onko mopo karannut käsistä munislaisilla?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

ninanni

onko mopo karannut käsistä munislaisilla?

Viesti Kirjoittaja ninanni »

eli ihan mielenkiinnolla kuulen muiden "kokemuksi" kuinka pahasti kanalauma on suurentunut sitten ensimmäisen lauman hankittua?

Ja ne jotka ovat saaneet pidetty mopon käsissä karkaamatta sitten hankinnan jälkeen, miten olette pystyneet vastustamaan tätä siivekäs "hulluutta" ?

Itse hieman aloitan eli meille saapui vuosi sitten 3kamaa plus super kiltti kukko. Keväällä jo hankin hautomakoneen ja ensimmäiset kuoriutui niin oli jo pakko laittaa toinen satsi koneeseen (niin pieni kone :( kun ajattelin että tuo saa riittää, myöhemmin ajatellen : voisi se suurempikin olla :-" ) yht tuli 12 vai 13 uutta kaveria. Joista jäljellä kotona 3. No tällä hetkellä kone taas hyrisee ja 6munaa siellä. Ja aikomus vielä ennen talvea laittaa lisää.

Joten miten tämän saa pysymään aisoissa? ;)
capeet

Re: onko mopo karannut käsistä munislaisilla?

Viesti Kirjoittaja capeet »

Mä aloitin kanaharrastuksen viime kesänä kymmenellä ruskealla tehokanalla ja yhdellä maatiaissekoituskukolla. Omien teurastuskokeilujen ja ketun hyökkäyksen jälkeen meillä olikin sitten enää neljä kanaa ja kukko. Tänä kesänä on siivekkäiden määrää lisätty, nyt on ne samaiset neljä kanaa ja kukko, ja niiden lisäksi kolme niiden omaa (konehaudottuja) poikasta, joista yksi on kana ja kaksi kukkoja. Ja sitten sain eräältä foorumilaiselta jättikochin munia, joista onnistuttiin hautomaan viisi poikasta. Niistä taitaa olla kolme kukkoja :smt016 . Elikkä yhteensä noita taitaa olla siis kolmetoista tällä hetkellä. Niin, ja ankkoja on kaksi, niitä olisi tarkoitus vielä tänä kesänä lisätä, ehkä johonkin neljään tai viiteen..

Mun hulluus näiden siivekkäiden hankkimisessa on pysynyt kurissa varmaan vain ja ainoastaan sen takia, et olen laajentanut tuota hulluutta muihinkin eläimiin..On nimittäin tullut hankittua tänä vuonna lintujen lisäksi vuohia, lampaita ja pupuja. Meinattiin vielä kesäpossujakin ottaa, mut sit huomattiin, et kannattaa ehkä vähän rajoittaa. Joten päätimme vähän hidastaa tahtia. Possut otetaan ensi vuonna, samoin kuin kaksi vasikkaa. Ja viiriäisistä olen jo jonkin aikaa haaveillut.. Mun pikkusisko (joka asuu meillä) haaveilee viestikyyhkyistä, ja mä vaan yllytän sitä...(Joo joo, ota vaan, kyllä mä voin niitä hoitaa viikolla kun sä käyt töissä/koulussa)
Niin..ja lapset haaveilevat lemmikkipapukaijasta, mut mun mies ei siihen suostu (ei kuulemma haluu lintuja sisätiloihinkin, poikkeuksena konehaudotut pikkutiput). Itekin halusin joskus lapsena papukaijan, enkä oo sellaisen hankkimista vastaan, mut niissä kyllä nuo hankintahinnat kirpaisee sen verran pahasti, et en ees kehtaa alkaa vonkumaan papukaijaa lemmikiksi. :smt042

Joten... jos haluat vinkkejä et miten saat kanaharrastuksen pysymään kurissa, niin mun vinkki on, että alat kasvattamaan kaikkia muitakin kivoja eläimiä :smt043
kaisumaria
siebenbürger

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Mulla ainakin kanaharrastus pysyy kurissa kun isäntä ei suostu laajentamaan kanalaa tai rakentamaan
uutta koppia :smt018 . Kun on uusi talo, "metsän keskellä", niin ei oo mitään vanhoja navettoja tai muita rakennuksia.
Suunnitteilla on kuitenkin saada ulkotarhaan jonkinlainen rakennelma, jossa riikit voisi talvellakin oleilla. Sitten
vois ostaa uusia riikkikyyhkyjäkin. Niitä on enää yksi, kaksi on jo kuollut, ja kaikki oli ilmeisesti samaa sukupuolta
koska mitään pesintää tai munia ei koskaan tullut. Noi riikikyyhkyt on oikeastaan mun suurin haave.
Ai niin, onhan meillä kasvamassa kaksi riikkivauvaa, 30.6. kuoriutuneita, kun isäntä halusi kokeilla
konehadontaa. Hoito tietty jäi mulle.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
ellikki

Viesti Kirjoittaja ellikki »

Täällä on myös isäntä, joka rajoittaa kanojen määrää. Teki sentään lämpimän mökin kanoille :smt002 Mutta kun sinne mahtuu vain rajallinen määrä kanoja talveksi, niin siinä on nyt se raja, mihin asti mopon voi päästää.
capeet

