Viirujen muninta
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Viirujen muninta
Onko kukaan koskaan tarkkaillut, että milloin viirut munii?
Mulla on nyt puolentunni´n sisään muninu 3 viirua. Keskellä yötä! Onks noi hulluja vai onko normaalia?
Mulla on nyt puolentunni´n sisään muninu 3 viirua. Keskellä yötä! Onks noi hulluja vai onko normaalia?
Pikkuisia vinkkejä muninnasta otetaan vastaan
Mulla nuo 7 viiriäistä ovat suvainneet munia yhteensä 2 munaa
Eli ainakin 1 kana joukossa. Ihmettelen vaan miksi ko. kana ei muni enempää, tai jos joukossa on muita kanoja, miksi munia ei ilmesty
Parvi on rauhallinen, eli kukot eivät tappele keskenään.
Kanalassa asuvat omassa häkissä, jossa on "mökkejä" ja syövät kauraa ja kanojen rehua. Valaistus 6-21.
Teenköhän jotain noiden kanssa totaalisen väärin?

Parvi on rauhallinen, eli kukot eivät tappele keskenään.
Kanalassa asuvat omassa häkissä, jossa on "mökkejä" ja syövät kauraa ja kanojen rehua. Valaistus 6-21.
Teenköhän jotain noiden kanssa totaalisen väärin?
Ei ne nyt pelkästään kauraa syö, mutta kyllä sitä päivittäin olen antanut. Koitan jatkossa olla antamatta. Kanojen munitusrehua saavat ja undulaattien sienensekoitusta joukossa toisiaan. Laitanpa sitä sitten jokapäivä tarjolle. Vihreää olen antanut, mutten esim.porkkanaraastetta. Tehdäänpä muutos ruokintaan.
Mulla on munitusrehu koko ajan automaateissa tarjolla ja vetävät sitä kyllä tosi mielellään ja paljon. Lisäksi annan vaan oikeastaan milloin mitäkin herkkuja 1-2 kertaa päivässä. Puolikas omena, salaatinlehtiä, kurkkupaloja.. Kaikki tuntuu maistuvan, mutta ne on tosiaan vain herkun asemassa. Ja munineet ovat jokainen joka päivä näihin saakka, nyt osa osaa jopa pitää taukoa. 
Tällainen hirsimökki muuten on tosi ihana automaattina:

Tällainen hirsimökki muuten on tosi ihana automaattina:

Minkä ikäisiä ne viirut on?
Minulla osa rakastaa kauraa, varsinkin iso pingviinikukko ja heitän sitä joka päivä joka häkkiin.
Munitus rehua on aina saatavilla.
Munivat joka päivä. Mutta osahan ei ruvennut munimaan kuin vasta 7-8 viikon iässä.
Villin väriset kaikista aikasemmin.
Eihän munat ole hukassa pehkussa. Ne menee heti hukkaan pehkuun.
Oppaassa neuvotaan, että pitäisi peittää luonnonvalo. Koska periaatteessa sen pitäisi heti vaikuttaa munintaan.
Minulla on kyllä kaksi ikkunaa, eikä ole vaikuttanut.
Mutta lamppu on viiruje lähellä joten jospa ne ei noteeraa sitä ikkunaa.
Muninta aika on meillä ihan sekalainen. Oppaassa sanoivat , että viiut munivat illalla. Meillä munitaan päivällä illalla ja yöllä ja aamulla...
Ja kyllä viirun pitäisi munia jos on ikää, niin valon ja veden ja ruuan avulla. Enkä usko, että laihempikaan ruoka vaikuttas munintaan.. on ne sen verran koneita.
Hannaw,
Oppaasta, Muniakseen talvella viirut tarvitsevat vähintään 14-16 tuntia valoa!!
Ei tarvi olla kirkas 15-25w riittää.
Myös neuvotaan ikkunat peittään.
Minä sinuna laittasin, vaikka lisävalon ajastimella viiruille! Varmasti auttaa!! Nythän ne saa vain 9 tuntia valoa
Minulla osa rakastaa kauraa, varsinkin iso pingviinikukko ja heitän sitä joka päivä joka häkkiin.
Munitus rehua on aina saatavilla.
Munivat joka päivä. Mutta osahan ei ruvennut munimaan kuin vasta 7-8 viikon iässä.
Villin väriset kaikista aikasemmin.
Eihän munat ole hukassa pehkussa. Ne menee heti hukkaan pehkuun.
Oppaassa neuvotaan, että pitäisi peittää luonnonvalo. Koska periaatteessa sen pitäisi heti vaikuttaa munintaan.
Minulla on kyllä kaksi ikkunaa, eikä ole vaikuttanut.
Mutta lamppu on viiruje lähellä joten jospa ne ei noteeraa sitä ikkunaa.
Muninta aika on meillä ihan sekalainen. Oppaassa sanoivat , että viiut munivat illalla. Meillä munitaan päivällä illalla ja yöllä ja aamulla...
Ja kyllä viirun pitäisi munia jos on ikää, niin valon ja veden ja ruuan avulla. Enkä usko, että laihempikaan ruoka vaikuttas munintaan.. on ne sen verran koneita.
Hannaw,
Oppaasta, Muniakseen talvella viirut tarvitsevat vähintään 14-16 tuntia valoa!!
Ei tarvi olla kirkas 15-25w riittää.
Myös neuvotaan ikkunat peittään.
Minä sinuna laittasin, vaikka lisävalon ajastimella viiruille! Varmasti auttaa!! Nythän ne saa vain 9 tuntia valoa
Nämä tulivat mulle jo kesällä. Olin jo ihan varma, että kaikki ovat kukkoja, kun munia ei ilmesty ja ovat hyvin sopuisasti yhdessä. Mutta siis ainakin 1 kana siellä on. Lupasin jo viirut kissoille jouluateriaksi, mutta sen jälkeen siis 2 munaa on tullut. Kyllä mä sitä pehkuakin olen myllännyt, mutta tuloksetta
Näkevät ulos yhdeltä sivulta, joten laitanpa sen seuraavaksi umpeen.
Jotenkin alkaa tuntumaan, ettei noit viirut oikein ole mun juttu

Näkevät ulos yhdeltä sivulta, joten laitanpa sen seuraavaksi umpeen.
Jotenkin alkaa tuntumaan, ettei noit viirut oikein ole mun juttu