinne ei mahdu, ellen tee yläkertaan tallin ja kanalan kohdalle. pronssin
Kyllä 400 neliöön muutama kalkkuna mahtuu :smt005

Monillahan on pronssit ja mustat ihan eristämättömissä tiloissa ja hyvin pärjää, kun on vaan sateen- ja tuulensuojaa :smt001
Paltsi

Re: Kalkkunoista ja säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Butin kanssa ongelmaksi tahtoo tulla paino ja sen mukanaan tuomat jalkavaivat. But on jalostettu kasvattamaan lihasmassaa ja ainakin meillä ne syövät tolkuttomasti verrattuna mustiin ja pronsseihin. Jos ajattelit laittaa kylmään tilaan niin vaatimuksena on juurikin tuo sateen ja tuulen suoja ja pakkasilla lämmin vesi vähintään kolme kertaa päivässä. Jos tulipalopakkaset jatkuvat pitkään, on lämmitys tarpeen. On myös huomattava, että vasta aikuinen lintu kestää kylmää. Kesäälä kuoriutunut nuorikko ei ole sellaisessa kunnossa, että se selviäisi paukkupakkasista. Musta ja pronssi ovat täysikokoisia noin vuoden vanhana.

Autenttisiin oloihin suosittelen lämpimästi mustaa tai pronssia tai näiden sekoitusta.
mik

Re: Kalkkunoista ja säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja mik »

Kyllä mä jo taisin päättää, et mustakalkkunoita tulee. Mut vast keväällä. Eli kesäasuntona on pari eri vaihtoehtoa, eli tuo "takavaja" ja sinne tarha, sekä sit varmaan rakennan toisen tarhan tonne "alas". Talvitila tulee johonkin kohtaan tota ulkorakennusta, jännittää itteeki, et mihin. Kanalan ja tallin yläkerta on ykkösvaihtoehto, alakertaankin saan tungettuu, joka ois siinämielessä parempi, et sais suoran ulostulon.

pitää miettii ja laittaa heti ens vuoden puolella ostoilmoitus siitosmunista tai nuorikoista.
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Kalkkunoista ja säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja jopekka »

mik kirjoitti: jos tarttee hommata pari kalkkua pihavahdiks :smt005 "
Butit sopii siihen hommaan parhaiten ja akkojen jalat näyttäis paremmin kestävän kuin ukkojen.Samalla munansaanti olis turvattu :smt006 Tärkeää alussa syöttää ihan oikeaa kalkkunarehua jalkojen kestävyyden takia ja vasta myöhemmin kotiruokaa. Mustakalkkuna on kaikkein pienin jos ajattelee lihoiksi laittoa, pronssit ei paljoa painossa buteille häviä,kasvavat vaaan hitaammin. Ei meillä pronssi-ja mustakalkkunoista kyllä pihavahdeiksi ole.
Suosittelen ottamaan kaikkia lajeja...
Suwitsu

Re: Kalkkunoista ja säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Ja jos meinaa ihan pihalle vapaaksi ottaa niin kannattaa ottaa huomioon että ne eivät todellakaan tiedä missä on tontin rajat. Kokemusta buteista, pronsseista ja pronssin ja mustan risteytyksestä ja kaikki ovat huinineet missä milloinkin. Ohikulkijoiden perään lähtevät mielellään ja varsinkin prossit tekivät koko päivän kestäviä retkiä, ei mitään hajua missä olivat :smt011 . Butit kävivät kesällä usein naapurissa kun heidän teinit pitivät bileitään, pitihän käydä tarkistamassa mistä ääni tulee. Eli ehdottomasti suosittelen kunnon tarhaa, buttikukot eivät kyllä lennä, buttikanat lentävät suhteellisen hyvin ja pronssit ja mustat sitten lentävätkin vaikka kuinka korkealle.
Nuki

Re: Kalkkunoista ja säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja Nuki »

^Wow, meillä oli lapsuuskodissa mm. pronssipari eikä ne kyllä lentäneet, kana joskus pienen matkaa matalalla pyrähti. Helmikanat olivat ainoita jotka todella lensivät, ja sekin vain alussa. Ekan karkureissun jälkeen nipsaistiin niiltä toisesta siivestä kärkisulkia poikki ja siihen mennessä kun sulat olivat kasvaneet takaisin ne olivat jo niin leimaantuneet kanalaumaan etteivät enää karkailleet.
ninnu

Re: Kalkkunoista ja säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mun vanhimmat butit on nyt 3-vuotiata, jalat ainakin (kop, kop) vielä kestänyt. Ukot laitoin pois 1,5-vuotiaina, en jalkojen vaan tuntui, että sydän ja keuhkot ei kestä 30 kilon massaa.