Viesti Kirjoittaja capeet »

Mulla ei (onneksi?) isäntä rajoita tuota tuotantoeläinten hommaamista, kun oon niin hienosti saanut perusteltua sille, et haluun kasvattaa ite meidän lihat (kasvisten kasvatuksessa oon ihan tumpelo). Aina kun mä heitän sille jonkun älynväläyksen esim. et haluun lehmiä, niin se vaan huokaisee ja kysyy et miksi. Sit kun mä tarpeeksi väläyttelen sille mielikuvia ihanasta tuoreesta maidosta ja mehevistä naudanlihapihveistä, niin sille tulee vesi kielelle ja sit se suostuu lehmien hankintaan sillä ehdolla että minä oon niiden ensisijainen hoitaja. Oon huomannu, et tie meidän ukon sydämeen käy todellakin vatsan kautta, varsinkin kun eläimistä on kyse :smt042
tinttu

Viesti Kirjoittaja tinttu »

Mun PITI ottaa 4-5 kanaa, otinkin 11 kanaa ja kukon, joista olikin kolme kukkoja. Kanoista yksi oli silkki ja sille otettiin oma silkkikukko...ja kolme nuorikkoakin sittemmin kukolle :smt003 . Kaksi kukkoa lähti uuteen kotiin ja yksi kana nukkui pois sittemmin. Sitten tuli vielä pari paduantipua. Eli nyt meillä taitaa olla 7 sekoituskanaa ja niillä yksi kukko, neljä silkkikanaa ja yksi kukko (oikeesti ne on kyl mun tyttäreni) ja kaksi paduania, elikäs 15 :smt050
Tuli ostettaviin siirtotalli yhelle hepalle ja nyt kun heppa muutti uuteen ylläpitokotiin niin on sitten tullut käytettyä tila hyödyksi :smt002
Enempää en ota...Joskin niitä vihreitä/sinertäviä munivia kanoja himoitsen...
rilla

Viesti Kirjoittaja rilla »

Jaa miten niin mopo karannu? :smt003 :smt002

Ei kai! Mutta onhan niitä niin paljon sellaisia kanoja ja muitakin lintuja mitä tarvis saada.
Melkein pakollisia vielä kaikki. Kesäaikaan on tosi helppo sijoittaa eri pihankulmiin porukkaa. Talvi se on joka mua hillitsee parhaiten.

Tosiaankaan tilat ei riitä. Aina haaveilla saa. Mun haave on iso navetta, jossa tilat kanoille ja muillekin siivekkäille. SAMAN KATON ALLA.
Kuinka hienosti sinne sitten sopisi suomenkarjan lehmäkin!

Siihen asti pakko on pitää jotain nopeusrajoitinta mopossa. :smt025
ninanni

vau! Mitä viestejä! Täytyy sanoa että oli mielenkiintoisia kertomuksia kaikilla :) ja hyviä syitä millä saanut pidettyä aisoissa ja millä ei :)

ITSEKIN vielä haaveilisin ankkasista (ensi keväänä? :smt017 ) ja viiriäisistä. Mutta niihin on ukon "lupa " vielä noudettavana :smt040 mutta kanoja ja tipuja ei rajoita :-" minnehän tämä vielä johtaa :shock:
Hellan lettas

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

Niin se on mopo karannu,että pikkusen perävalo enää pilkottaa :smt005 :smt005 ,,Kun vaan kaikee sais tehytä mitä mielessä muhii,mutta eikö se siitä,kun näytti isäntäki jo selailevan eilen "kanasivuja",niin voi olla että saan jopa laajennus apua,ettei yksi tarvi kopsehtia :smt057 Se on soittanu jo 3 kertaa tänään töistä,joko tivut on kuoriutunu.. :smt040
Tuulia

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

rilla kirjoitti:Jaa miten niin mopo karannu? :smt003 :smt002

Ei kai! Mutta onhan niitä niin paljon sellaisia kanoja ja muitakin lintuja mitä tarvis saada.
Melkein pakollisia vielä kaikki. Kesäaikaan on tosi helppo sijoittaa eri pihankulmiin porukkaa. Talvi se on joka mua hillitsee parhaiten.

Tosiaankaan tilat ei riitä. Aina haaveilla saa. Mun haave on iso navetta, jossa tilat kanoille ja muillekin siivekkäille. SAMAN KATON ALLA.
Kuinka hienosti sinne sitten sopisi suomenkarjan lehmäkin!

