Kuinka pian tipujen luo voi päästää innokkaita ihailijoita?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

ninnu

Re: Kuinka pian tipujen luo voi päästää innokkaita ihailijoita?

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Moilanen kirjoitti:Minä en kyllä periaatteessakaan päästä vieraita ihmisiä kanalaani. Kesäaikaan sitten kun tirpat tulevat emon kanssa ulos, pihalle saa tulla katselemaan ja kyllä tullaankin.
Meillä kun on tuo ala-aste tuolla ihan kävelymatkan päässä, oppilaat opettajansa kanssa tulevat keväin syksyin ihailemaan lintujamme. No minä aina luennoidessani muistan mainita ja korostaa tätä kanojen ja kyyhkyjen vapaata elämänmenoa.

Miten te, jotka ette päästä ulkopuolisia kanalaan, ilmoitatte halukkaille, ettei pääsyä ole? Tautiriskin vuoksi, vai miten?
Pääseekö kukaan ulkopuolinen? Vai vaikuttaako kuka on ja mistä lähtöisin, esim kaupungista, vai toisesta kanalasta?

Itse olen tutut ja sukulaiset kanalaan päästänyt, samoin kanojen/muiden lintujen ostajat. Tuntuisi oudolta sanoa ,ettei pääsae eläintiloja katsomaan, vaan tuon elukat näytille pihaan :smt017 Pitäisikö shoppailla suojatossuja, joku kokosuoja-asu maskilla ym. tuntuisi jo jotenkin liioittelulta :smt003 Toki onhan syy eläinten terveys, mutta silti....
Miten järjestätte, jos joku on vaikka talvella tulossa hakemaan uusia lintuja? Esittelettekö ne yksitellen pihalla vai miten?
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Ninnu, hyvä kysymys! Kyllä mäkin olen kaikki kananostajat aina kanalaan päästänyt, välillä on ollut ostajan koko perhekin mukana. Ei mulle oo tullut mieleenkään pyytää odottamaan ulkona! Ja kyllä itsekin haluan nähdä kun kanoja ostan että millaisesta paikasta ne on, alkais epäilyttää jos myyjä sanois että odota sä ulkona niin mä haen kanan.
ninnu

Niimpä! Mulle ainakin on tosi tärkeää tietää mihin eläimiäni myyn ja mielelläni käyn uudessa kodissa vierailulla, jos vaan välimatka antaa myöden, kukaan ei ainakaan vielä laittanut stoppia ovelle-ja tosiaan tulisi kyllä tosi epäilyttävä olo, jos en pääsisi katsomaan millaisesta paikasta olen lintuja/muitakaan eläimiä hakemassa tai toistepäin, jos en pääsisi katsomaan, mihin eläimeni olen myymässä :smt017

Ja samoilla kengillä/vaatteilla en tepastele omassa kanalassa, kuin muiden, enkä kyllä mitään ufoasuakaan ole päälleni pistänyt-toki pistän, jos pyyntö tulisi :smt023

Ja se ,että sanoisin kaupungissa asuvalle, asfaltin keskellä elävälle ihmiselle, ettet pääse kanalaani, koka saatat olla tautiriski, niin voisi tulla hieman hölmistyneitä katseita :smt017

Jaaa-a.....mutta toki riskit aina pienenee, jos ei ulkopuolisia päästä :smt045
Ja jottei tästä saada tappelu aikaan, niin kysyn tätä puhtaasta mielenkiinnosta ja toivon, ettei tule syytöksiä nyt suuntaan eikä toiseen, jokainen tallaa tavallaan :smt002 :smt048
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

