Mistä viiriäisiä (ja hautomisesta)

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

-Kyyhky-

Mistä viiriäisiä (ja hautomisesta)

Viesti Kirjoittaja -Kyyhky- »

Mistä ostatte viiriäisiä?
Ihan japanin viiriäisiä etsin sekä siniviiriäis kukolle kanoja.
Munia näyttäisi olevan myytäväksikin mutta poikasia/aikuisia lintuja ei missään.. :smt017
Siitos munatkin kelpaisi jos vaikka saisi hautomakoneen lainaksi tai oman jostain ostettua.

Sitten seuraavaksi: onko jossain viiriäisen munien konehaudonnasta asiaa? (aika,lämpö,kosteus, kääntäminen yms) Kaikki tieto niiden hautomisesta tänne kiitos. :smt003
Jarski

Re: Mistä viiriäisiä (ja hautomisesta)

Viesti Kirjoittaja Jarski »

Tilasin just King Suro 20 -täysautomaatti koneen. Lataan sinne heti ens viikolla viiriäisen munat "keittymään". Ittellä ei ole kans aiempaa kokemusta konehaudonnasta , viiriäisetkin tuli vasta kuukausi sitten. Mutta jos haudontahommat onnistuu niin multa ainakin saa poikasia tulevaisuudessa. Näköjään tää homma alkaa paisumaan niinkuin monella muillakin näillä sivuilla. :smt003
-Kyyhky-

Huoh... Ei vaan meinaa mistään löytyä. Kävin lintufoorumit ja keltaisenpörssinkin mutta tuloksetta. :smt015
Auttakee..
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Minulla on koneessa hautumassa viiriäisen munia. Maanantaina pitäis kuoriutua. Osa on varattu Kukkokiekuulle ja osan voin kyllä myydä riippuen kuoriutumis %. Koneen voin tarvittaessa ladata uusilla munilla edellisten jälkeen. Asustelen vaan täällä p-pohjanmaalla joten tuo matka voi olla vähän hankala.
-Kyyhky-

Voi ei kun nä välimatkat on aina näin pitkiä.
Ei kukaan olisi tulossa sieltä tännepäin? Nummi-Pusulassa siis ollaan mutta auttaisi myös jos kyytiä olisi esim. espoo,kirkkonummi,lohja,vihti,karkkila, loppi,salo yms..
PieniHopea

Viesti Kirjoittaja PieniHopea »

Hei,

minäkin olen kovasti koittanut etsiä kaikkea mahdollista viiriäisistä, tuntuu olevan tieto kiven alla. Jotain kivaa toki myös löytynyt :)
Onhan täälläkin ollut noita viiriäisiä myynnissä, mutta ovatko kaikki menneet?

Itsekin haaveilen viiriäisistä :smt054

Sisu-65; saako udella missä päin pohjois-pohjanmaata? Onnistuuko toimitus esim. etelä-pohjanmaalle joskus? Tulee siellä pohjoisempanakin joka vuosi käytyä, mutta vain kesäaikaan :)
PieniHopea

Ei kun hei, sähän etsit myös siniviiriäisiä! Täältä saa, on Lahdessa. Mä kysyin japaninviiriäisiä, mutta niitä ei saa ennen kevättä.

http://www.muumi.info/lintuni.htm
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Sanotaan että noin 60 km Oulusta etelään päin. Nyt ei taida näillä näkymin olla asiaa sinne päin.
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Taidanki nakata sisua yksärillä. Olin jo suunnitellu, etten mitään enää tälle vuotta hommais, mut jos viiruja olis kerta mahollista saada, niin sittenhän tilanne on aivan toinen.. Samahan se on ostanko niitä nyt vai vasta ens keväänä! :smt047
PieniHopea

En tiedä etsitkö edes enää... mutta....

http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/ ... 89?rowId=8
-Kyyhky-

Voi ei. Noikin linkin viirut ovat reilun 2,5 tunnin ajomatkan päässä.. Sit vielä ajaminen takas. Puoli päivää menis reissun tekoon kun on noi muksutkin jotka ei kauaa jaksa paikallaan olla.. :smt012 No suunnitellaan vielä. En luovuta. :smt003
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

No hei, täällä Lopella olis kyllä aikeissa mulla pistää viiriäisiä hautumaan vielä tämän syksyn aikana :smt002 Siitosmuniakin saa, mutta ei ennen Sotkamon munistapaamista, kun meinasin viedä kaikki liikenevät sinne ruokapöytään! Mutta heti sen jälkeen niitä täältä saa, 8-10 munaa tulee päivässä. Itse odottelen käyttööni toista hautomakonetta kuoriutumiskoneeksi. Heti kun se tulee, niin alan kerätä munia omaa haudontaa varten. Se kone on vaan juuttunut jonnekin Novosibirskin ja Helsingin välimaastoon :smt017 pitäiskin soitella ja kysellä missä se viipyy...

Noita hautomisjuttuja on kyllä tuolla haudontaosiossa useitakin, mutta otsikosta ei välttämättä paljastu että kyseessä on just viiriäisten haudonta! Esim. siimiksen konehaudonta on pääasiassa viiriäisjorinaa :smt002 mutta en minä tiedä, kuinka paljon siellä on mitään käytännön vinkkejä. Ihmisillä tuntuu olevan kovin erilaisia kokemuksia / käytäntöjä esim. kosteuden suhteen. Minähän en ole noita hautonut kuin pari satsia ja minun kokemus on, että ne pari ekaa kertaa menee harjoitellessa! Pääsääntöisesti pätee samat määreet kuin kananmunienkin haudonnassa, haudonta-aika vaan on lyhyempi, 17-18 päivää.

Mutta jotta, munia saat täältä jos tahdot ja marras-joulukuulla toivottavasti olis tipujakin tarjolla!
-Kyyhky-

siimis: luuletko että jaksan odottaa niiiin pitkälle.. :smt005 :smt005 Ei vaiskaan. Pakko se on odottaa kun kaikki viirut on niin kiven alla. Mutta toivotaan että edes yksi siniviiru kana löytyisi tuolle yksinäiselle kukolle kaveriksi, ettei vaan kuole yksinäisyyteen.
Suuri häkkikin on isännän työn alla. Sehän innostui niin noista viiruista että on oksat pois. :smt005
viiperi

Viesti Kirjoittaja viiperi »

Laitan tämän tähän ketjuun ettei tarvi uutta aloittaa. Miten kauan lisälämpöä pitää antaa ihan normi viiruille? :smt001
Maikki

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Viiriäistiput tarvitsevat lämpölamppua siihen asti, kunnes sulkapuku alkaa olla valmis. Neljän viikon kieppeillä viimeistään huomaa, että poikaset eivät oleile lampun alla öisinkään, jos huoneilma muutoin ei ole kovin viileää.
Vastaa Viestiin