Salomäessä haudotaan

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

salosusa

Salomäessä haudotaan

Viesti Kirjoittaja salosusa »

Huippua, että mäkin voin aloittaa oman haudontatopicin :smt003 . Oon ihan oikea kanaharrastaja :smt004 .
Ensiksi kiitos Minnimannille munista! Saatiin sillä tavalla tämä projekti käyntiin.

Tässä sitä haudontastooria nyt sitten olisi.
Meidän tyrnis-rouva Inkeri alkoi tehdä hautomissuunnitelmia ja yli viikko sitten. Alkuun se hautoi puolta päivää kerrallaan, mutta sitten se innostui ihan todenteolla. Ensin Inkeri hautoi sitkeästi yhtä munaa ja välillä tyhjää pesääkin muutaman päivän meidän munintatornin katolla. Näin painajaisia tippuilevista tipuista :shock: ja päätin keskeyttämisen uhallakin siirtää Inkerin turvallisempaan paikkaan. Yllättäen Inkeri hyväksyi tarjoamani vaihtoehdon ja hautoi tyynenä neljää kaupan munaa (On jotenkin liikkistä, ettei kana epäile mitään outoa olevan vaikka sen lapsen aluissa on kyljissä leimat...).
Eilen illalla haettiin ihkaoikeat tyrnismunat :smt060 . Vaihtelin illan pimeinä tunteina kaupan 4 munaa 12 tyrnismunaan (Ensin suunnittelin 6-8 munaa, mutta ahneus iski :smt077 ). Aamulla jännityksellä menin tutkailemaan tilannetta ja onneksi kana ei osaa laskea :smt002 ja Inkerin hellässä huomassa oli kaikki 12 munaa. Musta on ihana paapoa sitä ja tajoilin ruuan rouvalle vuoteeseen ja siitä se söi hyvällä ruokahalulla. Syötyään se oikein nätisti käänteli munia allaan, kotkotteli tyytyväisenä ja painui taas omaan hautomisen maailmaansa. Ootteko samaa mieltä, että hautovalla kanalla on ihan omanlaisensa katse? Vai kuvittelenko mä vaan, kun oon niin tohkeissani...
Toivon tosiaan kaikki sormet ja varpaat ristissä, ettei Inkeri osaa laskea päiviä ja jaksaa yhtä sinnikkääsi loppuun saakka :smt023 .
Ehtoo-onni

Re: Salomäessä haudotaan

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Kyllä Inkeri varmasti jaksaa, kun se viitsi tyhjässäkin pesässä kyyhöttää. Kolme viikkoa menee yllättävän nopeasti. Kohta sinulla on pikkutipujakin paapottavana.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Peukutukset Inkerille ja munille :thumbright:
Ihanaa että Inkeri saa nyt hautoa! Meillähän Inkeri aikoi myös ruveta hautomaan ja oli kovasti sitkeä aikeissaan, mä julmana kun en halunnut siitä teiniäitiä niin siirsin sen toiseen kanalan osastoon.
Varmasti jaksaa hautoa, kyllä sillä niin vahva hautomisvaisto tuntuu olevan :smt001
salosusa

Nyt on neljäs päivä, kun Inkeri on hautonut oikeita munia. Enää en epäile yhtään, etteikö se hautoisi loppuun saakka.
Tänään läpivalaistiin munat. Melko varmasti nähtiin alkio yheksässä munassa ja lopuissa kolmessakin oli ehkä jotain. Ei vaan oikein oo kokemusta noita munia sillä silmällä tiirailla, mut eiköhän niistä nyt kuitenkin jotain saada aikaiseksi :smt001 .

Laitan tähän kuvan hautovasta Inkeristä.

Kuva
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Peukuttaa peukuttaa!
Kolme päivää hautomista on ollu mulle jokin raja kanan hermojen riittävyydestä, ei mitenkään tieteellinen mutta usein oikeeks todistettu ;)
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Täällä juuri yksi kolmantena iltana lensi orrelle ja jätti leikin kesken, muta tämä oli alun alkaen erilainen kuin edelliset hautojat. Muut ovat jääneet tiiviisti makoilemaan pesiin eivätkä ole tulleet sieltä syömään vaikka mitä herkkuja olisi heitelty pehkuun, tämä oli viivana paikalla kun ruokaa tarjoiltiin ja muutenkin ulkoili moneen otteeseen. Mä olisin vaan halunnut laittaa sille Siiri-orpin munia alle, mutta eihän ne haudo silloin kun minä haluaisin :smt012
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
salosusa