EN minäkään laske ketähyvänhsä kanalaan muutakuin jos itse pyydän katsomaan tipuja tai sitten pyydetään saako mennä .Mut aina olen itse läsnä sisätiloissa .sit ku ulos pääsee voi aidan takana seurata .Ja silloin lehmien aikana loppuvaiheessa vaik ei ollu pikkutipuja olin vielä tarkempi
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Meillä ei nykyään pääse lainkaan itsestäänselvänä asiana kanalaan sisään. Linnut on mahdollista nähdä ulkotarhoissa, jos se ei riitä, ei kenenkään tarvitse ostaa, jos ostoksille on tullut. Sisätiloihin menijöille on myös suojatossut, välillä olen luistanut kyllä niiden käytöstä, mutta nyt kun kanala on taas saanut suuren kevätpuhdistuksensa, ilman tossuja ei sisätiloihin ole kellään vieraalla asiaa. Sitten on ne muutamat harrastajat, joiden kanssa olemme koko ajan tekemisissä ja pöpöt kulkevat joka tapauksessa, ne ovat asia erikseen. Varsinkin kun tiedän millainen lintukanta ja tilat ko henkilöillä on. Eikä kyseessä ole pelkästään tautiriskit. Minusta lintujen tilat on syytä rauhoittaa vaeltelevilta vierailta, eritoten, kun niitä on mahdollista katsella ulkonakin. Lisäksi sisätilojen hoitokäytävä meillä on niin kapea, ettei siinä mahdu useita ihmisiä yhtäaikaa liikkumaan. Meilläkin olisi noita halukkaita katselijoita ihan runsaasti välillä. Ja kovasti ovat tervetulleita katselemaan, erityisesti kesäaikaan tuntuu, että pihassa on jatkuvasti lintuja joku ihailemassa. Ja mikäs sen mukavampaa, voi jutella asiasta kiinnostuneiden ihmisten kanssa, oppia uutta ja saada iloisen mielen.
Moilanen

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Niin tuosta vieraiden pääsemisestä kanalan sisätiloihin.
Sentakia en kovin mielelläni päästä vieraita kanalaan, koska meillä on kanala yhtä ja samaa huonetta, ei siis verkkoseiniä. Tiedän kokemuksesta talviaikaan, että kanoilla, johtuen suljetusta tilasta, stressitaso kevättä kohden nousee. Siksi en halua lisätä sitä sillä, että kanojen tiloihin menevät oudot ihmiset.
Tämä nyt vain on minun systeemini ja sitten kun tulee kevätaika, silloinhan kanat näkee ulkonakin.
Eipä meille talviaikaan juuri ole pyrkijöitäkään ollut ja sitten kesäaikaan onkin ajoittain jopa ruuhkaa. No, silloinhan, niinkuin sanoin, kanat elelevät ulkona.
ninnu

Siis tottakai aina kanalanpitäjä on paikan päällä, ei kai kukaan omin nokkineen mene toisten ovia aukomaan :smt003
Että Jaahas, otampa suunnan kohti Muhosta ja käympä mimmin kanalassa vähän ihmettelemässä-kaippa se sinne paikalle eksyy, jos kotona on, mutta ei haittaa vaikkei olisikaan, kyllä mä yksinkin voin siellä pörrätä -ei nyt sentään :smt005

Mutta siis esimerkkinä, että mulle on tulossa tipujen ostaja, niin kyllä mä ostajan ohjaan ihan itse sinne kanalaan ja peräkukkoo sinne kävellään, esittelen tipuja, niiden vanhempia ja muita siivekkäitä ja samalla turistaan kanajuttuja.
Ostaja valkkaa mieleisensä ja matkaa uusien siivekkäiden kanssa kotiin. Samalla siis näkee miten ja missä, millaisissa olosuhteissa kanaset ovat elelleet. Meillä ei siis kanalassa käy kuin linnun ostajat ja muutaman kerran vuodessa joku sukulaistyttö, eli mistään päivittäisestä rumbasta ei ole kyse. Ja toki noita tipujakaan ei ole jatkuvasti myynnissä, mutta näin kevään korvalla voi pari tyyppiä kuussa käydä.

Jos mä matkaisin vaikka 200km hakemaan jotain lintuja ja mulle pihassa näytettäisiin niistä vaikka kuvia, kuin jostain katalogista tai yksitellen hinattaisiin pihaan näytille, niin jotenkin tulisi epäluuloinen olo :smt017

Ja jos kyseessä on tälläinen vuodenaika, että linnut on pidettävä sisätiloissa.

Itse en myy omiani minkkihäkeissä pidettäväksi, enkä myöskään halua tukea sellaisen harrastajan toimintaa, joka häkittää kanat. Valitettavan monta harrastajaa kuitenkin näin tekee-ja eläinsuojelulakiahan siinä ei rikota,itse en vain kyseistä toimintaa hyväksy :smt018 Mutta ajan "trendi" näyttää muutamalla olevan ,että hemmetisti rotuja, jotka tungetaan sitten nautiskelemaan elostaan minkki/kettu/jyrsijähäkkeihin.

