Hanhenmunia!

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Viktoria

Hanhenmunia!

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Jess! Tänään löysin ekan hanhenmunan skånelaisten pesästä! Kyllä se kevät vissiin sittenkin tulee! :smt041
Elvi

Re: Hanhenmunia!

Viesti Kirjoittaja Elvi »

:smt041 Onnea ekasta munasta :smt041
Viktoria

Kiitos! Sitä aina ajattelee, että eläimet voivat hyvin, kun alkavat lisääntymään. :smt023 Meillä oli hanhet ensimmäistä talvea ja hyvin meni, vaikka oli kylmä.
Pirjo

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Hei Viktoria! NAAPURI :smt049
Kevät tosiaan tulee ja sen huomaa. Onnea munasta!
Viktoria

Hei Pirjo! Kiva kun tänne Munikseen ilmestyy jäseniä, jotka on lähellä. Joskus voisi tehdä yhteistyötä poikashankintojen ja -vaihtojen kanssa?

Ajatelkaas, että skånen hanhen poikanen, joka on alle 9 kuukautta munii jo! Mitenkähän sen elimistö kestää sen? Meille tulee nyt 1 muna/päivä. Poikaselta pienempi ja Elsalta iiiso valkoinen! :smt023
Taidetaan maistaa tänään ekan kerran.. :smt016
Pirjo

Joo yhteistyö on hyvä idea. Oliko hanhen muna hyvän makuista? miten se poikkeaa ankan munasta-vai onko eroa?
Ja tietenkin kun se on OMA muna niin onhan se silloin maailman paras :smt001
Viktoria

Oli hanhenmuna-lätyt hyviä! Keltuainen oli n. 3-4 kanan vastaavaa, laitoin litran taikinaan yhden hanhen ja yhden kananmunan. Mielestäni ankan munat oli vahvempia silloin kun meillä oli ankkoja, mutta ne olivatkin kesämunia.
Viktoria

Kuva
Tässä kanan, nuoren hanhen ja n. kaksi vuotiaan hanhen munat.
Uploaded with ImageShack.us
Pirjo

Hienot munat! Hyvä kun laitoit kuvaesimerkin siitä miten nuoren ja vanhemman hanhen munat eroavat toisistaan -olen ihmetellyt miksi minun ankkojen munat on aika pieniä; mutta se ilmeisesti johtuu kun ovat aika nuoria...
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mun hanhienmunat on samankokoisia, iästä huolimatta. Vanha naaras pyöräyttelee yhtä isoja, kuin nuo vajaa vuotiaat. Yksi päivä oli kyllä todellinen jättiläismuna, tämä oli kaksoiskeltuaisella varustettu.

Ja ankkojen munat on hyvinkin erikokoisia,mutta iän en ole huomannut asiaan vaikuttavan, eikä koko ole suoraan verrannollinen ankankaan kokoon.

Ainoastaan kanoilla on tullut alkuun minimunia, kun ovat ekat munansa munineet.
Viktoria

Ai, mistä mahtaa johtua munien kokoerot?
Kuinha nuorina sun hanhet on alkaneet munia?
Ajattelin antaa tuon nuoremman pitää munansa tästä eteen päin. Kunhan Elsa ei sitten omi pesää itselleen, kun nuorempi alkoi munia toiseen pesälaatikkoon.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Voihan se kokoero johtua hyvinkin iästä, tai sitten olla ihan yksilöllistä. Mulla ei ole kokemusta kuin näistä mun kolmesta tyttöhansusta :smt003

Nuoret tytöt on syntyneet viime keväänä, olikohan huhtikuussa :smt017 Ja aloittivat munimaan nyt ihan vajaa kuukausi sitten. Alusta asti munat olleet samankokoisia, kuin tuon jo iäkkään rouvan.

Mulla jäi pari päivää munat keräämättä, kovasti alkoi jo yksi olemaan sitä mieltä, että voisi haudonnan aloittaa, kunnes rakkaat villaiset possuni, murtautuivat karsinastaan ja tonki koko lintu puolen ylös alas ja söi samalla munat :smt013
Viktoria

NO NIIN! Tämän vuoden eka hanhenmuna bongattu! \:D/

Mielestäni turhan aikaisin, mutta minkäs teet. :smt018

Ilmeisesti niitä hanhivauvoja tulee tänäkin vuonna. :binky: :smt060
Pirjo

Vau! on se saariston ilmasto sitten ihmeellinen että saa hanhetkin näin aikaisin munimaan :smt023
Mirja V

Viesti Kirjoittaja Mirja V »

Viktoria: Saitko sä hanhenpoikasia viime kesänä? Meillä kuoriutui vasta kesäkuun lopulla ja heinäkuussa, yhteensä tuli 5 poikasta, joista kaksi jätin kotiin.
Nyt on jo kone täynnä munia :smt003 Harmi kun on pieni kone :smt010
Vastaa Viestiin