Kun kanat kuolevat yksi toisensa jälkeen

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Nina

Kun kanat kuolevat yksi toisensa jälkeen

Viesti Kirjoittaja Nina »

Saako tällä palstalla kiroilla? Tähän kohtaan tulisi kolmen rivin verran itkupotkuraivarimaista kiroilua...

Mä en ala! Mun kanat kuolevat näköjään kaikki. Jokin aika sitten kuoli ensimmäinen, kuolinsyynä Marek. Viime lauantaina kuoli ilman mitään ennakkovaroituksia seuraava. Tänä aamuna molemmat jäljelle jääneet olivat munineet munat. Kahdeltatoista kaikki oli kunnossa, riehuivat siellä omaan tapaansa. Hieman ennen neljää meidän lempparikana Helmi vaan makaili eikä kävellyt lainkaan. P...n p...le! Nyt ilmeisesti täytyisi saada itsestään sen verran irti, että ymmärtäisi päästää toisen pois.

Aamulla haaveilin uusista kanoista, mutta voiko tänne enää ottaa mitään? Nehän kuolevat kaikki! Mä olen niitä hellinyt, mä olen kavereiden keskuudessa ihan naurunaihe, työpaikasta puhumattakaan (raahaan sieltä pussikaupalla vihreää salaattia syötäväksi) ja sitten tulee Marek :smt010

Purkaukseni on päättynyt!
Maatikko

Re: Kun kanat kuolevat yksi toisensa jälkeen

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

:smt056
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4453
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kun kanat kuolevat yksi toisensa jälkeen

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi itku! Koeta jaksella Nina :smt056
Marek on kenkku juttu, kun sitä löytyy lähes kaikista harrastuskanaloista. Eli aika vaikeaa on löytää semmoinen ostopaikka, jossa ei olisi esiintynyt marekia. Jos hankkisi roketettuja tehotyttösiä, niin silloin olisi suurinpiirtein "turvassa" marek-kuolemilta, vaikkei se rokotuksen suoja 100% olekaan. Marekhan tarttuu tipuun alle kolmiviikkoisena (jonkun enkkusivuston mukaan tartuntavaarallinen ikä olisi tosin jopa niinkin korkea kuin 5kk) elikä jos hankit teille uusia kotkoja, niin se marek on tarttunut niihin jo lähtötilalla, jos on ollut tarttuakseen.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kun kanat kuolevat yksi toisensa jälkeen

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Tiedän tunteen, koita vaan jaksaa :smt056 Meillä kuoli syksyllä paljon nuoria orppeja marekiin, joka aamu pelotti mennä kanalaan ja katsoa että kuka tänään ontuu. Munkin oli silloin pakko tulla tänne purkautumaan, tuntui että teki vaikka mitä niin siitä ei ole mitään apua. No jokunen niistä selvisi hengissä ja aloittivat muninnan tässä hiljattain :smt001
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Nina

Re: Kun kanat kuolevat yksi toisensa jälkeen

Viesti Kirjoittaja Nina »

Kyllä tää kanallisen elämä on ihmeellistä! Juuri pari päivää sitten purkauduin sairaasta kanastani. Illalla en (onneksi!) pystynyt antamaan sille tappotuomiota, vaan lupasin sille aikaa aamuun. Ja mitä tapahtui? Aamulla se oli aivan normaali, juoksenteli tallissa ja pyöräytti vielä munankin.

Helmi näytti marekille närhen... eikun kananmunat :smt017

(ja kyllä, olen varautunut, että tää onkin vain tilapäinen parannus)
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kun kanat kuolevat yksi toisensa jälkeen

Viesti Kirjoittaja Maattari »

:smt041 Ja hyvä kun olet varautunut pahimpaan, marek on kavala tauti :(
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Mimm@

Re: Kun kanat kuolevat yksi toisensa jälkeen

Viesti Kirjoittaja Mimm@ »

Pakko kysäistä tässä, että kun poikaset on haudottu koneessa, niin niillähän ei ole sitä tautia(ko)? Eli se tarttuu niihin vasta kun on kosketuksessa muiden kanojen kanssa jotka tätä tautia kantaa?!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4453
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kun kanat kuolevat yksi toisensa jälkeen

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

No, periaatteessa noin...ja sitten se mutta tai ne monta muttaa...

Konehaudotut tiput voivat saada marektartunnan esim. munien kuorten pinnoilta. Siitosmunien desinfioinnin pitäisi suojella tältä ^ tartuntatavalta. Jos munat ovat tulleet muualta, niin kuljetuspakkaukset pitäisi hävittää niin, ettei niitä sisällä talossa käyttäisikään.

Jos omassa kanalassa on marekia, niin on suuri riski kuljettaa sitä myös haudontakoneeseen ja myöhemmin tipulaan, jos käyttää vähänkään samaa vaatetusta kanalassa ja sisällä talossa. Myös kädet pitäisi muistaa desinfioida/kertakäyttöhanskoittaa joka kerran ennen kuin koskee koneeseen/tipulaan.

