Ankat alkoivat munimaan, miten saada ne munimaan sisälle?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Adeliina

Ankat alkoivat munimaan, miten saada ne munimaan sisälle?

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

No niin, nyt on sit löydetty ankkatarhasta 3 ankan munaa, ehkä :smt003
Ikävä kyllä kahdesta munasta löytyi vain kuoret, yksi kokonaisena. Eli rotat tai linnut ovat kerenneet ennen minua.. Ensin epäilin että munija olisi joku nuorista kanoista (kanat ja ankat samassa ulkotarhassa), kun munat ovat sellaisia "kaupan kananmunan" kokoisia, mutta kuori oli kyllä ihan erilainen, sekä kun se yhden ehjän munan aukaisin, niin sisältö oli paljon "sitkeämpää"... eli ovat ehkä ankan munia? :smt003

Ongelmahan on siis se, että ankat eivät ole koko kesänä oppineet käyttämään sisätilojaan, ovat ulkona aina, aina ja aina. Pari kertaa olen heidän nähnyt tulevan "ankkalasta", eli puuliiterin päähän on heille tehty oma noin 5 neliön kokoinen sisätila, mutta eivät siellä siis edes nuku. Osaavat kyllä mennä pientä ramppia pitkin sisälle ja ulos. Tällä hetkellä sitä taitaa käyttää vain juuri munimaan alkanut luomukana :smt001
Lattialla on paksusti ihanan pehmeitä heiniä, eli jos mä oisin ankka niin munisin kyllä mieluummin sinne kuin marjapensaan juurelle kuralätäkköön :smt005

Eli oisko ideoita, miten mä saisin ankat ymmärtämään että voisivat käyttää sisätiloja edes munimiseen? ..tuli ihan sellanen fiilis että olenkohan mä nyt vähän huonosti perehtynyt ankkojen hoitoon, kun en edes tiedä minkälainen pesä niillä kuuluisi munimiseen olla? :smt022 Mä kyllä oikeesti luulin että alkaisivat munimaan vasta ensi keväänä..
Mulla ois kyllä ylimääräisenä "kanikoppi", sellainen pieni katos, jonne mahtuis tarvittaessa kaikki kolme ankkaa.. laitanko sen ulos vaiko sinne sisätiloihin? vai mitä mä teen, apua? *panikoi hermostuneena* :smt095
tipsi
riikinkukko

Re: Ankat alkoivat munimaan, miten saada ne munimaan sisälle

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Tähän voisi olla kaksi ratkaistua:

1) Laitat ankat yöksi koppiinsa, ankat munivat yleensä kello yhdeksään mennessä (mutta eivät aina).
2) Teet aitaukseen pienen katoksen johon pesämateriaalia, ja kananmuna tms. houkuttimeksi. Lisäksi pesässä kannattaa olla aina houkutinmuna, sillä ankat suivaantuvat helposti siitä että niiden munat on pöllitty ja tekevät muualle uuden pesän. Tietty munallista tekopesää voisi koklata sisätiloissakin, mutta luulen että tekevät munat mieluummin pihalle jos se mahis on.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
miisu

Viesti Kirjoittaja miisu »

Siis tosiaan, meillä on ankat aina yön sisällä ja ovat aina munineet ennen kahdeksaa kun ne päästää ulos. Eivät varmaan meilläkään sisälle munisi jos olisivat yöt irti :smt001 Semmosia ulkoilu hulluja ne on...
Luulisin minäkin kyllä että rupeaisivat munimaan ulkonakin johonkin koppiin missä on houkutin muna.
Adeliina

Kiitoksia neuvoista, ihanaa kun täältä saa aina apua :smt001

Nyt on "puuliiterissä" tekomunallinen pesä, ja kun siinä aikani pyörin, niin tulivat ankatkin sisälle ihmettelemään. Eilen ei ollut munia pihalle ilmestynyt(jos ei sit taas ole joku sitä ehtinyt varastamaan, meillä meinaa olla rotta-ongelma..), saas nähdä tuleeko tänään. Ajattelin tosiaan yrittää suoraan niitä tuonne valmiisiin tiloihin, kun sinne niitten olis nyt kuitenkin talvea varten opeteltava menemään..