Kiitos tsempityksistä :smt006 .
Inkeri ei millään nousisi pesästään, vaikka mitä ruokaa olisi tarjolla. Oon sen kerran päivässä nostanut jaloittelemaan. Silloinkin se hotkii ruokansa ja juomansa tosi pikaisesti. Usein se myös nopeasti peseytyy ja sukii ja verryttelee siipiään. Joka toinen päivä se tyhjentää suolensa ja se on aivan järkyttävä läjä :shock: mikä sieltä kanasta tulee. Näihin toimiin se ei tuhlaa aikaa kun ehkä viis minuuttia ja sit se jo kauheella kiireellä palaa takaisin pesäänsä. Ihanasti se höpöttelee munilleen kun se niitä järjestelee :smt049 .

Muoks. Illalla vielä läpivalaisin munat ja 11 oli ihan selvä alkio. Yhdessä oli sellainen selvä musta piste, mutta niin selvää suonirihmastoa siinä ei näkynyt kuin muissa. Jätin sen kuitenkin vielä haudottavaksi, merkkasin vaan kylkeen merkin ja katson joskus viikon kuluttua vielä munat läpi. Aika hyvä saldo tässä vaiheessa :smt003 .
salosusa

Tänään on haudonnan 9. päivä ja läpivalaisin munat kolmannen ja viimeisen kerran. Enää en aio käydä munia tonkimassa vaan ne kuoriutuu mitkä on kuoriutuakseen. Viime kerralla merkkasin yhden munan kysymysmerkillä ja se jouti pois, kaikissa muissa on elämää :smt041 .
salosusa

Viimeinen viikko haudontaa alkamassa. Hienosti Inkeri on hommansa hoitanut ja sinnikkäästi pesässä napottanut. Nykyään se tulee aamulla itse jaloittelemaan ja syömään. Touhuilee varsin pikaisesti aamutoimensa ja palaa kiireesti takaisin pesäänsä.

Vähän harmittaa, kun muut ovat alkaneet nokkia Inkeriä. Se on ilmeisesti ollut muiden mielestä liian kauan pois parvesta ja sitä ihan surutta kurmuutetaan. Nyt oon aamuisin nostanut Inkerin seinällä olevalle ylätasolle, jotta saa edes syödä rauhassa. Melko topakasti se kuitenkin pörhistelee ja pitää kiukkuista kurinaa, mutta ei kuitenkaan varsinaisesti puolustaudu. Tästä johtuen oon miettinyt kuinka tiput sopeutuvat parveen tai siis lähinnä päinvastoin.. Miten isot suhtautuvat tipuihin? Taidan ainakin alkuun pitää Inkerin lapsosineen erillään, varmuuden vuoksi. ( Kunhan nyt ensin tiput kuoriutuisivat... :smt001 )
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mä laitoin vasta nyt, kun tiput on kuukauden ikäisiä, ne yhteen muiden kanssa. Emo-kana on vähän kinaillut muiden kanssa, mutta muuten kaikki on mennyt hyvin. Ainoastaan yksi on vähän ajanut tipuja. Se on vaan niin onnellinen, kun joku toinen on hänenkin alapuolellaan. :smt002
salosusa

Tänään illalla tulee 21 vrk hautomista täyteen. Pientä piippausta munista kuuluu, mutta munat on vielä ehjiä. Toivottavasti huomenna alkaa tapahtua :smt001 . Jännityksellä odotellaan...
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Toivottavasti tulee paljon tipusia! :smt023
hellu

Viesti Kirjoittaja hellu »

Miten haudonnan kävi? Montako pikkut tipiä kuoriutui?
salosusa

Jee! Meillä on tipuja :smt041 . Ovat ihan taatusti maailman kauneimmat kanan lapset :smt050 . Inkeri pönöttää vielä niin tiiviisti pesässä, etten tiedä tarkkaa tipujen lukumäärää. Tumman harmaan, musta-valko kirjavan, ruskean kirjavan ja kaksi vaalean sävyistä olen pongannut :smt049 .
Mä oon tosi iloinen Inkerin puolesta, se on tehnyt niin kovan urakan ja hautonut tosi sisukkaasti ja on todellakin ansainnut pienokaisensa.
Laittelen kuvia sitten kun niitä saan otettua.

Ihana vappu :occasion7:
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Oikein paljon Onnea tipuista. :smt006 ja onnea myös äidille!
Vastaa Viestiin