Lisäksi marekin voi saada kuskattua tipuihin sitenkin, että vierailee marek-kanalassa tai tipujen luona vierailee joku, jolla on kanoissaan marekia. Eli aika helposti se marek tarttuu :smt009
Suvianne

Re: Kun kanat kuolevat yksi toisensa jälkeen

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Laitanpa tähän kyselyä.

Annoin naapuriin tipuja keväällä ja nyt nekin on alkanut tippua yksitellen..
Kanat nimenomaan ja munivat.

Oireina on jalattomuutta ja aina ennen munintaa pyrstö painuu alas ja kävely vaikeeta.
Osa on päiviä huonosti käveleviä tai lojuvat lattialla ja sitten ovat kuitenkin virkustuneet.
Kolme vissiin jo kuollut.

Muutama on ihan terve ja hyvin muniava. Kukot voi hyvin.

Kanala on lämmin, kuiva valoisa. Saavat ihan lemmikki tasoista hoitoa.
On kalkkia ja jyviä ja soraa jatkuvasti. Tuuan tähteitä ja saavat lihaa ja kalaa.
Eivät rehua kuitenkaan.

Nyt vein niille ADEa ja sitä ruiskutettiin varalta juomaveteen..

Siis mistä vois olla kyse??? Minun kanat on "huonommin" hoidettuja... Ja niillä ei ole mitään hätää tai oputoja kuolemia??
Rusina

Re: Kun kanat kuolevat yksi toisensa jälkeen

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Oireet ja ikä sopivat... taas kerran... marekiin.
Suvianne

Re: Kun kanat kuolevat yksi toisensa jälkeen

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Aivan.. Niin minäkin veikkasin.
Sekö on vain säkästä kiinni,että minulla ei ole puhjennut se tauti?

Näillä on lämmintä ja mukavaa..

Minulla on luukut ollut auki kylmälle puolelle jo monta viikkoa, pelkästään verho välissä.
Kanat palloilevat siellä kylmällä puolella, pakkasen puolella.

Kukot vasta tappeli, sorsaisä ajaa poikaa edes takaisin kylmän ja lämpimän väliä...

En tajua, miksi tuolla missä nuita kanoja kohdellaan kuin lemmikkiä ja hoidetaan ja paapotaan?? Sairastuukin...
Viirupöö

Re: Kun kanat kuolevat yksi toisensa jälkeen

Viesti Kirjoittaja Viirupöö »

Marekiin sairastuneet pitää tietysti lopettaa, mutta pystyykö lintua käyttämään ravintona sen jälkeen?
reetta

Re: Kun kanat kuolevat yksi toisensa jälkeen

Viesti Kirjoittaja reetta »

en tiedä pystyykö (ja haluaako) ihmisen ravintona käyttää marekiin kuolleita/lopetettuja lintuja, mutta mä olen antanut koirille ruuaksi. marek käsittääkseni on lintujen sairaus joka ei nisäkkäisiin pitäisi tarttua millään muotoa.
Suvianne

Re: Kun kanat kuolevat yksi toisensa jälkeen

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Nyt tuli yksi mieleen.

Niiden kukot ja kanat reagoi kun tuevat kanalaan.
Eli tekevät varoitusääntä ja hälyytystä.

Kun kävin opettaa teurastusta, niin eivät olleet ottaneet jkiinni valmiiksi illalla kukkoja.
Niinkuin siis neuvoin.
Vaan ne piti minun jahdata sieltä. He pelkäävät ja kiinniottaminen on tosi vaikeeta.
Ja ovat sitten itse jahdanneet yhden kukon ja teurastaneet ja ainakin yhden munia rikkovan kanan.
Ja ilmeisesti päivällä, koska lauma hälyyttää joka kerta kun joku menee sisään.

Hoksasin asian,kun menin omaan kanalaan ja kaikki ryntäävät kohti eikä karkuun!!??

Eli olisko tuollainen ressitekijä joka vois laukaista marekin!?

Vaikka viimesimmästä teurastuksesta on aikaa, niin kanat yhä hälyyttää. Eli eikös silloin nouse ressitaso joka kerta kun joku tulee???
reetta

Re: Kun kanat kuolevat yksi toisensa jälkeen

Viesti Kirjoittaja reetta »

hyvä pointti, suvianne. stressihän on yksi tekijä, jonka sanotaan laukaisevan marekin. kana on saaliseläin ja reagoi hirveän rajusti uhkaaviin tilanteisiin. itse menin teurastamaan kukkoja kanalan edessä niin, että kanat näkivät ikkunasta. en ajatellut asiaa yhtään. no, kun menin sitten illalla kanoja ruokkimaan, olivat ne seinän vieressä litteinä eivätkä tulleet luokse niin kuin yleensä. ja en siis pyydystänyt kukkoja kanalasta vaan olin ottanut ne häkkiin edellisenä iltana. ne tajuavat aika paljon, näköjään.
Vastaa Viestiin