Kyyhkyillä on esintyy tietyt taudit. Esim Trikomonas ja kokkidioosi. Niiden varalta olisi hyvä aina lääkittää ennaltaehkäisyksi. Pahimmat taudit ovat salmonella ja
newcastlen. salmonellaan on kyllä lääkkeet,mutta sen tartuntavaaran takia se on vaikea lääkittä. Newcastlen taudilla ei ole lääkkeet ja se on todella hankala tauti. Sitä vastaan on ainakin suomessa pakollista rokottaa. Minulla aina löytyy kaapissa Trikomona ja kokkidioosi lääkkeet. Newcastlen taudin varalta olen rokotanut kyyhkyt. Meen iltaisin pimeään lakkaan ja otan jokaisen nuoren kyyhkyn kiinni ja opetan tottumaan minun käsiin. pääruokan annan kyyhkylle iltaisin, päivällä annan kevyt ruoka.siivon lakka päivittäin ja kuivatan jauholla joka desinfioi lattiat,sitten imuroin pölyt,että pystyy hengittää normaalisti.annan kyyhkylle viikossa kaksi kerta suihkun .Viestikyyhkyt vapautan kaksi kertaa päivässä. Aamulla kaksi tuntia lentoa ja illalla kaksi tuntia lentoa.Iranilaisten toghiet vapautan joskus,koska minulla ei ole niitä paljon ja ne lentä 4-8 tunti,joten ei ole nii paljon aika joka päivä.

http://www.ismail-haji.webs.com