Viirujen muninta

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ela vielä luovuta!!!!!
Ne on kukkoi!!
Pystytkö laittaa kuvaa?
Kiekuuko ne? Et siis ole varma onko kukkoja vai ei.
Voihan peppa, Onko ne vanhoja??
Kun ei viiru muni kuin noin vuoden!!

Nyt vain otat siitosmunia ja haudotat tipuja niin varmasti sulla on munivia viiruja koht´sillään :)

Ne on niin varmoja munioita ja helppoja hoitaa ja vievät pienen tilan.
Munat ovat suloisia ja hyviä.

Luulempa, että lintusi ovat vanhoja??
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Eikun kesällä tulivat ihan pikkutipuina. En mä niistä erota mitä ovat, vai ovatko mitään. Laitan kuvia tulemaan. Joku niistä kyllä kiroilee, mutta ei siellä mitään kiroilukonserttia yhdessä pidetä. Oikeesti ovat hiljaista porukkaa (siis verrattuna vieressä oleviin kanoihin ja ankkoihin).
Äsken kävin kanalassa ja vaihdoin kuivikkeet viiruille, niin 4 munaa löytyi. Ilmeisesti 1 raukka niitä sitten munii, etteivät kissoille joutuisi.
Suvianne

No hö! Haudo niistä lisää?
Minullakin oli 10 kukkoa ja 5 kanaa. Kyllä ne kukkoja munii. joten jospa ne on kukkoja.
hannaw

Kameran piuha hukassa :smt017

Ei mulla ole hautomakonetta, enkä kyllä raaskii ostaakaan muutaman viirun takia :smt009
Ukko joskus lupas mulle sellaisen rakentaa, mutta sitä ehkä joutuu jonkun vuoden odottamaan. Ei taida olla hällä kiireellisyys topikissa kovinkaan ylhäällä :smt012
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Oletko hannaw tiiraillut viirujen pyllyt läpi? Kukoilla on semmoiset sormenpään kokoiset patit...varma konsti tunnistaa sukupuolet. Meidän ainokainen Elma-kana munia paukuttaa jo kolmatta vuotta. Ei tietenkään niin ahkerasti kuin nuorempana, mutta munii kuitenkin :smt002
hannaw

Kiitos Hilta! Enpä ole tuommoisesta tiennyt.... huonosti vissiin luen foorumia.
Suvianne

HiltaHelikopteri kirjoitti:Oletko hannaw tiiraillut viirujen pyllyt läpi? Kukoilla on semmoiset sormenpään kokoiset patit...varma konsti tunnistaa sukupuolet. Meidän ainokainen Elma-kana munia paukuttaa jo kolmatta vuotta. Ei tietenkään niin ahkerasti kuin nuorempana, mutta munii kuitenkin :smt002
Onko Elmalla ollu taukoa tai jotain?
Minä oln ajatellu sitä talvilepoa sitten joskus kun on kunnon ulkohäkki. Siellä saisivat talven öllöttää ja keväällä jatkaa. nuoret munis aina eka talven ja pitäs talven munissa.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kyllä Elma on taukoillut muninnassa silloin, kun on pitänyt sulkasadon. Ihan reilun pitkän tauon on pitänyt, vaikken mä mitenkään ihmeesti kikkaile ruokinnalla tai valoilla. Kanojen täysrehua popsii (lisukkeena milloin mitäkin viherrystä), valoa on talviaikaan reilu 12 tuntia ja talven asustaa sisällä kanalassa, jossa lämmöt reilusti plussalla. Seurana on Erkki-viirukukko, jos joku pähkäilee, että siellä se kanarukka yksin palloilee :smt005
hannaw

Eivät menneet mun viirut kissojen ruuaksi. Nyt on jokapäivä 3 munaa häkissä :smt001 Voiko ne muka alkaa vasta näin vanhana munimaan :smt017 Hitaita siis ovat, joten odotan jos lisääkin munijoita noista löytyisi :smt005
Suvianne

Hannaw, onko sulla ihan tavallisia viiruja? ne amerikkalaiset rupee munimaan vasta puolenvuoden iässä!!??
hannaw

Kyllä nää on ihan taviksia.
Suvianne

Meillä nyt tulevista viirumammoista oli yksi muninut. Tasan 7viikon ikäisenä. Joten kummallista kun sulla nyt vasta!!
hannaw

Oon mä sit itsekin ihmetellyt, kun aina sanotaan niiden NIIN aikaisin aloittavan munintansa :smt009
Mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan :smt005
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Hannaw oliko niistä sun viiruista kuvia jossain?
sorry tyhmä kymysys, mutten jaksa nyt selata!
Mulla on alkaneet munimaan 6-8 viikkosina.
Nyt on noita talvi vaaveja ja ne on nyt 4 vkoa. kattoopas koska ne alkaa munimaan.
Vastaa Viestiin