Hiltan tiitiäiset

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Hiltan tiitiäiset

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jaahas, kun mulla ei ole mitään mukavaa haudontaprojektia, kun kanoillani ei ole haudontavaistoa ( :evil:, mutta luotanpa siihen, että ensi keväänä Martta tai Meeri rupeaa hautomaan...kai brahmoilla on niin varma vaisto, että jompikumpi toteuttaa unelmani? :D ), enkä omista konettakaan, niin aloitanpas tälläisen viiriäisprojektipäiväkirjan...Nämä kun ovat mulle ihan ekat viirut ja vaikka olen koettanut tutustua lintulajiin jo pidemmän aikaa, niin silti päässä pyörii kysymyksiä...Kertokaa kokeneet viiriäisharrastajat tähän ketjuun kaikki mitä voin tehdä tiitiäisteni hyväksi...

Kaakatus hautoi tässä taannoin viiriäisiä (ja siitähän on täällä oma otsikko), jotka kuoriutuivat heinä/elokuun vaihteessa. Minä varasin häneltä tusinan, kaksi kukkoa ja kymmenen kanaa. Tiitiäisillä (isännän keksimä lempinimi!) oli vähän huonot lähtökohdat, kun emolinnut olivat reilusti yli-ikäisiä kaikkien suositusten mukaan. Siitosmunat pitäisi kerätä noin puolivuotiailta ja nämä olivat vuosikkaita tai ylikin...niinkö? Ja johtuen tästä "Siperian vieressä" olevasta syrjäisestä sijainnista Kainuun korvessa Kaakatus joutui kasvattamaan poikasia vääränlaisella rehustuksella, kun ei näistä meidän alueen maatalouskaupoista niin vain osteta kaikkia plaatuja...

No...sunnuntaina 3.9.06 ne kaksitoista tipusta sitten tulivat meille. Kaakatus oli valikoinut (herrasmiehenä :)) suurimmat yksilöt minulle, mutta jäi vähän epäselväksi miten lienee se kukkojen määrä suhteessa kanamäärään...No...se selvinnee aikoinaan. Neljä viirua oli tosipieniä=kokoluokkaa varpunen. Alkuun ne vain kyhjöttivät surkean näköisinä ja ajattelin, etteivät selviä montakaan tuntia/päivää. Muut kahdeksan touhottivat alusta asti puuhakkaina, vaikka pieniä olivat nekin verrattuna täysikasvuisiin emälintuihin. Olisiko koko noin kolmasosa/korkeintaan puolet aikuisesta linnusta? Ja kyseessä siis viisiviikkoiset, joiden tulisi olla jo likimain täysikasvuisia...

Meidän kunnan meijerikaupassa oli niin hyvä palvelu, että saatiin tilattua Pikku-Punahelttaa, jota siis suositellaan yli kolmiviikkoisille viiriäisille. Lisäksi saattoivat vakikaupassamme ihmetellä mun yllättäen herännyttä leivontaintoa, kun ostin kerralla "kärryllisen" kaikenmaailman jauhoja ja ryynejä sekä suurimoita. Kanankalkkia hakkasin vasaralla pieneksi. Tämä Pikku-Punaheltta, jota voi syöttää myös muniville viiriäisille, ei sisällä kalkkia, joten kalkki pitää tarjoilla muuten. Muniville viiriäisille voi käyttää myös Balans-Punahelttaa, joka sisältää myös kalkin. Nämä Punaheltta-asiat olen kysellyt Suomen Rehusta.

Ja sitten viherpöperöt...apilaa, voikukkaa, nurmikkoheinää ja salaatinlehtiä saksilla pikkiriikkiseksi silputtuna. Salaatinlehtiä myös kokonaisina---hassun näköistä, kun viirut näyttää ihan kuin leikkivän niiden kanssa...ottavat nokkaan koko lehden ja nousevat piipilleen! Saavat siinä tekemistä, kun askartelevat pikkunokillaan...

