Ankkavauvoja

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Vai Väinö siitä tuli lopulta, ihana nimi! Ja ihanaa nähä miten loistavasti näyttää viihtyvän teillä.
Ankkavauvat on kyllä myös niin suloisia että niitä tulee varmasti ihasteltua päivät pitkät. :notworthy:
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kyllä nuo vain on kanatipujakin ihanempia, ei voi mitään..
Ne on kerta kaikkisen suloisia. Nuita seuraillessa ei stressi vaivaa :)
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Ihania lapsukaisia :smt007

Meillä on kaikilla ankoilla kyllä oranssit jalat, tosin eri sävyisiä. Aika jännät nuo mustat koivet :smt003 Myös sillä karvalakki Reinolla=tupsupäällä on oranssit jalat...

Päivittele kuvia myöhemminkin, mielenkiinnolla odotan millaisia kasvaa :smt006
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Tilasin ankkakirjan (The Domestic Duck, kirjoittajat olivat Ashton-nimisä), joka on vallan mainio! Asioihin mennään pintaa syvemmältä. Myös tässä kirjassa muistutetaan ankanpoikasten niasiinin tarpeesta, eli varotiellaan niiden kasvattamisesta pelkällä kananpoikien ruualla. Oluthiivaa suositellaan B-vitamiinien (mm. niasiini) lähteeksi myös täällä. Eli, kaikki, jotka kasvatatte ankkoja, niin muistakaa tämä! Pitäisikö lisätä tieto myös tuonne ankkojen lajiesittelyyn ettei käy huonosti ankkavaavien kanssa :)
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mikä tuon oluthiivan annostus on ankkalapsille?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ankat kasvavat hurjalla vauhdilla. Tässä muutama tämänpäiväinen otos:

Kuva

Kuva

Kuva
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

tipsi kirjoitti:Myös tässä kirjassa muistutetaan ankanpoikasten niasiinin tarpeesta, eli varotiellaan niiden kasvattamisesta pelkällä kananpoikien ruualla. Oluthiivaa suositellaan B-vitamiinien (mm. niasiini) lähteeksi myös täällä.
Ostin säkillisen ProGut suolistotehostetta, nyt kun on lampailla ankaraa rehunvaihtoa menossa laitumelta säilöttyyn heinään.

ProGutin mainoksessa sanotaan, että "Progut farm on panimohiivasta patentoidulla menetelmällä valmistettu täydennysrehu, joka tehostaa suolen vastustuskykyä erilaisia bakteerien, virusten ja loisten aiheuttamia tulehduksia vastaan."

Riittäisiköhän tuo B-vitamiinitäydennykseksi?
http://www.suomenrehu.com/page.asp?_item_id=579
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Oho-kylläpä on Mimmin ankkavaavit kasvaneet hurrrjasti!
tipsi
riikinkukko

Oho, onpa vaavit jo isoja :smt007

Lueskelin lisää uutta vaakkukirjaani, ja siellä oli muuten puhetta tuosta väärästä päästä kuoriutumisesta. Jos tipu yrittää ulos väärästä päästä, saattaa ilma loppua, ja siitä päästä on vaikeampi tulla pihalle. SUositeltiin, että tipun tekemää aukkoa munankuoressa hieman suurennettaisiin jotta tipu saa happea, ja jos näyttää että kuoriutuminen pitkittyy niin poikasta voidaan auttaa enemmänkin. Terävästäpäästä tulee enemmän verta kuin pyöreästä jos kuorta rikkoo itse, mutta on kuulemma parempi siitä huolimatta hieman auttaa. Eli me ollaan Mimmin kanssa näköjään menetelty aivan oikein :smt001

ProGut:sta en osaa sanoa :( Itse ostin oluthiivaa, joka oli tarkkoitettu hevosille, ja siinä oli aika iso hiutalekoko. Hmm.. olikohan se 3dl neljään kiloon rehua.. mun pitää tarkistaa annostus. Mutta kaipa siinä saa järkeä käyttää, sillä Moilasen verkkokaupasta ostettu oluthiiva oli paljon hienojakoisempaa, eli voisi kuvitella että sitä tarvitsisi vähemmän suhteessa. Tuossa Moilaselta otsetussa oluthiivassa (tarkoitettu kait kyyhkyille) on annosteluohje, ja mä luulen että se on aika hyvä vaakuille. Vielä, jos vaakut pääsevät vihreälle, siis poikaset, niin silloin pelkkä kananpoikasrehu saattaa riittää.
tipsi
riikinkukko

Annostus on näköjään 4-5dl oluthiivaa 4,5 kiloon rehua mikäli olen laskenut tuon oikein amerikkalaisista mitoista. Itse taisin käyttää kolmea dl, sillä tuntui niin suurelle määrälle jos vertaa esim. hevosen annostukseen :smt001
Mimmi

Miten Moilasen sivuilta löytyy tuo oluthiiva, kun en löytänyt?

Muoks; Ja mitenhän hyvin se on riittänyt, kun olen tähän saakka antanut noille kolmelle päivittäin kourallisen matoja/etanoita/toukkia yms. ja lisäksi pari kertaa viikossa maksalaatikkoa, jauhelihaa tms.? Ja muuten ovat siis pikkupunaheltalla noin perusravintona ja herkkuina pullamössöä, perunaa ja makaroonia..
tipsi
riikinkukko

Muistaakseni tämä oli sitä oluthiivaa:
http://www.kennel-callex.fi/?cat=28&page=0&ws=&prod=39

Hehe, kuulostaa kunnon hemmottelulta Mimmi nuo antamasi herkut. Ja luulisi että on riittävästi.. jos oikein ymmärsin vaakkukirjasta niin että vehnälisäyskin saattaa b-vitamiinin tarpeeseen auttaa (eli leivässä yms. sitä olisi).
Mimmi

Niin että tällaiset kaverukset niistä sitten tuli, nimittäin kissoista ja ankoista:

Kuva

Kuva

:smt005
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulla tuli aivan vedet silmiin ku on niin idyllisiä kuvia. Ihana tuo varpaanpesu kuva, ankat niin tarkkaavaisina kattoo että tuleeko puhdasta :smt005
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

voi että noi on aiva ihania kuvia :smt007 nyt ku vaan äkkiä noi viirut hautus tuolla ja sit tulis ne vaakut :smt007
Vastaa Viestiin