Sit taas tosi tyhmä kysymys, ihan melkein hävettää :smt003 mutta kun/jos mä nyt saisin ankat sisätiloihin yöksi, niin pitääkö niillä olla siellä vettä tarjolla, vai pärjäävätkö yön yli ilman vettä? Toimisko sellainen ämpäri, jossa on vaan "pään mentävä" reikä, etteivät heti kastelis koko liiteriä? Pihalla on sit kuitenkin isommat astiat joissa puljaavat. Talvella toki laitan vettä sisälle, mutta ajattelin että josko mahdollisimman pitkään saisin pidettyä tilan "kuivana", ois helpompi siivota :smt045
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Aikuiset ankat voivat olla vedettä yön, mutta tällöin ei saisi olla rehua tarjolla. En ole itse koskaan kokeillut, mutta näin siis lukee kirjallisuudessa. Mulla on kopissa sellainen 5 litran vetoinen taikinakulho, sellainen pienen vadin näköinen. En itse käytä sankoja, koska ankkojen kanssa niissä on hukkumisriski. Reiällinen sanko voisi toimia, itse en ole koklannut mutta jollain täällä taisi olla siitä kokemuksia :smt001
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
miisu

Itse olen pitänyt yölläkin vettä, tosiaan kun kuivaa rehua syövät ja siltä varalta, jos etten niitä aina ole aamulla heti kirjaimellisesti kukon laulun aikaan ulos päästämässä :smt001

Meillä on vanha autonrengas, missä sisällä sen verran iso pesuvati että pysyy paikoillaan. Siitä eivät onnistu niin paljoa vettä roiskimaan, eivätkä ainakaan kaatamaan. Tuntuuvat kuitenkin yön/aamun aikana sen likaavan, että jonkun verran juovat.
epi

Viesti Kirjoittaja epi »

Tuo miisun idea on ihan loistava. :smt023 Olen monta kertaa miettinyt kun ne ankat niin kovasti lotraa että miten sitä saisi edes vähän rajattua.. ja noita autonrenkaita sattuu jostain kumman syystä olemaan enemmän kun tarpeeksi.. :-"
miisu

No nyt täytyy myöntää että perin idean ankkojen edelliseltä omistajalta :smt002 Mutta siis on tosiaan toimiva idea!

Pesuvati ei voi olla ihan pienin mahdollinen. Semmonen pikkasen tavallista isompi, sillä tavalla että reunat jäävät siihen renkaan päälle, ettei pääse sitten lipsahtamaan renkaan sisään kun siinä ankka könyää :smt005 Tosin eihän ne sitä ihan pientäkään pääse kaatamaan kun se on renkaan sisällä. Itse vaan tykkään että vähiten vettä valuu kun on tiiviisti aseteltu sinne. Eniten vesi läikkyy kun sitä pesuvatia sieltä pois kampeaa puhdistaessa :smt021
Ja siihen vähän isompaan pesuvatiin mahtuu melkein kokonainen uros myskisorsakin silloin kun innostuvat välttämättä siihen ahtautumaan!
Adeliina

No niih, onneksi en ehtinyt vielä ämpärin kanteen reikää tekemään :smt003 sillä mullahan onkin jo vati ja rengas valmiina, oli viime vuonna kanoilla mutta nyt on jäänyt käyttämättä kun kanoilla on oikeat juoma-astiat. Laitankin sen siis ankkalaan sisälle.

