Kuinka pian tipujen luo voi päästää innokkaita ihailijoita?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Jemuli

Kuinka pian tipujen luo voi päästää innokkaita ihailijoita?

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Pikku tipuilla olisi paljon ihailijoita ja moni haluaisi niitä tulla katsomaan, mutta kuinkas on? Onko tipuille parempi olla ihan vaan "oman perheen parissa" vain kuinka herkästi ne esim. saavat jonkin taudin tai stressaantuvat vierailijoista? Tiput siis emon hoivassa kanalassa. Ja missä iässä on turvallista päästää ihailijat lähietäisyydelle?

:smt037 En mä mitenkään ylisuojeleva ole :smt037
milkkis]

Re: Kuinka pian tipujen luo voi päästää innokkaita ihailijoita?

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Kyl meillä on käyny kavereita kattomassa jo ihan kuotiutumisen aikaan ja sit heti seuraavina päivinä. Ei oo ikinä ollu mitään ongelmia.
Moilanen

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Minä en kyllä periaatteessakaan päästä vieraita ihmisiä kanalaani. Kesäaikaan sitten kun tirpat tulevat emon kanssa ulos, pihalle saa tulla katselemaan ja kyllä tullaankin.
Meillä kun on tuo ala-aste tuolla ihan kävelymatkan päässä, oppilaat opettajansa kanssa tulevat keväin syksyin ihailemaan lintujamme. No minä aina luennoidessani muistan mainita ja korostaa tätä kanojen ja kyyhkyjen vapaata elämänmenoa.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Meillä just kuoriutui viikko sitten luokassa kourallinen tipuja. Niitä on sitten koko koulu käynyt ihmettelemässä ja tietysti omat oppilaat ovat nenä kiinni laatikossa. Tätä on jatkunut jo vuosia joka kevät ja kovasti on kasvanut onnellisia kanoja ja kukkoja.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mulla nyt kun on ollut useammat tiput olen huomannut jos ne on viikon kin vanhoja niin tulee kesympiä tipuja mut jos heti menee niin kestää aikansa kun rupeevat varttumaan ruokaa .Nyt kun olen saanut yksin siel olla näitten viimesten kanssa ne rupee juttelee mulle ku kysyn onko äitin tipit nälässä.Viime kesänä kun oli kaikille uutta niin meni varmaan kuukausi ku sain piipitykset vastaukseksi
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Kyllä meillä varsinkin sukulaismuksut mielellään tipuja ihailevat. Ja tietty mitä pienempi tipu sen söpömpi :smt001 Henkiin ovat jääneet (tiput siis) :smt045
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Varmaan riippuu osittain emostakin, jotkut ovat niin pirun kiukkusia jo omalle laumallensa, että joskus olen emon ottanut tipejensä kanssa omaan tilaan rauhoittumaan. Ja laumalla tarkoitan muita kanoja ja kukkoja, joiden kanssa elelevät.

Tuskin noita kanasia voi nyt ihan koiriin verrata, mutta kyllähän pennutkin ja myös tiputkin vaistoaa, kun emolla on joku hätänä tai on stressaantunut. :smt017 Eihän ne pennut/tiput nyt emon stressiin kuole, mutta empä nyt usko sen hyväksikään olevan. Meillä ei ulkopuolisia juurikaan käy tipuja katsomassa, joten sellaista kokemusta ei nyt ole. :smt017
Ja tuskin niillä vierailla on nyt tarvetta käydä tipejä kanan alta kaivelemassa, että emolla on syytä suurempaan huoleen.

Mutta sen kyllä olen huomannut, että mitä enemmän tipujen kanssa häärää ja on, enkä tarkoita että koko ajan pitää olla syliin nostamassa, mutta muuten jutella ja olla samoissa tiloissa, niin tuleehan niistä tosi kesyjä, ainakin konehaudotuista. Juoksevat heti kaikki ovelle vastaan ja ovat koko ajan jaloissa pyörimässä :smt007
vetehinen

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Mulla oli kans melko kesyjä tammikuussa kuoriutuneet rokit ja maattari. Sitten yksi päivä näytti olevan yhden kukkopojan jalassa pieni haava ja voi valtava, mikä huuto siitä tutkimuksesta seurasi. Ja siis koko kanala yhtyi siihen karjuntaan ja sen jälkeen ovat olleet aikaisempaa arkoja. Kestää varmaan taas hetken hankkia luottamus takaisin :smt009 .
Olis varmaan pitänyt katsoa se jalka toisissa tiloissa, ettei sellainen "Nyt tuo akka takuuvarmasti katkaisee mun kaulani. Veri melkein lentää jo!" -kiljunta olis kuulunut muiden korviin.
Tämä menee nyt ihan OT, mutta oikeasti ensimmäistä kertaa tätä ketjua lukiessa huomasin, että monnilainen ja moilanen onkin eri henkilöitä :smt005 !!! Kylläpäs olen lukenut nimimerkit huolimattomasti...
Jemuli

Viesti Kirjoittaja Jemuli »

Itse yritän käydä tipuille juttelemassa mahdollisimman usein ja vieraita en tietenkään missään nimessä päästä kanalaan omineen, en nyt enkä vaikkei tipuja olisikaan. Ja vain minä käsittelen emoa ja tipuja, ainakin nyt aluksi. Huomenna olisi ensimmäiset tulossa kurkkimaan. Katotaan kuinka emo suhtautuu vieraisiin ja tehdään sitten lisää päätöksiä vierailijoista.

