Kysymyksiä kanoista ja kanalasta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

ankkanen

Kysymyksiä kanoista ja kanalasta

Viesti Kirjoittaja ankkanen »

Elikkä täällä aletaan suunnittelemaan kanalaa ja kysymys kuuluu kuinka monta kanaa kannattaa ottaa ja kuinka isot tilat sille kanamäärälle tarvii olla.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Käännä ajatus näin, kuinka ison tilan voin tehdä? Täytän sen kanoilla ja viiruilla ja ankoilla ja hanhilla myöhemmin :smt002
Eli rahatilanne ja tila ja sitten suurin mahollinen :)

Minni sanoi kerran jotain, että muniva kana per perheenjäsen.
Aion itse noudattaa sitä talvisin. kesällä saa olla enemmänkin.

Menisköhän tuo sääntö viiruissakin, eli viirun munia tarvii viisi kanamunaan. Eli viisi munivaa viirua per jäsen.
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

samoilla linjoilla suviannen kanssa. Aloitatko ihan alusta vai tuleeko johonkin vanhaan rakennukseen?

Mäkin kuvittelin että toi vajaa 6 m2 riittää mun parille kanalle. No riittäähän se parille, mut entäs jos pari kanaa ei riitä mulle.

Tää on niin vaarallinen harrastus, vie vapaa-ajan ja rahat, mut saapahan munia omasta takaa :smt005
ankkanen

Eikö maatiaisille ollut joku suositus että 4-5 kanaa neliömetrillä.
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

ööh.. mä piirtelin itselleni 36 neliön ankkalan & kanalan + varastotilat ja lato päälle. Tosin meillä ei vieläkään ole sitä tonttia joten haaveita nämä ovat vain. :smt003
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

No siis linnuthan on niin helppohoitoisia että niitä vois olla vaikka sata. Ei tarvi aamulla roudata ulos ennen töihinlähtöö eikä ruokkia, sitten kun on aikaa voipi mennä kanalaan seurusteleen. Toki niiden perustarpeet pitää päivittäin hoitaa, ruoka ja vesi mutta ne ei silti sido kellon tarkasti.

Joten suosittelen ottamaan aluksi sen 4-5 kanaa ja kukko, mutta tekemään niin isot tilat kuin vain mahdollista koska kuitenkin kohta niitä kanoja on 20 ja mieli tekee lisää siihen vielä haudonnoista tulleet kukot päälle :smt005
Suvianne

Nimen omaan. Kaikki ne nuoret joista et halua uskoa, että ovat kukkoja ;)
Mietit tilan näin
orret
ruokapaikka
kylpypaikka
munapesät
tuleva tipula/nuorikot
tuleva ehkä eristetty hautova kana
tuleva ehkä eristetty kana tipuineen
tuleva eristyshäkki sairaalle/loukkaantuneelle/tms

tila rehuille, jyville, hiekalle, kalkille, turpeelle, purulle

mieti jo etukäteen myös kiinnostaako yhtään
viirut/ankat/hanhet

jos sulla vähänkin sydän sykähtää kuvia katellessa niin luultavasti niitä on viiden vuoden sisään.
Joten tilaa ei koskaan ole tarpeeksi :)
ankkanen

Suvianne kirjoitti:jos sulla vähänkin sydän sykähtää kuvia katellessa niin luultavasti niitä on viiden vuoden sisään.
Joten tilaa ei koskaan ole tarpeeksi :)
Kyllä ne on kaikki linnut niin ihania että kyllä minun pitää rakentaa isot tilat.
Suvianne

:smt005 :smt004 näinhän se menee
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

ankkanen kirjoitti:Eikö maatiaisille ollut joku suositus että 4-5 kanaa neliömetrillä.
Jep, Maatiainen ry:n sivuilla on tämä suositus maatiaiskanoista. Kana on kuitenkin laumaeläin. Mutta mulla on kyllä väki tosi väljästi, ihan 1-2 kanaa/neliö. Mutta mulla olikin tilat valmiina, ei ole kuin täytellä tilat eläimillä. :smt003

Onko sulla siis joku rakennus, jota muutat kanalaksi vai aiotko ihan uudisrakentaa?
ankkanen

Ihan ajattelin pökätä aivan uuden kanalan pihaan kun vaan niitä rakennustarvikkeita pääsis joskus ostaan :smt013
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ostaa paukase nyt ensi hätään vaikka leikkimökki/pihavaja/työmaaparakki tai joku muu vastaava mökkeröinen ja lisäeristä sekä sisusta se :smt003
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Ostaa paukase nyt ensi hätään vaikka leikkimökki/pihavaja/työmaaparakki tai joku muu vastaava mökkeröinen ja lisäeristä sekä sisusta se :smt003
Ja kohta onkin mökkikylä pystyssä :smt005
Nimim. kokemustaomastatakaa :smt003
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hihii---niinhän siinä tietysti käy, mutta haitanneekopa tuo mittään! Oikeesti on kyllä helppo hoitaa 'erimerkkiset' elukat silloin, kun ne ovat kaikki saman katon alla. Ei tarvi tarpoa tuulessa ja tuiskussa monen kopperon välejä.
jopekka
kana

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Tee kerralla mahdollisimman iso :smt002 On meinaan omakohtaista kokemusta,yllättävän nopeasti täytyy.
Muista käydä välillä ihailemassa ainakin kanarotuesittelysivuilla, ei yhtään tee mieli itse ottaa lisää kanoja :smt005 Ok, uusi erä siitosmunia kuitenkin tilattu :smt009
Vastaa Viestiin