Tiistaiaamuna 5.9. löytyi yksi niistä neljästä pienimmästä kuolleena...nyyh...suretti, vaikka olinkin toki varautunut siihen, etteivät kaikki selviä. Yksi näistä pienimmistä oli jo vahvistunut niin paljon, että paipatti täysillä isompien matkassa. Jäi kaksi "kriittistä" tapausta, mutta niidenkin vointi näyttää kohentuvan koko ajan. Kovasti ovat saaneet kasvussa kiinni isompia. Kasvattavat höyheniä untuvien tilalle ja pystyvät jo muuhunkin kuin kyyhöttämiseen...Aluksi esim., kun yrittivät sukia itseään, pyllähtivät kumoon. Nyt sukiminen hoituu kunnialla. Syövät valtavasti...alkupäivinä suunnilleen asuivat ruokakupissa!

Kylpevät kuin kanat tai no ehkä vielä innokkaamminkin: lisään päivittäin pariin nurkkaan kuiviketurvetta ja hetken päästä siellä kirjaimellisesti sukelletaan!

Hassunhauskoja lintusia ovat!

Näistä 9 on sitä tavallista vaaleaa väriä...ja ne ehkä osaan ajan kanssa erottaa itsekin...siis niiden sukupuolet. Mutta kun näyttää siltä, että kaksi on sitä tummempaa värimuotoa...niin miten niiden sukupuolet erottaa? Auttakaas...kyseessä on kai se ns. tavallinen viiriäinen...coturnix coturnix.
Kertokaa myös kaikki mieleenne tulevat niksit millä voin tehdä tiitiäisten olot mahdollisimman hyviksi...

Ja sitten tähän lopuksi: arvatkaapas mitä? Nämä syövät kädestä! Jee! Vähän vaikea niitä on tunnistaa toisistaan, joten en uskalla vielä sanoa syövätkö kaikki, mutta kahdeksan ainakin...
Kanaset

Viesti Kirjoittaja Kanaset »

Oi, kuullostaapas ihanalta! Kiva kuulla miten viiriäisten kanssa sitten toimitaan...jos vaikka joskus itsekin saisi.
Mulle on edelleen epäselvää se kääpiöviiriäisen ja tavallisen ero? :oops: Kokoerohan siinä täytyy olla...mutta kuinka iso...kääpiöviiriäisiä oon nähny eläinkaupassa, mut kerropas Hilta minkä kokoisia noista tulee?

Kertoile lisää kun opin tipusia tuntemaan! Meinaatko antaa nimiä? Viiriäiset ei kai ole kovin pitkäikäisiä?

Ps. Vinkit korvan takana, kuten huomaat;)
viiriäinen

Viesti Kirjoittaja viiriäinen »

Viiriäisen pitäisi olla 5 viikkoisena täysikokoinen ja munia 42vrk ikäisenä.
Minullekkin lajimääritys on ollut epäselvää, jossain puhutaan c. coturnix ja jossain c. japonica. Eräältä sain neuvon, että laji olisi coturnix sp., koska japonicaan on luultavasti sekoittunut muita lajeja.
Siniviiriäinen on tosiaan puolet pienenpi, eri lajia. Molemmista kuvia kotisivuillani.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Juu viiriäinen:...tuo lajinimistö näyttää sitä sekavammalta mitä enemmän sitä yrittää tutkia=totta turiset :D
Minä oon käsittänyt nyt niin, että japaninviiriäinen olisi jalostettu/kesytetty muoto siitä villi/luonnon lajista. Japaninviiriäisen tieteellisessä nimessä näyttäisi esiintyvän tuo japonica yhdistettynä coturnixeen. Ja "villi"-lajin nimessä pelkkää coturnixiä...kaksi tai kolme kertaa.

Mutta ilmeisesti nämä mun ovat japanilaisia, kun eipä taideta Suomessa juuri kasvattaa sitä villimuotoa. Ihan samalle näyttää kuin sun kotisivujesi tavallinen värimuunnos...Mutta kerropa siitä suklaa-värisestä...erottaako niiden sukupuolen vasta muninnasta/kieunnasta?