Siihen asti pakko on pitää jotain nopeusrajoitinta mopossa. :smt025
Mulla samat aatteet kuin rillalla, ainoastaan erona se että empä taida lehmää ottaa kuitenkaan :smt005
Mulla haaveena myös iso kanala, olisi se niin kiva kun saisi kaikki saman katon alle, nyt kun on mökki siellä toinen tuolla jne. muutama rotu pitäisi vielä saada, ehkäpä ensi kesänä sitten :smt048
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mikä mopo, missä? Vaikka vuohista tää kyllä lähti kiihdyttelemään. :smt001
Pari hanhea ukolle häälahjaksi, sit mulle kanoja, hups kun ne hautookin... Viiriäisiä talveksi _vain hoitoon_ ja hups kun piti hautomakone hankkia. :smt003 Sit vähän erilaisia viiruja ja erilaisia kanoja. Vaikka eipä noita siivekkäitä ole kuin ~30 nokkaa... :smt005
ninanni

hah "vähän kiihdyttelemään" nauroin itseni kipeeks :smt044

kun meille tuli kanat ja kerroin sit asiasta isälleni niin sen kommentti oli vaan "mitä Sä niitä niin vähän, ainaki pari - kolmekymmentä pitäis olla et niistä sais munia kunnolla" ja no niin kyllä sitä Kai sit joskus on noinkin rohkaisevan kommentin kun kerran heitti :smt023
petskin

Viesti Kirjoittaja petskin »

Minulle piti tulla vaan Ilmiksiä, mutta kun menimme katsomaan yhdelle kanatilalle muita rotuja on niin
sieltähän tarttui sitten neljä "kanaa" mukaan joista kaksi osoitautui sittemin kukoiksi, voitte arvata tuliko sen jälkeen
enään puhtaita Ilmiksiä kun mukana häärii kääpiö-kotch ja -hamburger kukot. Nyt on sitten vaan lisätty laumaa milloin milläkin
kanoilla ja joka kevät poimitaan munia pesistä hautomoon, tänä vuonna tuli raidallisia ja tupsujalkaisia aapiskukkoja...
Viikko sitten lähdin hakemaan tuttavalleni kolmea kanaa mutta mukaan tarttuikin viisi kanaa ja kuusi viiriäistä, viiriäisiä
piti tulla vain viisi mutta yksi oli niin kauniin vaalea ja pilkkurinnustainen niin että pitihän sekin ottaa.
Nyt haaveilen vuohista ja hanhista ja peltopyistä ja fasaaneista ja sorsista ja lehmistä.... Niin ja Siniviiriäisistä, nuo
jotka ostin ovat nimittäin Japaninviiriäisiä, pitäähän sitä olla monen sorttista.
Ja kyllä tuonne tallin perälle vielä vuohia mahtuisi...
Jarrut? Taisivat unohtua tästä moposta :-" .
deimi

Viesti Kirjoittaja deimi »

Isännällä oli tähän muuttaessani pari kanaa ja muutama vuohi.Nyt olen lievistä vastalauseista huolimatta lisännyt eläin määrää niin että taitaa olla kohta satapäinen tää luku jos kaikki lasketaan.Omilla rahoilla ja omalla vaivalla tämän eläintarhan hoidan ja vaikka toi puolisko joskus nipottaakin,ylpeänä se aina vieraille meidän elukoita esittelee
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Täällä on meno välillä kiihtynyt ja välillä rauhoittunut :smt003

Kaikki lähti piikkiöläisistä. Joiden määrä on vaihdellut muutamasta yksilöstä muutamaan kymmeneen yksilöön. Tällä hetkellä niitä löytyy parikymmentä ja siihen on vaadittu suuria harvennus toimenpiteitä. :smt005
Piikkiöläisten jälkeen vuorossa olivat ensimmäiset kalkkunat jotka pyysin syntymäpäivälahjaksi. Seuraavat kalkkunat päätin hankkia kun sain rippilahjaksi 50e ja kortin jossa luki osta vaikka kalkkuna. Sitten kasvatin muutaman vuoden villikalkkunoita. Nykyään kalkkunoista olen luopunut kun niillä oli toimeentulo ongelmia kanojen kanssa.
Seuraavaksi vuorossa oli riikinkukot. Ensin sain riikinkanan lahjaksi eräältä naiselta jonka kanssa olin virossa lomalla ja selitin niin innostuneena lintujuttuja että hän halusi antaa minulle jonkin linnun lahjaksi. Tällehän oli sitten pakko hankkia kukko ja tuolla se sama pariskunta on vieläkin kanalan kaunistuksena.
Sitten olikin fasaanien vuoro jotka hankin koska kotikyläni fasaanit olivat kuolleet sukupuuttoon ja halusin palauttaa ne kylän maisemaan. Muutaman vuoden kasvatus ja istutus työtä tehtyäni luovuin niistä ja nyt jos nään kylässämme fasaanin voin iloisena ilmoittaa että se on minun kasvattejani.
Sen jälkeen hankin jättikochineita joista luovuin yhtä kotona kuoriutunutta lukuun ottamatta hyvin nopeasti koska rotu ei tuntunut jotenkin omalta.
Alhot tulivat kun sain tietooni naapuri kylästä henkilön ketä aikoi teurastaa koko alhoparvensa ellei joku niitä pian hakisi pois. Nykyään alhoja on jo lisäännytetty ja myyty ja tällä hetkellä niitä on 16kpl.
Viimeisin hankintani ovat viestikyyhkyt jotka hankin koska haluan kasvattaa hääkyyhkyt siskojeni häihin. Nyt kyyhkyjä on kymmenkunta. :smt005
Mopo siis karkailee mutta aina välillä sitä on tullut painettua jarruakin :smt003
Vastaa Viestiin