Kalkkunoista

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
dumblonde

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Paltsi kirjoitti:Valitettavasti meiltä ei ainakaan näillä näkymin jäänyt aikuisia myytäväksi asti. Koetan kerätä keväämmällä munia ja hautoa koneella tipuja jos saisin niitä tuonne juhannuksen tietämille luovutusikään. Itse hautovat tiput vasta heinä-elokuulle.
No voi harmi, mie oon vissiin vähän myöhässä tänä keväänä. Talvella vielä ajattelin että pitäisi muistaa Paltsilta kysellä kalkkuja mutta eihän tässä tajua että kevät on jo näin pitkällä. Aika menee liian nopeesti!
minnimanni

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Multa vois muuta pronssin poikanen liietä, riippuu hiukan siitä montako kuoriutuu lisää kahdenviikon sisällä.
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Onko tuo kalkkunoitten poikasten hoito muuten jotenkin erilaista kun kana tipujen? :smt017
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meille muutti eilen neljä pronssikalkkunan poikasta ja mä olen ihan myyty :smt049 . Ovat tosi kesyjä, tulevat heti katsomaan ja syövät kädestä. Ja pitävät aivan ihanaa piipitystä. Kunhan vähän kasvavat niin pitäisi siirtää ne kanalaan, nyt ovat sisällä. Mutta en mä tiedä raaskinko mä siirtää niitä kun ovat niiiin ihania :smt050
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

fasunen kirjoitti:Onko tuo kalkkunoitten poikasten hoito muuten jotenkin erilaista kun kana tipujen? :smt017
Kalkut ei siedä yhtään vetoa tai kylmää ja ovat mestareita tappamaan itsensä esim. hukuttamalla jos siihen vain on tilaisuus. Saattavat myös talloa toisensa hengiltä.
fasunen

okei kalkkuneille pitänee järjestää turva loota lämpimään makkariin ja onneks ei ainakaan mitään joukko tallontoja voi tulla koska jos saan joskus kalkun poikasia aikaseks niin ei nittä ainakaan kovin montaa voi tulla kun on vaa yks kana :smt003
minnimanni

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Niin ja ovat jo pariviikkoisina erittäin lentotaitoisia :smt005
fasunen

Täytynee laittaa pikku kalkut katolliseen isoon häkkiin :smt003
kanamari

Viesti Kirjoittaja kanamari »

anteeksi maalaisuuteni, luin viestiketjun läpi useaan otteeseen mutta tuo buttien lisääntyminen ei selvinnyt.. mistä kaikki maailman butit tulee jos ne ei lisi keskenään? onko ne aina jotain mustan tai pronssin lapsia?
voisiko joku vääntää rautalangasta? :smt017
Suwitsu

Kyllä ne butit saa kaikki alkunsa vissiin keinohedelmöityksellä.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Olisko jollain laittaa kalkkunan poikasten lämpötilasuosituksia untuvikosta aikuiseksi? Tai jotain linkkiä? Meillä noin kuukauden ikäisiä poikasia ja nyt alkavat nousta orsille ja lämpölamput kiinnostaa niitä koko ajan vähemmän ja vähemmän. Ovat aivan ihania. :smt049
Suwitsu

Meilläkin nyt nuo kalkut on sisällä viileässä huoneessa siten että häkin toisessa päässä on lämpölammpu. Olen kanssa miettinyt että koskas ne voisi siirtää kanalaan "nuoriso-osastolle" jossa toisessa päässä lämpölamppu, toisessa ihan kanalan normaali lämpötila. Hyvä sulkapeite noilla jo on, kaulassa ja päässä on vielä untuvaa. Ovat n. kuukauden ikäisiä. Smari mulle kävi kanssa noin, ovat aivan ihania :smt049
smari

Mulla on jo pariviikkoisesta ollu noi ulkorakennuksessa, siellä niillä on lämpöä 15 astetta (tai usein 20) ja lamput. Ovat olleet ihan erilaisia hoidettavia kuin luulin, kesyjä, kilttejä ja kaikin puolin mukavia, vaikka luulin lukemastani päätellen tyhmemmiksi ja aroiksi. Luulevat vissiin mua äitikalkkunaksi kun koittavat kovasti seurata. :smt003 Ihan liian mukavia, kun piti vain syksyyn asti pitää...
Suwitsu

Mitä kalkkuja sulla smari on? Kyllä mä sitten noi uskallan kanalaan lämpölampun alle viedä, noista lähtee meinaan aikamoiset tuoksut :smt019
smari

Ninnun munista haudoin ne, ilmeisesti ovat pronsseja. Tai sitten risteytyksiä. Paljonkohan noilla kuukauden vanhoilla pitäis lampun alla olla lämpöä? Ne nukkuukin kyllä jo välillä muualla kuin lamppujen luona.
Vastaa Viestiin