Flubenolia on monenlaista, sekä reseptillä että ilman. Siipikarjalle hyväksytty on Flubenol Vet 50 mg/g jauhe ja se on reseptilääke. (Flubenol Vet 220 mg purutabletti ja Flubenol Vet 44 mg/ml oraalipasta ovat ilman reseptiä. Kaikissa sama vaikuttava aine, mutta annostus on siipiveikoille tosi pieni verrattuna koiraan/kissaan.)
Kanoille painonmukainen annos on 1,43 mg/elopainokilo. Heisimatotartuntaan tupla-annos, mutta tupla-annostusta ei saa käyttää muniville kanoille, jos munat syödään.
Flubenol Vet-jauheen annostus pienehköille eläinmäärille:
14g/35 kg rehua kalkkunoille
14g/23 kg rehua kanoille ja hanhille
14g/11,5 kg rehua fasaaneille ja peltopyille
Huom! Ei saa käyttää kyyhkyille eikä papukaijoille!
Varoajat:
-kanan liha 3 vrk, kalkkunan liha 1 vrk, riistalinnun liha 4 vrk
-kananmunat: 1,43mg/elopainokilo-annostuksella 0 vrk
Tarkempaa tietoa löytyy
valmisteyhteenvedosta.
Minusta Flubenolin annostus on niin pikkutarkkaa näpertämistä, että olen käyttänyt vain Axiluria, vaikkei sitä olekaan hyväksytty siipikarjalle. Mun lintuparvessa Flubenol-jauheen pienin pakkauskoko eli 2kg menisi vanhaksi siinä vaiheessa, kun olisin saanut käytettyä siitä vain pienen murto-osan

Kahden kilon satsi maksaa 110,13 € (55,07 €/kg).
Olen aikonut välillä käyttää noita reseptivapaita Flubenoleita, mutta toistaiseksi se on jäänyt suunnitteluasteelle juuri tuon vaikean annostelun ja viikon käyttöajan takia ja siksikin, kun en hallitse lääkelaskentaa, että paljonko purutablettia/oraalipastaa pitäisi antaa, jotta annos vastaisi jauheen ohjeistusta. <--- Heitänpä haasteen: se ken hallitsee lääkelaskennan, voisi kirjoitella ohjeet!