Tipujen rodun tunnistus

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
siimis

Tipujen rodun tunnistus

Viesti Kirjoittaja siimis »

Meillähän vieraili kärppä reilut kolme viikkoa sitten ja tappoi muun muassa mun lempikanan - musta silkkikanan joka oli ihanan kesy ja muutenkin sympaattinen tyyppi. No, suuren surun keskellä sitten ajattelin, että pistänpä jääkaapista koneeseen kaikki pienet munat. Eli kaikki mitkä olisivat joko tämän silkin munia tai sitten jonkun kääpiökotseista. Rodut on olleet erillään, eli munat on kyllä puhdasrotuisia, mutta mikä on mikäkin - siitä ei ollut tietoa.

Noh, nyt mulla on sitten kaksi tipiä! Musta ja ruskea. Mutta miltä ne silkkitiput näyttää? Kumpia nää nyt on?

Mulla on sellainen hämärä mielikuva, että silkeillä oli jotain ylimääräisiä varpaita..? :smt017 En ole koskaan tutkaillut noiden aikuisten jalkoja tarkemmin, päälle päin varpaiden määrää voi vain arvailla kun jalat on niin karvaiset. Ajattelin etten mene stressaamaan tuota jäljellä olevaa kukkoa vaan kysäisen munanetistä :smt002 Eli kun tipuilla on sellaiset hassut ylimääräiset takavarpaat, niin ne on varmaan silkkitipuja eikä epämuodostuneita kääpiökotseja..? Onhan?
kaakatin

Re: Tipujen rodun tunnistus

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Silkeillä on siniset varpaat, niistä ne on helppo tunnistaa. Laitahan kuvia.
siimis

Ei kai? Kyllä sillä kuolleella mustalla kanallakin oli ihan vaan mustat varpaat. Hmmm, katsotaan - mustalla tipulla on mustat, ruskealla ruskeat. Molemmilla on ylimääräiset peukalot :smt017 En nyt saa kuvia tähän hätään.

Missäs vaiheessa näillä alkaa se tukka kasvaa..?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Silkkitipuja ne on :smt045 Onnea! Niitä on olemassa myös nelivarpaisina, mutta viisivarpaiset ovat niitä suositeltavimpia yksilöitä esim. siitoksen kannalta. Näin me annemarin kanssa opittiin jampan silkkikurssilla Mynismuniksessa :smt006
kaakatin

Kyllä silkkien jalat minusta ovat sinisiä jo ihan pienenä, sävy vaihtelee. Varpaita on yleensä enemmän kuin neljä

Kuva
siimis

No en mä noissa mitään sinerrystä näe :smt004 mutta varpaita on kyllä liikaa :smt003 En nyt viitsi niitä tuolta lämpimästä vaivata, mutta tuolla ruskealla näyttäis olevan toisessa jalassa kuusi varvasta, se kuudes on sellainen ihan pieni nysä. Mutta molemmilla on ne ylimääräiset "pää"takavarpaat on kyllä komeat! Ihan kuin niillä olis jo jotkut mahtikannukset :shock:

Ihanaa, mun ekat silkkitipit :smt049 Vaikka lähtökohdat olikin vähän surulliset, elämä voittaa!
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Minun valkoisilla silkkitipuillani oli ihan semmoiset kellertävät jalat niinkuin muillakin kanoilla pikkuisina. ??????? :shock: ???????
kaakatin

Onneks olkoon vaan siimis kyllähän sulla silkkitipuja varmaan on :smt023
Eihän noissa meidän tipujen jaloissa tietenkään mitään suomenlipun sinistä näe, mutta kyllä ne sinertävän harmaat ovat. (kissojen kanssa olen jo tottunut siihen, että harmaa on sininen) Kuvassa näkyy sävyt vähän huonosti.
Onko annemarin tipujen jalat muuttuneet sinisiksi myöhemmin?
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Piti käydä ihan kattomassa... :smt005

Sinisiä on jalkat noilla. Voisiko se johtua väistä ? kun olivat tipusina ihan keltaiset. Jos sekuuluu noiden valkoisten "juttuun"
kaakatin

Väristä vois hyvin johtua, mun 8 viikkoisella valkoisella silkillä on vieläkin aika vaalea nokka, kai se siitä ajan myötä tummuu.
Vastaa Viestiin