Ei ole muutes nyt munia näkynyt, vaikka kuinka koitin taas tarhan läpi käydä.. päivällä kyllä kun ruokaa vein, niin vain toinen naaraista tuli syömään, toinen naaras makasi pensaan alla ja uros seisoskeli siinä vähän matkan päässä vieressä, ikään kuin vahtimassa? :smt017 Yleensä tulevat kyllä koko porukalla syömään.
miisu

No noita auton renkaita tuntuu yleensä aina jostain nurkista löytyvän :smt001

Ettei vaan olisi ankka innostunut hautomaan? Jos ei sitten vaan ole ollut päivätorkuilla, meillä nukkuvat kyllä päivälläkin monet unet, vaikka tulevat tosiaan kyllä syömään.

Onko teillä ankat miten isolla alueella vapaana, saattavat tehdä piilopesiä todella oveliinkin paikkoihin ja munia voi olla vaikea löytää.
Adeliina

Jee, äsken löytyi muna ihan oikeasta paikasta :D sisätiloista siis, huijausmunien vierestä :smt003 Eivätkä siis olleet yötä sisällä, oli silti osannut käydä oikeaan paikkaan munimassa.
En tiedä mitä se eilinen makoilu sit oli, voihan se olla että vaan harjoitteli? :D ainakaan siitä kohdalta ei munaa löytynyt. Ja muniikos nuo edes välttämättä joka päivä, vielä ainakaan? Ihmetytti vaan se uroksen "vahtiminen", Ässä on kyllä niin ahne että aina tulee kyllä ruokaa kärkkymään :smt001

Oiskohan tuo niitten ulkotarha jotain 40-50 neliötä, onhan siellä kyllä tilaa muna taikka pari piilottaa, pitäisköhän opettaa koira etsimään munia.. :smt044
miisu

No kyllähän se ankka on sitten oikein oppinut :smt001 Nehän on suht pesäuskollisia kun vaan jättää sinne niitä huijausmunia.

Kyllä ne kai aika säännöllisesti joka päivä sen munan pyöräyttää, joskus harvoin on jääny päivä välistä. Mutta alussahan voi tosiaan varmaankin olla vähän säätöä :smt005 Meidän neiti osaa kyllä aika hyvin ne munansa olkienkin sekaan piilottaa, pitäs varmaan jostain hommata semmonen muovinen ankan muna niin ei aina suutahtas kun tuotokset häviää^^
kurinamasu

Viesti Kirjoittaja kurinamasu »

Meillä vähän sama ongelma, vain yksi ankka munii sisälle, muut munat menee harakoille ja variksille, ja niitä on paljon :smt011 . Välillä on harakat sisälläkin ankkalassa. Tarttis saada jollain konstilla ne yöksi sisään, mutta on aika toivoton yritys kun on toi iso lampi, ovat heti vedessä jos niitä yrittää vähän ohjailla :smt002 .
miisu

Meillä ovat kyllä niin ruualle persoja, että tulevat ruuan perässä :smt002 Ja muutenkin ovat oppineet oman kutsuhuudon että tulevat ihan armeijana perässä välillä vaikkei tarviisikkaan. Ja onneksi kyllä siinä kahdeksan aikaan itse tallustelevat sisätiloihin, johtuu luultavasti siitä, että meille tullessaan viettivät sisällä muutaman ensimmäisen päivän niin siitä tuli sitten ihan "koti."

Ei kun vaan illalla herkkuja viskelemään niin jospa oppisivat sisäankoiksi!
Adeliina

Mä laitoin eilen illalla ankat nyt ekaa kertaa sisälle yöksi, ruoalla houkuttelin sisälle. Olivat kyllä vähän loukkaantuneen oloisia aamulla :smt003 mutta se tärkein, eli muna oli sisätiloissa :smt041 Luulen että toinen ankoista ei vielä munikaan, mutta jospa sekin pian.

"Hauskaa" sinänsä että kun eilen niin tohkeissani huijasin ankkoja sisälle, niin unohdin sit tyystin laittaa kanojen luukun yöksi kiinni :smt003 ..ihmettelin vaan aamulla että kuinka ne ovat jo ulkona :smt003
Vastaa Viestiin