Kalkkunoista

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Suwitsu

Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mä nyt olen päättänyt että ens kesänä meille tulee pari kalkkunaa :smt003 . Onko musta- ja pronssikalkkunoilla paljon eroja? Siis esim. luonne, lämmönkestävyys jne.. Entä mikä noiden saatavuus mahtaa olla?

Meidän navetan vintillä on joskus vuonna papu ollut kanala joten sinne näitä ajattelin kun muuten loppuu tila kesken. Kesällä siellä onkin hyvät olot mutta talvella lämpö laskee varmasti välillä lähelle nollaa. Ja kun ylhäällä on niin sinne täytyy tehdä jonkinlainen ramppi alas. Suostuvatko/uskaltavatko kalkkunat ramppia pitkin kulkemaan vai täytyykö keksiä toisenlainen ratkaisu? Entä uskaltaako niitä pitää vapaana pihalla vai lähtevätkö omille teilleen?

Onko kalkkunoille omaa rehua vai käykö kanan rehu? Miten munivat ja ovatko esim. maultaan niin kuin kananmunat? Riittääkö kana ja kukko vai olisiko parempi pari kanaa ja yksi kukko?

Kaikki tieto on tervetullutta :smt003
ninnu

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Empä ole juurikaan eroa huomannut pronssejen ja mustien välillä. Jokainen on oma persoonansa, mutta mitään suurempia luonne eroja, ei ainakaan mun kalkateilla ole. Kaikki ulkoilevat ympäri vuoden, tosin talvisin katetussa tarhassa, jossa kolme seinää ja katto, kulku luukun kautta kanalasta.

Ukot pysyy ulkotarhassa, joka reilu pari metriä korkea, naaraat lentävät yli halutessaan, mutta harvemmin kyllä lentävät ja silloinkin kyllä tepastelee tarhan vieressä. Vapaana saavat olla pihamaalla, eikä kyllä kukaan ole koskaan mihinkään lähtenyt.

Varmasti kulkevat ramppia pitkin, kunhan tarpeeksi leveä ja loiva.

Kalkkunoille on isopunahelttasarja, alkaa siis ykkösestä, mutta aikuisille hyvä on isopunaheltta 3-4. Tosin mulla saavat siä vain talvisin, muun ohella. Kesäisin laiduntavat, saavat kauraa, ohraa ja vehnää, leipää, kasviksia ja vihanneksia.

Varmaan menee pariskuntakin, mutta jos kukko kova polkemaan saattaa mennä selästään rikki....tosin tähän ei aina auta edes naikkosten määrä. Tuntuu, että niillä on omat suosikit, joita poljetaan ahkeraan, osaan naaraista ei kosketa lainkaan.

Näin meillä....Mutta vallan mainioita tapauksia ovat, suosittelen :smt023
Suwitsu

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Onko sitten musta- ja pronssikalkkunoiden määrissä eroa? Eli olisiko jompikumpi harvinaosempi ja kaipaisi lisää niistä kiinnostuneita? Moni sanoo kalkkunoiden olevan vihaisia, onko tässä mitään perää?
maunu_muori

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Luonne on yksilökohtaista. Mulla on ollut vain yksi äkänen pronssikoiras, muuten niillä ei oo ollut agressiivisuutta. Buteista( niistä valkosista lihahjalosteista) vois sen verran( vaikka et niistä kysynytkään) sanoa että ne on jopa raivostuttavan kesyja ja kilttejä.. aina jaloissa :smt045 . JA viime talvena kun oli tosi leutoa, pärjäs meidän Bettiina - butti ulkona siinä kuin nää vähän kevyemmätkin mustat versiot..Kasvatti tosi tiheen höyhennyksen, myös rintafileisiin.
ninnu

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Joo, yhdyn muorin puheisiin, buttejen suhteen :smt003

Noi butit on aina menossa mukana, nokkiin kenkiä, repii hiuksia ym kivaa. Kerran jotain nikkaroin kyykkyseltään, niin butti tuli ja nokkasi silmäluomesta! Jumankauta, että sattui, luulin jo että näkö lähti! Ovat kyllä pirun uteliaita. :smt048
Paltsi

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Meillä on kuutisenkymmentä mustaa ja pronssia ja päälle 18 Buttia, yksikään ei ole vihainen. Noiden mustien ja pronssien määrästä johtuen ne ei ole ns. käsikesyjä, toisin kuin Butit joita tänäkin aamuna viljamyllyä remontoidessani sain hätistellä urakalla että näki edes mitä on tekemässä :smt021
Ei niitä millään ole hätistelty, mutta kun niitä on noinkin paljon niin kaikkia ei ehdi sylitellä poikasesta asti, ovat myös luonteeltaan arempia kuin Butit.
Muna on hiukan isompi kuin kanalla mutta paljon kovakuorisempi ja sitkeällä kalvolla varustettu. Munia voi käyttää kaikkeen mihin kananmuniakin käytetään. Meillä syötiin keväällä aikas paljon kalkunmunia kun tuuppasivat kymmentä munaa päivässä eivätkä aikoneetkaan vielä hautoa :smt003

