Voiko vesipestyjä munia hautoa?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Kanalako

Voiko vesipestyjä munia hautoa?

Viesti Kirjoittaja Kanalako »

Hautomakone tupsahti postista matkattuaan Italiasta vain pari päivää :shock: Ei oikein olla keretty munasiakaan raapaista kasaan riittävästi ja koneen käynnistykseen olisi jo kova hinku. Ohjekirjaa lukiessa huomasin, että siinä kiellettiin munien vesipesu. Onkohan se ihan ehdoton kielto vai voidaanko käyttää noita pestyjä munia? Miten te muuten saatte munat puhtaiksi? Tuntuu että ovat aina kakkaisia vaikka kanala olisikin vasta puhdistettu?

Ja toinen kysymys, osa munista oli myös säilytetty terävä puoli ylöspäin. Haittaako tuo haudonnassa?
ninanni

Re: Voiko vesipestyjä munia hautoa?

Viesti Kirjoittaja ninanni »

ei mun kokemuksella munien säilytysasento meinaa mitään jos ovat vain päivän pari olleet! Ja vesipessyistä munista mulla on kehittynyt ja kuoriutunut tipuja! Aluksi kun niitä Pesin vedellä. Nyt korkeintaan paperilla pyyhin joka nihkeä. Ei kuitenkaan saa hinkata. Ja kovin likaisia munia ei kannata hautoa. ? Konetta kannattaa koekäyttää vaikka perunoilla ensin vuorokauden ajan että saa kosteudet ja lämmöt pysymään tasaisena! Muistat vaan kun munat/perunat laitat että ainakaan 12tuntiin ei kannata säätää konetta kun munat/perunat lämpenevät. Eli lämpö voi olla alhaalla kauan ennenkuin nousee oikeaan lämpötilaan :)
Kanalako

Viesti Kirjoittaja Kanalako »

Ai hinkatakaan ei saa? Siksikö ettei rikkoudu vai onko siihen joku muukin syy? On se jännä kun aina oppii uutta :smt001 Okei, ehkä me uskaltaudutaan noilla aloittaa haudonta. Pitääpä tosiaan laittaa kone jo hurisemaan jotta saa testattua lämpötilat ja kosteuden :)
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

oon ymmärtänyt et kananmunan pinnassa on joku suojakerros joka suojaa munaa, koska kuori on huokoinen. Joku korjaa jos oon hukas .
pinkyandbrain

Viesti Kirjoittaja pinkyandbrain »

Olen hautonut pari kertaa onnistuneesti pestyjä munia, ei ollut mitään vaikutusta :)
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Munan pinnassa on kutikula, sellainen suojaava kerros. Jos kovin hinkkaa, se kuluu pois ja huokoisen kuoren läpi voi päästä pöpöjä munan sisään. Siellä ne sitten lämpimässä ja kosteassa hautomakoneessa alkavat syödä munaa sisältäpäin ja seurauksena on keskenmeno ja hyvässä lykyssä mätämuna :smt002 Jos munan pinnassa on likaa, sen voi varovasti pestä pois haalealla vedellä, suunnilleen samanlämpöisellä kuin mitä munan lämpötilakin on. Pieni kostutus, hetken odotus että lika pehmenee ja huuhtelu. Parhaita on kuitenkin tietty puhtaat munat joita ei tarvitse kastella.

Haudontaan tarkoitettuja munia on hyvä säilyttää viileässä vaan ei jääkaappikylmässä, terävä pää alaspäin ja kerran vuorokaudessa on hyvä kääntää kennoa vähän kyljeltä toiselle. Näin säilytettynä ne säilyttävän itävyyden pidempään. Olen minäkin hautonut ihan kelpo tipuja jopa pari viikkoa jääkaapissa olleista munista, mutta itävyys ei ole silloin enää kovin kaksinen :smt002
minkuliini

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Itse olen huomannut viiriäisenmunien kohdalla, että vedellä pyyhityistä munista ei ole tullut koskaan tipua! Pari kertaa olen märällä paperilla pyyhkinyt likaisia munia, ja juurikin nämä pyyhityt munat eivät ole koskaan edes lähteneet kehittymään... Voipi tietty olla sattumaakin, mutta itse en enää munia "pese"!
Vastaa Viestiin