Kanaset: nämä villit+japsit ovat noin rastaan/kottaraisen kokoisia. Japsi on hiukan suurempi kuin villimuoto. Ja siniviiriäinen on varpusen kokoinen.

Sellaisen tiedonmurusen olen löytänyt tässä tutkimuksissani, että sisälemmikeille kannattaa syöttää lemmikkilinnuille tarkoitettuja siemenseoksia, jolloin niiden lopputuotanto haiskahtaa huomattavasti vähemmän kuin Puna-Heltoilla ruokittujen. Luullakseni pitää paikkansa, koska kyllähän nuo teolliset rehut haiskahtaa aikas oudolle...
viiriäinen

Viesti Kirjoittaja viiriäinen »

Yleensä noissa eri väri muunnoksissa sukupuolet erottaa munivilla peräaukon muodosta, ja japanilaisilla kukoilla tulee vaahtoa ja siitä kiekumisesta erottaa myös.
Minä syötän myös kotona sisällä oleville punahelttaa, eivätkä haise yhtään. Koska kananruoka on niille terveellisempää kuin siemenet.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Minua kiinnostaisi nuo siniviiriäiset, mutta pitänee panna vielä "jäitä hattuun"! Onko niillä samat vaatimukset esim.lämmön suhteen kuin kanoilla? :roll:
viiriäinen

Viesti Kirjoittaja viiriäinen »

Siniviiriäiset eivät kestä pakkasta, mielellään huoneenlämpö.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Kiitos tiedosta, niin vähän ajattelinkin! :roll:
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Siniviiriäiset ovat niin pieniä, että pyrähtävät karkuun tosi pienestä raosta. Parhaimmillaan ihan ne ovat sisätiloissa . Kaikenväristen viiriäisten sukupuolen erotat pepusta. Urokselta löytyy peräaukon vierestä aikuisen ihmisen sormenpään kokoinen patti. Sen kehittyminen kestää muutamia viikkoja yli sukukypsyyden. Nuorempana erotat ne "kukon kiljaisusta". Kukko nousee pystyyn ja kiljuu trrt trrt.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Montakohan siniviiriäistä pitäisi olla että ne viihtyisivät parvessa? Onko ne myös lyhyt ikäisiä, niinkuin muut viiriäiset ja kesyyntyvätkö ne helposti "käsikesyiksi"? :roll:
viiriäinen

Viesti Kirjoittaja viiriäinen »

Siniviiriäisillä tuota pattia ei ole.
Siniviiriäisiä pidetään yleensä yksi tai kaksi kanaa kukkoa kohden. Mutta tarpeeksi suuressa tilassa tulee toimeen myös useampi kukko ja enemmän kanoja per kukko.
Kyllä kai ne kesyyntyy, jos jaksaa kesyttää. Aika paljon työtä se vaatii.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mitenkäs, onko viiriäisten rodulla merkitystä, jos haluaa munia?
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Siniviiriäisen muna on kynnen kokoinen, pannulle tarvitaan aika monta...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Pari kuvaa...

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tässäpäs pari kuvaa viirulaisista...on muuten vikkeläliikkeisenä otuksena vaikea kohde kuvaajalle...
Ensin kädestä syöntiä:

Kuva

Ja sitten kysymyksellinen kuva...Huomasin pari päivää sitten, että yhdellä on outo takavarvas---lyhyempi ja paksumpi kuin normaalisti ja siitä puuttuu myös kynsi. Onko kokemusta/arvailuja, että mistä voisi johtua moinen?

Kuva
viiriäinen

Viesti Kirjoittaja viiriäinen »

Olisipas minullakin noin kesyjä viiriäisiä. Eivät kyllä syö kädestä.
Eipä ole tuollaista varvasta tullut vastaan, olisiko se vahingoittunut jossain.
Vastaa Viestiin