Ovat kyllä sellaisia pihan komistuksia, että suosittelen lämpimästi. Myyjiä on kesäaikaan myydään -palstalla vaikka kuinka paljon, kasvattajalistalta saat myös yhteystietoja lähimpään kasvattajaan. Meilläkin löytyy kalkkuja ympäri vuoden myydä asti.
ivi

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja ivi »

Löysin netistä tällaisen kuvan:

Kuva

Löytyykö Suomesta nämä komistukset? :smt007
Paltsi

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Kyllä jollain oli tuolla myydään -palstalla näitä ruskeitakin, oliko pronssarilla?
ivi

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja ivi »

Vai olisiko se bourbon? :smt017
Suwitsu

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Nyt nää kalkkunat vaivaa vieläkin :smt003 . Aluksi mä ajattelin että joko musta- tai pronssikalkkuna mutta nyt luin vanhoja juttuja myös buteista. Ymmärsin että noi mustat ja pronssit olis paljon arempia kuin nää butit? En mä mitään kauheen säikyjä kalkkuja haluais. Ja sitten noista buteista sais lihaakin paljon tehokkaammin. Mutta miten yleistä on se, ettei niiden jalat kestä? Tosta kylmänkestävyydestä mä en niinkään oo huolissani, näillä leveysasteilla ei kovin kylmiä talvia enää ole. Ja mahdollisuus olis ottaa kanalaan, siellä lämpö on kuitenkin aina plussalla. Sanokaa mulle nyt mitä mä alan keväällä haalia? (vai otanko kaikkia....) Kaikkein hienointa olis se, että aina syksyisin laittais osan pakkaseen ja jättäis muutaman talven yli että sais sitten taas keväällä pikkukalkkuja.
mirri

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja mirri »

Minäkin kannan korteni nyt kekoon, ja kyselen. Kun olen kuullut noista buteista ettei kukko pysty astumaan kanaa, kun on niin kookas.Mahtaakohan pitää paikkaansa?
Mullakin ollut tässä haaveena pronssikalkkuna pariskunta pihakoristeeksi mutta taitaa mennä vielä tämä talvi taivutellessa tuota järkevämpää puoliskoa
Ushva

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulla on kaks kalkkunaa, alunperin Hiltalta tulleet ja ne on pronssi- ja mustakalkkunan risteytyksiä. Ne on niin kesyjä ja herttaisia kavereita, ei yhtään arkoja. Ne asuvat mulla vielä kanalassa ja kuvittelevat ilmeisesti olevansa kanoja kun elävät kanaparvessa tyytyväisinä. En ole raskinut niitä sieltä erottaa omaan tilaan ainakaan vielä. Mulla on tapana seistä kanalassa orren vieressä ja kalkkunat tulevat heti siihen kiehnäämään mahdollisimman lähelle ja niitä saa rapsutella, silitellä ja halata mielin määrin eivätkä ne lähde minnekään. Aivan ihania lintuja, en käsitä miten ennen ajattelin että en halua kalkkunoita!
Joka päivä vietän ainakin yhden pienen kalkkunanhalaus-hetken.
Suvianne

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

MInulla on Kuukernupilta kolme pronssikalkkunaa.
Ne on nyt toista viikkoa.

Kokemukset vain positiivisia.
Ne tutustuivat pihaan Kukon perässä ja ovat jo oppineet reviirin ja tulevat yöksi sisälle.
Pari yötä on yksi ollut ulkona, mutta ruukaavat tulla sisälle.
Ei mitään ongelmia kanojen kanssa. Myskeistä eivät oikein tykkää, kun myskineidit tahtoo ajaa takaakin.

Ovat kesyyntyneet jo niin paljon, että rutiinit voin hoidella ihan rauhassa. Ja pihallakin tulevat lähelle ja oppivat äkkiä, että koiraa ei tarvi pelätä, mutta etupihalle ei kannata tulla, kun koira ajaa sieltä pois.

Minusta ne ovat upeita ja kauniita ja se niitten piipitys on suloinen ja se kalkatus kun koira ilmestyy obn valloittava :)
Ihania! Suosittelen.

Tuossa on jotain kuvia.
http://karppausjaperhe.blogspot.com/sea ... l/kalkkuna
maunu_muori

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Ai kattos .. kuukkerilta hait... heh niistä buteista... pikkaisen on epävarmaa luonnonmukanen lisääntyminen, en oo ihan satavarma johtuuko kuitenkin naaraan pöyreydestä enemmän kuin koiraan koosta.. ainakaan miellä ei oo risteyttäminen onnistunu.. bettiina -but on liian pyöree, mustat ei oo osuneet.
topi!

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja topi! »

jos ostat kaupasta kalkkuna tuotteita niin maistuvat ihan saippualta ja joka lailla kamalalta.
kokonainen kalkkuna on jo hieman syötävämpää mutta toiste en sitäkään kokeile :smt019

maistuuko itse kasvatettu kalkkuna samalta? siis onko se maku oikeasti tuollainen?
Vastaa Viestiin