Kysymyksiä kanoista ja kanalasta
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
ankkanen
Kysymyksiä kanoista ja kanalasta
Elikkä täällä aletaan suunnittelemaan kanalaa ja kysymys kuuluu kuinka monta kanaa kannattaa ottaa ja kuinka isot tilat sille kanamäärälle tarvii olla.
-
Suvianne
Käännä ajatus näin, kuinka ison tilan voin tehdä? Täytän sen kanoilla ja viiruilla ja ankoilla ja hanhilla myöhemmin
Eli rahatilanne ja tila ja sitten suurin mahollinen
Minni sanoi kerran jotain, että muniva kana per perheenjäsen.
Aion itse noudattaa sitä talvisin. kesällä saa olla enemmänkin.
Menisköhän tuo sääntö viiruissakin, eli viirun munia tarvii viisi kanamunaan. Eli viisi munivaa viirua per jäsen.
Eli rahatilanne ja tila ja sitten suurin mahollinen
Minni sanoi kerran jotain, että muniva kana per perheenjäsen.
Aion itse noudattaa sitä talvisin. kesällä saa olla enemmänkin.
Menisköhän tuo sääntö viiruissakin, eli viirun munia tarvii viisi kanamunaan. Eli viisi munivaa viirua per jäsen.
-
ann75
samoilla linjoilla suviannen kanssa. Aloitatko ihan alusta vai tuleeko johonkin vanhaan rakennukseen?
Mäkin kuvittelin että toi vajaa 6 m2 riittää mun parille kanalle. No riittäähän se parille, mut entäs jos pari kanaa ei riitä mulle.
Tää on niin vaarallinen harrastus, vie vapaa-ajan ja rahat, mut saapahan munia omasta takaa
Mäkin kuvittelin että toi vajaa 6 m2 riittää mun parille kanalle. No riittäähän se parille, mut entäs jos pari kanaa ei riitä mulle.
Tää on niin vaarallinen harrastus, vie vapaa-ajan ja rahat, mut saapahan munia omasta takaa
-
Minnimanni
No siis linnuthan on niin helppohoitoisia että niitä vois olla vaikka sata. Ei tarvi aamulla roudata ulos ennen töihinlähtöö eikä ruokkia, sitten kun on aikaa voipi mennä kanalaan seurusteleen. Toki niiden perustarpeet pitää päivittäin hoitaa, ruoka ja vesi mutta ne ei silti sido kellon tarkasti.
Joten suosittelen ottamaan aluksi sen 4-5 kanaa ja kukko, mutta tekemään niin isot tilat kuin vain mahdollista koska kuitenkin kohta niitä kanoja on 20 ja mieli tekee lisää siihen vielä haudonnoista tulleet kukot päälle
Joten suosittelen ottamaan aluksi sen 4-5 kanaa ja kukko, mutta tekemään niin isot tilat kuin vain mahdollista koska kuitenkin kohta niitä kanoja on 20 ja mieli tekee lisää siihen vielä haudonnoista tulleet kukot päälle
-
Suvianne
Nimen omaan. Kaikki ne nuoret joista et halua uskoa, että ovat kukkoja 
Mietit tilan näin
orret
ruokapaikka
kylpypaikka
munapesät
tuleva tipula/nuorikot
tuleva ehkä eristetty hautova kana
tuleva ehkä eristetty kana tipuineen
tuleva eristyshäkki sairaalle/loukkaantuneelle/tms
tila rehuille, jyville, hiekalle, kalkille, turpeelle, purulle
mieti jo etukäteen myös kiinnostaako yhtään
viirut/ankat/hanhet
jos sulla vähänkin sydän sykähtää kuvia katellessa niin luultavasti niitä on viiden vuoden sisään.
Joten tilaa ei koskaan ole tarpeeksi
Mietit tilan näin
orret
ruokapaikka
kylpypaikka
munapesät
tuleva tipula/nuorikot
tuleva ehkä eristetty hautova kana
tuleva ehkä eristetty kana tipuineen
tuleva eristyshäkki sairaalle/loukkaantuneelle/tms
tila rehuille, jyville, hiekalle, kalkille, turpeelle, purulle
mieti jo etukäteen myös kiinnostaako yhtään
viirut/ankat/hanhet
jos sulla vähänkin sydän sykähtää kuvia katellessa niin luultavasti niitä on viiden vuoden sisään.
Joten tilaa ei koskaan ole tarpeeksi
-
ankkanen
-
Mimmi
Jep, Maatiainen ry:n sivuilla on tämä suositus maatiaiskanoista. Kana on kuitenkin laumaeläin. Mutta mulla on kyllä väki tosi väljästi, ihan 1-2 kanaa/neliö. Mutta mulla olikin tilat valmiina, ei ole kuin täytellä tilat eläimillä.ankkanen kirjoitti:Eikö maatiaisille ollut joku suositus että 4-5 kanaa neliömetrillä.
Onko sulla siis joku rakennus, jota muutat kanalaksi vai aiotko ihan uudisrakentaa?
-
ankkanen
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
-
jamppa
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
- jopekka
- kana