Kanan madotuksesta ?

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

SannaT

Kanan madotuksesta ?

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Törmäsin aiheeseen kanan madottaminen.

Itsellä ei ole tullut mieleenkään madottaa omia, kun terveiltä ja hyvin voivilta näyttää. :oops:
Mutta olisiko syytä kuitenkin madottaa kanat, kuten hevosetkin, eli muutaman kerran vuodessa joka tapauksessa, oli oireita tai ei?

Minkälaisia käytäntöjä munislaisilla on?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Kanan madotuksesta ?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Minä madotan kerran vuoteen...syksyllä sen jälkeen, kun kanat ovat siirtyneet kokonaan sisälle ja maa on jäässä. Olen kuutioinut niin, että mm. kastemadot ovat sisäloisten väli-isäntiä ja koska ne ovat kanojen yksi lempiherkku, niin madotan, vaikka mitään oireita ei näkyisikään enkä löytäisi inhottavia kiemurtelijoita kakkakasoista tikulla tonkimallakaan. Saavatpahan kotkot sitten varmasti elellä pitkän ja rankan talven ilman ylimääräisiä syöppöjä sisuskaluissa :smt047
SannaT

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Ok. Ehkä se on hyvä meidänkin aloittaa syksyllä madotus, ihan vaan varmuuden vuoksi.

Mikä olisi järkevin tapa ja paras aine madottaa kanaset?
Jos kyse on alle 20 ykislöstä.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Eh...en tiedä järkevimmästä tavasta enkä parhaasta aineesta...
Meillä käytetään apteekista ilman reseptiä saatavaa Axiluria (ei ole rekisteröity kanoille, joten varoaikana pitäisi pitää munien syönnin suhteen n. kuukausi), koska sitä tarvitsee antaa vain kerta-annos tai tarvittaessa uusinta n. viikon/parin päästä. (Vrt. Flubenolia pitää antaa seitsemänä päivänä.)

Pienissä parvissa, joissa tunnistaa yksilöt toisistaan, on helppo tapa tehdä jokaiselle kotkolle yksilöllinen annostus esim. niin, että liottaa pieneen vesimäärään koko parven yhteispainon mukaisen matolääkemäärän ja tarjoilee sitä kullekin kotkolle sen oman painon mukaisen määrän, jonka laittaa ruiskulla leipäpalaan. Axiluria on olemassa monta eri vahvuutta ja annostusohjetta, mutta mulla on käytössä ohje, jonka mukaan 250mg:n tabletti riittää kymmenelle 'kanakilolle'. Esim. parikiloisia kanoja madottaa yhdellä tabletilla viisi yksilöä ja viisikiloiset kotkot tarvitsevat puoli tablettia.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Flubenoil on mun mielestä siksi kätevää, että se sekoitetetaan juomaveteen ja siten kaikki saa varmasti osansa. Se siinä on tosiaan huono puoli, että sitä täytyy tosiaan antaa viikko.
Siinä ei tainnut olla varoaikaa :smt017
Hanhuli32

Viesti Kirjoittaja Hanhuli32 »

Minä sain eläinlääkäriltä reseptillä Jauhe Axiluria joka on tarkoitettu sioille. purkissa noin puoli kiloa ja yksi pikku mitallinen riittää noin 20 kanalle a´n.2,3 kg purnukka on riittoisa eikä maksa kuin sen 24 euroa ja ilman Eläinlääkäripalkkiota kun esim viet koiraa tai kissaa näytille niin samalla tuo kirjoittaa reseptin
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Kanojen sisäänmuutto lähestyy kovaa kyytiä, samoin madotus. Mitä kaikkia matolääkkeitä kanoille voi käyttää? Varmaan niitä on järkevää vaihdella kuten muillakin eläimillä?
Axilur on yksi ja Flubenol toinen. Mutta mikä on Flubenolin annostus?
Onkos muita ilman reseptiä saatavia vaihtoehtoja ja millaisilla annostuksilla?
Entäs reseptillisiä?