Nyt viisi tipua kuoriutunut ja yhdessä munassa on aamusta asti ollut nokka näkyvissä, mutta sen enempää edistystä ei kaveri ole saanut aikaiseksi. Katsotaan mikä tilanne on aamulla. Kyllä tää on jännää!!
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

ninnu kirjoitti:Tuskin noita kanasia voi nyt ihan koiriin verrata, mutta kyllähän pennutkin ja myös tiputkin vaistoaa, kun emolla on joku hätänä tai on stressaantunut. :smt017
Kyllä! Meillä enskertanen Irmeli hauto ekat tipunsa ja jostakin syystä yks tipuista oli koko ajan äänessä. Kana kulki varmaan äänen ärsyttämänä koko ajan metsona kaikki höyhenet pörrössä ja kävi kaiken päälle mitä tuli lähellekään lapsia. Ja taas tiput emon käytöksen hermostutttamina vierastaa nyt muakin :smt012

Tällaseen en oo tottunut, tottahan konehaudotut pitää ihmistä emonaan ja kanan hautomat on hiukan varauksellisimpia mutta tää on ihan jotain muuta!
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

monnilainen kirjoitti:Meillä just kuoriutui viikko sitten luokassa kourallinen tipuja. Niitä on sitten koko koulu käynyt ihmettelemässä ja tietysti omat oppilaat ovat nenä kiinni laatikossa. Tätä on jatkunut jo vuosia joka kevät ja kovasti on kasvanut onnellisia kanoja ja kukkoja.
Meillä on muutamia näistä tipusista. Ovat kyllä TOSI rauhallisia ja kesyjä, eivät hötkähdä mistään. Ainakin siedätys ihmisiin on aloitettu ajoissa :smt003.
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Hehe meillä nyt on muutenkin vissiin vähän eri kun on noita omia lapsosia sen verran monta niin pieniä että meteliä ja melskettä on ihan omasta takaa :smt005
Kyllä meillä on aina päässyt heti katsomaan kaikkia uusia eläin vauvoja. Olkoon sit kyse hevosten varsoista, koiranpennuista tai nyt tipuista. Korostan siis että ei meilläkään ketään vieraat saa ilman lupaa tallin mennä itekseen touhuilemaan :smt002
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Päästän vieraita koirien ja kissojen pentuja katsomaan aikaisintaan niiden ollessa 2-viikkoisia. En halua stressata emoja, saavat hoitaa lapsensa rauhassa. Kanatipuja olen joitakin antanut tulla katsomaan ihan pienenäkin, mutta jatkossa olen niidenkin kanssa harkitsevaisempi. Edellisiä tipuja kävi tuttavapariskunta katsomassa niiden ollessa vajaan viikon ikäisiä. Siihen mennessä tiput olivat olleet reippaita ja eivätkä räpistelleet käteen nostettaessa, vaan jäivät tyytväisenä kädelle istunmaan. Annoin sitten vieraillekin tipun käteen ja siitäkös emo suuttui, kauhea paapatus ja kaakatus alkoi. Tipu ei kovin kauaa vieraan kädellä ollut, mutta se loukkasi emoa syvästi ja luottamus meni. Sen jälkeen emo piti kovaa komennusta poikasilleen etteivät ne uskaltaneet sylissä olla ja ne välttelivät minunkin käsiä. Poikasten luottamus palasi vasta kun emo vierotti ne.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Meillä ihan samalla lailla kuin Milkkiksellä. Niin omat kuin muidenkin mukulat saa tulla katsomaan eläinvauvoja heti, eikä meillä mitkään eläimet ole pistäneet sitä pahakseen. Tietysti lapset ja muutkin katsojat ohjeistetaan olemaan huutamatta ja juoksematta, mutta niinhän sitä eläintiloissa ollaan muutenkin vaikka siellä olisi vain aikuisia eläimiä.
Kanat ei välitä meillä yhtään vaikka vieraatkin pitelisivät tipuja ja joskus meillä on vieraat päässeet katsomaan karitsointiakin, mutta tietysti karsinan ulkopuolelta ja niin ettei uuhi häiriinny.
Luulisin että kyse on vain tottumisesta, meillä muutenkin eläimet on tottuneet myös lapsiin, koiriin, vieraisiin jne, niin ei ne hätkähdä juuri mistään.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Tuli mieleen yks lomituspaikka missä kerran olin vuosia sitten töissä. Siellä lehmät oli tottuneet vain ja ainoastaan talon väkeen, heillä ei ollut vuosiin käynyt edes lomittajaa. Lehmät oli ihan älyttömän säikkyjä, joka kerta kun liikahdin johonkin päin niin jokaisen pää nousi ja tuijottivat että mitähän tuo outo tyyppi nyt aikoo. Lypsäminenkin oli hankalaa, ne varmaan oli tottuneet ainoastaan emännän tyyliin ja mun tapa oli ehkä niitten mielestä ihan väärä. :smt017

Sitten olin pari vuotta töissä opetusmaatilalla ja ne lehmät ja siat ei kyllä välittäneet yhtään siitä kuka niitä lypsi tai ruokki, olivat niin tottuneet jatkuvasti vaihtuviin ihmisiin.

Eli varmaan tipujen kanssa aika lailla sama asia. Jos kanat on rauhallisia ja tottuneet että ympärillä pyörii porukkaa enempi ja vähempi, niin tuskin välittävät tipujen katsojista. Jos taas ovat helposti stressaavia, joko luonteeltaan tai siksi että eivät oo tottuneet kuin pariin "omaan" ihmiseen, olisin varmaan varovaisempi päästämään aluksi katsojia.
Vastaa Viestiin