Mites muuten noissa munistapaamisissa? Toivotaanko sormet ja varpaat ristissä, että on kiva ilma ja linnut ovat pihalla nähtävillä, mutta js sataa niin sitten tyydytään vaan katselemaan toistensa naamoja :smt002 Vai varmaan tämä menee ihan munistapaamisen järjestäjän mukaan?

Tuo suojatossuhomma vaikuttaisi hyvältä, mistähän niitä voisi ostaa, tuhansille pareille ei tarvetta, mutta kun niitä hankkii, niin kerralla toki enemmän :smt045

Ja riittääkö pelkät tossut, miten hyvin jotkut öttiäiset/virukset/bakteerit leviää vaatteiden välityksellä? Kauanko vaikka kanatäi on elinvoimainen ihmisen takin suussa tai hiuksissa, kestääkö esim. kahden tunnin automatkan, vai ehtiikö kuolla tässä ajassa?
Toisaalta harva kai omissa navettavaatteissaan lähtee kyläilemään :smt017
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Sitäkin on tapahtunut että on menny vieraat omin nokkineen kanalaan .mut onneksi eivät karkuun juosseet vaik ovi oli auki tästä jo muutamia vuosia sitten. Mut viisastuneenna haluan etukäteen tietää jos vaikka esimerkiksi nykyiset naapurin kaupunkilais lapset tulevat käymään vaikka kiitos kuuluu mummolle joka soittaa saako lapset tulla kanoja katsomaan näin meillä.
ninnu

harrastaja kirjoitti:Sitäkin on tapahtunut että on menny vieraat omin nokkineen kanalaan .mut onneksi eivät karkuun juosseet vaik ovi oli auki tästä jo muutamia vuosia sitten. Mut viisastuneenna haluan etukäteen tietää jos vaikka esimerkiksi nykyiset naapurin kaupunkilais lapset tulevat käymään vaikka kiitos kuuluu mummolle joka soittaa saako lapset tulla kanoja katsomaan näin meillä.
Aika törkeätä toimintaa omin luvin mennä :smt013

Meillä kun nuo bokserit vetää kuin ohjukset haukkuen vastaan, jos joku ajaa pihaan-joten huomaamatta ei kyllä kenenkään vierailut onnistu. Lähes aina kuitenkin ollaan kotona .Onneksi vain tutut tietää meidän elukoista, eikä tänne ihan vahingossa kyllä eksy.Hanhet on myös hyviä vahteja :smt040 Moni niitä pelkää kuitenkin tuplasti enemmän, kuin koiria- ja Harald osaa olla pelottava, vaikkei mitään teekkään. Portilla sekin on vastassa, kovasti sihisten kieli ulkona suusta ja kiitää kumarassa metrin päähän ja "hyökkäilee" kohti, jos ohi meinaa kulkea :smt027
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Ehkä muakin vähän ihmetyttäis jos menisin ostamaan tipuja ja kanalaan ei saisi edes kurkata. Harvemmin kai kukaan tosiaan lähtee kotona käyttämillänsä "eläintenhoitokamppeillaan" muille kylään ja heidän kanalaan. En minä ainakaan ja tällä oletuksella olen päästänyt myös kaikki tipujen ostajat sekä muut vierailijat meille eläintiloihin. Tautiriskin takia vieraitten pääsyn evääminen meillä olisi muutenkin hieman naurettavaa, etenkin silloin kun eläimet ulkoilee vapaana pihalla. Tai esim. mitä järkeä on pukea suojatossuja kanalan ovella jos sitä ennen vieras on tepastellut kengillään pihalla jossa kohta kanat nokkivat kuitenkin maata. Ja itse en jaksa suojatossuja alkaa käyttämään, enkä sitäkään jaksa tehdä että vaihtaisin eri kengät aina navettaan mennessä joten mun kengissä ne pihan pöpöt kulkeutuu kuitenkin navettaan ja kanalaan.
En silti sano että suojatossujen käyttäminen mitenkään turhaa olis kaikilla, niitä saa aika edullisesti joistakin maatalouskaupoista ja meijeriltä voi tilata myös. En muista pakkauskokoa mutta ei ne mitään järjettömän isoja pakkauksia ole. Voisin harkita niitä ostavani, tosin ehkä ennemmin siksi että vieraitten kengät ei likaannu kanankakkaan. :smt001