Mitenkäs sitten ulkoloisten häätö. Mitä valmisteita saa ilman reseptiä ja mihin tarvii reseptin lekurilta?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Flubenolia on monenlaista, sekä reseptillä että ilman. Siipikarjalle hyväksytty on Flubenol Vet 50 mg/g jauhe ja se on reseptilääke. (Flubenol Vet 220 mg purutabletti ja Flubenol Vet 44 mg/ml oraalipasta ovat ilman reseptiä. Kaikissa sama vaikuttava aine, mutta annostus on siipiveikoille tosi pieni verrattuna koiraan/kissaan.)
Kanoille painonmukainen annos on 1,43 mg/elopainokilo. Heisimatotartuntaan tupla-annos, mutta tupla-annostusta ei saa käyttää muniville kanoille, jos munat syödään.
Flubenol Vet-jauheen annostus pienehköille eläinmäärille:
14g/35 kg rehua kalkkunoille
14g/23 kg rehua kanoille ja hanhille
14g/11,5 kg rehua fasaaneille ja peltopyille
Huom! Ei saa käyttää kyyhkyille eikä papukaijoille!
Varoajat:
-kanan liha 3 vrk, kalkkunan liha 1 vrk, riistalinnun liha 4 vrk
-kananmunat: 1,43mg/elopainokilo-annostuksella 0 vrk
Tarkempaa tietoa löytyy valmisteyhteenvedosta.

Minusta Flubenolin annostus on niin pikkutarkkaa näpertämistä, että olen käyttänyt vain Axiluria, vaikkei sitä olekaan hyväksytty siipikarjalle. Mun lintuparvessa Flubenol-jauheen pienin pakkauskoko eli 2kg menisi vanhaksi siinä vaiheessa, kun olisin saanut käytettyä siitä vain pienen murto-osan ;) Kahden kilon satsi maksaa 110,13 € (55,07 €/kg).
Olen aikonut välillä käyttää noita reseptivapaita Flubenoleita, mutta toistaiseksi se on jäänyt suunnitteluasteelle juuri tuon vaikean annostelun ja viikon käyttöajan takia ja siksikin, kun en hallitse lääkelaskentaa, että paljonko purutablettia/oraalipastaa pitäisi antaa, jotta annos vastaisi jauheen ohjeistusta. <--- Heitänpä haasteen: se ken hallitsee lääkelaskennan, voisi kirjoitella ohjeet!
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Lääkelaskua:
1ml:ssa flubenol pastaa on 44mg lääkeainetta> 0,1 ml:ssa on 4.4 mg
Painokiloa kohti tarvitaan 1,43mg > 1,43 x 3 = 4.29
Joten Fludenolia annnetaan 3 kiloiselle kanalle tai kahdelle 1,5 kiloiselle kanalle 0,1 ml
On varmaan tosi helppo annostella siitä Flubenol truutasta :smt003
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Kiitos, kiitos kaakatin :smt041 Hihii, sinuun minä luotinkin tässä lääkelaskuasiassa ;)
Eli aivanpa toivoton projekti kikkailla noin olemattoman pienillä annostuksilla (ainakaan muutamaa kotkoa suuremman parven kanssa) viikon verran, kun se pastaruiskun viivavälikin on vain 0,5ml.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Onko kukaan laskenut axilurin annostusta, jos ei käytä tabletteja, vaan vaikkapa koirien 22% jauhetta, tai sikojen 4% jauhetta?
kaakatin

Kuinkas paljon sitä Axiluria pitikään antaa kanalle/kilo? :smt017
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Mulla on käytössä annostus, jonka olen saanut ell:ltä ja apteekista: 250mg:n tabu kymmenelle kanakilolle eli 25mg kanakilolle. tipsille ell oli sanonut, että lintujen annostus on 10-40/50mg lintukilolle.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mulla olis tuota flubenolia kaapissa, mut tuntuu tosiaan niin hankalalta, et taidan tosiaan käyttää axiluria tänäkin vuonna...
Sain tuon flubenolin EL:n kautta koiralle, kun on huomattavati helpompi isolle koiralle annostella. :smt002
kaakatin

Taas lääkelaskua:
1g= 1000mg> 1g:ssa 22%: sta jauhetta on 220mg lääkeainetta. Jos annostus on 25 mg/ kanakilo> 220/25mg = 8.8 eli koiran axiluria tarvitaan 1g / 8-9 kanakiloa kohti.
Sikojen jauheessa 1g:ssa on 40 mg lääkeainetta> 40 / 25 = 1,6. Eli 1g 1.6 kanakiloa kohti. Ei taida olla tämäkään kovin helposti annosteltavissa. :smt017
Vastaa Viestiin