Minun kyyhkysteni hoitamisesta

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
ismail

Minun kyyhkysteni hoitamisesta

Viesti Kirjoittaja ismail »

Minulla on kaksi rotua kyyhkyä. Eli kirje/viestikyyhky ja Iranilainen Toghie. Minulla kirjekyyhky ei ole vaa kilpailu kyyhky. tykkään kyyhkystä nii paljon,että vietän suuriman osan vapaa ajastani seuraten niiden touhua. Minä annan kyyhkylle kaikki mitä ne tarvii.Esim hyvä ruoka ja mineraalia,savea,kalkkia,gritiä ja tietenki vitamiinia.Minulla on ollu Teho + niminen vitamiini pitkään käytössä. Seuran joka ikisen kyyhkyn vointi päivitäin tarkailemalla sen ulosteet ja käytäytymistä.
Kyyhkyillä on esintyy tietyt taudit. Esim Trikomonas ja kokkidioosi. Niiden varalta olisi hyvä aina lääkittää ennaltaehkäisyksi. Pahimmat taudit ovat salmonella ja
newcastlen. salmonellaan on kyllä lääkkeet,mutta sen tartuntavaaran takia se on vaikea lääkittä. Newcastlen taudilla ei ole lääkkeet ja se on todella hankala tauti. Sitä vastaan on ainakin suomessa pakollista rokottaa. Minulla aina löytyy kaapissa Trikomona ja kokkidioosi lääkkeet. Newcastlen taudin varalta olen rokotanut kyyhkyt. Meen iltaisin pimeään lakkaan ja otan jokaisen nuoren kyyhkyn kiinni ja opetan tottumaan minun käsiin. pääruokan annan kyyhkylle iltaisin, päivällä annan kevyt ruoka.siivon lakka päivittäin ja kuivatan jauholla joka desinfioi lattiat,sitten imuroin pölyt,että pystyy hengittää normaalisti.annan kyyhkylle viikossa kaksi kerta suihkun .Viestikyyhkyt vapautan kaksi kertaa päivässä. Aamulla kaksi tuntia lentoa ja illalla kaksi tuntia lentoa.Iranilaisten toghiet vapautan joskus,koska minulla ei ole niitä paljon ja ne lentä 4-8 tunti,joten ei ole nii paljon aika joka päivä. :smt003

http://www.ismail-haji.webs.com :smt035
Kotopullaki

Re: Minun kyyhkysteni hoitamisesta

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Hyvä tietopaketti siitä mitä kaikkea kyyhkyt tarviivat! :smt023 Lisää tällaista! :smt038
Saako sitä lääkettä Trikomonakseen reseptivapaasti apteekista vaiko miten sitä saa?

Kävin tutustumassa Ismail sun sivuihin jo aiemmin ja jo sillon nostin hattua kaikelle mitä teet kyyhkyjesi eteen joka päivä. Taitaa sun lakassas olla puhtaampaa ku meijän kotona! :smt005 Ja pääsetkö koskaan minnekään lomalle? On varmaan vaikee löytää ketään joka hoitais kyyhkyt noin hyvin sun poissaollessas.

Toghi-kyyhkyt näyttävät tosi kauniilta. Jostain syystä tämä on mun ehdoton suosikki :smt007 : http://ismail-haji.webs.com/apps/photos ... d=27616347
ismail

Pääsen lomalle,jos vaan haluan. Minulla on kaverit jotka koulutin,mutta onneksi niitä ei tarvii paljon pyytää apua. En tykkää matkustella :smt009 Ei silti lakka ole puhdas tietenki kyyhkyt tekee ulosteet.Olen rakkentanut minun lakan sillä ,että se on helpo siivota.Ei minulla menee kauan,kun siivon vaa 5min.
Minulla on oropharmin tekemä kyyhkysten lääket ,jotta ostan ruotsissa.Reseptit saa tietenki eläin lääkerilta,mutta ne lääkeet mitä lääkeri määrä on vaikea anta kyyhkyille.esim ne on ihan ihmisten lääket niitä pitää muruskata ja se on vaikea lääkeri määrätä kuin paljon pitää antaa /kyyhkylle.moilinen osaa aika hyvin kertoa näitä lääke juttu.
ismail

Minkä takia kanahaukka istu lakan viereissä on puussa,vaikka kyyhkyt ovat lenolla tai katolla? eikö yleinsä kana haukka hyökää kyyhkyjä ilmassa.ainaki se on aina hyökänyt minun kyyhkyjä ilmassa. nykyään se joten hiipaa koivun että kyyhkyt eivät huoma,mutta minä aina huoman.tämä kanahaukka mistä puhu se on valtava iso.onko urokset jotka hyökää ilmassa ja naaran,jotenki piiliskelevat? onko teillä asiasta tietoa.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Tästä linkistä http://www.luontokuva.org/default.asp?V_DOC_ID=1908 ainakin löyty sellasta tietoa että kanahaukoista naaraat ovat isompia kuin urokset. Naaraat nappaavat isompikokoisina helposti esim. jäniksen, ja uros sitten pikkulintuja ja oravia, koska pienemmän kokonsa vuoksi uros on ketterämpi vaikkapa pujottelemaan puiden väleissä. Ja pesintäkautena vain urokset käyvät ruuanhakureissuilla.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Meillä kanahaukka kävi hakemassa kanoja suoraan tarhasta. Minä en sitä nähnyt, mutta mies sanoi, että se olis ollut naaras, oli niin iso. Tosi röyhkeä ja rohkea, onneksi tänä kesänä sitä ei ole näkynyt.

Ismail, millaisella imurilla imuroit lakkasi? Tuo imurointi vois olla meilläkin hyvä idea, kun mulla on tuo pölykeuhko. Säästäisi hoitajankin keuhkoja, jos pölyn määrän sais pidettyä minimissä.
ismail

Mul on nyt ongelmia kanahaukan naaran kaa,mutta onneksi se ei saa kirjekyyhky kiinni.iranin toghie en päästä vapaaksi.Ostin agremarketista märkä imuri. Se maksoi 89.90 se on tehokas ja hyvä.
Vastaa Viestiin