Se että jotkut haluaa rauhoittaa eläintilat vain eläimille ja omalle väelle, on tietysti jokaisen oma asia. Jokainen tyylillään, ei se minusta mitenkään huono päätös ole.
Meillä kuitenkin on aika lailla vapaa pääsy ollut ja on tästä lähtienkin. Tautiriskit on viime aikoina tullut kyllä ihan muualta kuin vierailijoista ja meillä eläimet ei stressaa oudoista ihmisistä, ovat tottuneet.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillekään ei kutsumattomia vieraita eläintiloihin pääse, koirat pitävät siitä huolen. Ei meilläkään vieraita paljon käy, kuukaudessa ehkä muutama. Kaikilla tosiaan ei ole mahdollisuutta katsella kanoja ulkopuolelta (esim. ulkoaitaukset) varsinkaan näin ulkonapitokiellon aikaan. Eikä meillä eläimet siitä hermostu että vieraita käy, myskiherra saattaa vähän supattaa :smt001
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Meidän lintujen tiloja ei ole huomattu rakentaa vierailijoita ajatellen :smt017 . Kulku varsinaiseen kanalaan menee ajokoiratarhan kautta, välissä on vain pieni tuulikaappi. Kanalassa ei ole hoitokäytävää, vaan kaikki tila on kestopehkulla ja kanojen käytössä. Päästäkseen takimmaiseen kanahäkkiin on kuljettava kahden muun läpi. Talonväelle tämä reitti ei tuota vaikeuksia, mutta ei ehkä ole kaikista miellyttävin "pyhäkamppeiselle" vierailijalle pikkukengissään :smt004 . Kanalatilat näkee kyllä ovelta vilkaisemallakin, mutta mustan- ja ruskeankirjavasta kanalaumasta on tosi vaikea tarkkailla yhtä kanayksilöä, varsinkin kun kaikki pyrkivät tervehtimään tulijaa. Kesän aikana olisi tarkoitus puhkaista kanalaan uusi ovi vähän helpommasta paikasta, sitten vierailutkin on mukavampi järjestää.
Kylmänaremmat ja nuoret linnut ovat eri tiloissa, joihin on sentään helpompi pääsy. Ihanan epäkäytännöllisiä nämä vanhat tilat :smt013.
Käytännön syistä meillä ei siis kauheasti vierailijoita kanalaan viedä talviaikaan. Kesällä kun linnut ovat ulkona, niin vierailijoita on pihassa lähes joka päivä, asutaanhan me keskellä kylää. Häkkeihin ja eläinten aitauksiin ei vierailla ole asiaa, muuten saavat vapaasti jututtaa eläimiä :smt001 . Meidän eläimet (yhtä hevosta ja koiraa lukuunottamatta) suhtautuvat vieraisiin luottavaisesti.

Aiemmasta "kanaelämästä" on jäänyt huonoja muistoja omin päineen vierailleista kylän lapsista. Yksi fasaani päästettiin häkistä karkuun, samoin tytön rakas hermeliinikani, joka löytyi sitten raadeltuna. Samoin tallilta toiselle kulkeneet heppatytöt toivat useamman kerran mukanaan jonkin flunssaviruksen hevosille. Sille oli pakko laittaa toppi ja nyt meidän eläintiloissa vieraillaan vain luvalla isäntäväen kanssa ja "puhtailla" vaatteilla ja kengillä. :smt014
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Jos oikeasti pelkää pöpöjä, ei kai voisi koskaan mennä kenellekään kylään. Mutta olen kyllä tarkka, esim. vieraillessani ulkomaisissa lintuloissa tai lintukonferensseissa, en mene sen jälkeen omiin lintutiloihin 48 tuntiin. Laitan myös kaikki vaatteet, joita olen käyttänyt ulkolaisissa tiloissa, pyykkiin. Ja melkein ensimmäinen asia on kunnon saunominen kotiin palattua, se tappaa kyllä useimmat oravaa pienemmät jos sauna on riittävän kuiva ja kuuma. Ei siis mitään nautinnollisia, kosteita löylyttelyjä aluksi. Kun aika pienellä vaivalla voi suojautua melkoisen hyvin, en näe mitään syytä olla toimimatta siten. Ja meillä kyllä saa ne tossukat useimmiten jalkaan heti kun tulee autosta. Suojataanko siinä sitten meidän lintuja vai vieraan kenkiä, molempi parempi :)
Vastaa Viestiin