Mulla ei ole katettua tarhaa, vaan on noin reilu pari metriä korkea, pronssit ja mustat pääsevät vaivatta lentämään yli ja usein ne oleskeleekin korkealla puissa. Tai siis naikkoset, ukot ei lentele mihinkään, eikä butit. Saavat olla vapaana pihalla, eikä ainakaan vielä kukaan ole mihinkään karannut/kadonnut. Tosi pienellä pläntillä ne viuhtoo, lähinnä tuossa navetan edessä ja takana, pihaankaan ei tule koskaan.
mik

Re: Kalkkunoista ja säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja mik »

Siis mulla on kyl tarkotus tehdä tarha, tai oikeestaan pari. Mulla ei ole ohikulkijoita, lähin naapuri vissiin 600-700 m päässä ja siis olen oman yksityistieni päässä 600 m tiestä ja tuollakin tiellä asuu vaan mun kaikki kolme naapuria. Mut hevoslaitumen takana on viljapelto, sinne ei kyl mielellään sais mennä mekastaan. Eli mä vähän suunnittelin, et pitäis ekan vuoden täysin tarhassa ja sit seuraavana vuonna kokeilis, onko ne ottaneet tän niin tiukasti reviiriks, etteivät lähe minnekään. Mua ei haittaa, jos tohon mun metsään menee, mut naapureiden viljapellot sais kyl jättää rauhaan. Ja toki saavat mennä pitkin hevoslaiduntakin, ei haittaa ollenkaan.

Mun täytyy vähän miettii sitä talviasuntoa. Hätä-lämmintila toki aina löytyy, joko hevostallista tai tosta ekasta askartelu/varastotilasta. Mut siis on hätävara, ei jatkuvaan säilytykseen. Onneks täs on aikaa, ku tuskin kellään on tähän aikaan vuodesta edes munia tarjota, jos tuuppais hautomakoneeseen. (tosin jos nyt alkais hautoon, niin ne vois ekan talven viettää kanojen kanssa lämmitetyssä kanalassa)
Suwitsu

Re: Kalkkunoista ja säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Tuo 600m ei ole kalkulle matka eikä mikään. Meidän kalkut oli kesällä meidän ohi kulkevan tien päässä mökillä jonne melkein 2km matkaa.
mik

Re: Kalkkunoista ja säilyttämisestä

Viesti Kirjoittaja mik »

Eli siis katettuun tarhaan :smt003

Mut pakko mun on niit saada. Mä muistan ikäni, ku kummisedällä oli kalkkunoita ja mä ruokin niit kesäsin. Ne oli jotenkin kivoja.

Mä joko järkkään tähän ulkorakennukseen niille tilan, tai sit samalla ku autotalliin vedetään uus sähkökaapeli maan alta, niin samalla sinne vajaankin. Se on ihan turhanpanttina, ja ois helppo kunnostaa, eli villat seiniin ja toinen lautakerros. Tosin, mun tars kyl sit saada ne kalkatit ajoissa, jos ovat vähänkään pieniä, niin mä haluun ne tohon tallirakennukseen (joka on siis puuvarasto, heinävarasto, pihatto, pihaton eteinen, talli, hoitotila, viirula, kanala ja varasto/askartelutila). Pihaton eteisestä pystyis lohkaseen ja sit ois semmoi vaihtoehto, et siirtäis viiriäisten talvikodin kanalan eteiseen ja toi viirula ois kalkattien ensitalvikoti. Saa nähä kuin käy...
mik

Re: Kalkkunoista: mä sain niitä, JEEEEE!

Viesti Kirjoittaja mik »

No-nih. Tällä vanhalla kalkkunalla ei kauaa nokka tuhise. Kalkkunat on sit varattu, timpuri tulee huomenna ja hyvällä tuurilla kalkatit muuttaa tänne ens viikonloppuna :smt048

Eli nyt tulee väliaikainen tila tohon ulkorakennukseen ja ens kesänä rakennetaan talvitarha tohon ulkorakennuksen päätyyn, niin saa tarvittaessa lämmityksen kalkateille. Ja kesätarha tulee tonne vanhan vajan luokse, sinne iso tarha, tähän talvitarhaks ei tuu ku n. 40 m2

Jippi-jippi-jppi-jeee! :blob7:
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Kalkkunoista: mä sain niitä, JEEEEE!

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Onneksi olkohon :smt038 Minkä rotuisia löytyi?
Vastaa Viestiin