Viiriäiskysymyksiä minultakin

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Rusina

Re: Viiriäiskysymyksiä minultakin

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Jep, eivätkä ne pesi Suomessa. Muutama hajapesintä voi olla (ei yhtään varmistettua pesintää sitten 1970-luvun), mutta ne ovat poikkeuksia. Birdlife luokittelee viiriäisen Suomesta hävinneeksi lajiksi ja epäilee tokko se on koskaan ollutkaan maassamme pesimälaji. Edes villi viiriäinen (Coturnix coturnix) ei siis viihdy luonnonolosuhteissamme! Onko jalostettu japaninviiriäinen niinkään kestävä?

*Muoks* Vielä lisää. Sivulla http://docs.google.com/gview?a=v&q=cach ... 4OvQDLY1Rg kerrotaan että emolintujen lämpötilaoptimi on +10-15 astetta ja teuraslintuja voi pitää pakkasessakin jos ne siihen totutetaan.
Mielenkiintoinen tieto tuolla oli, että siitoslinnut tarvivat munintatauon 7 kk välein, muuten hedelmällisyys kärsii. :smt017
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Kyllä noissa tarhausoppaissa on tuosta että pärjää. Mutta se on erijuttu ilkeekö kukaan pitää.
Tuntuu lintu viihtyvän lämpimässä. Eivät oo mitään ainakaan valittaneet :smt005
Ja kaikissa lintukirjoissa, joita olen selannut mainitaan tuo että muuttavat afrikkaan.
Tarhataankohan niitä enään missään ulkona?
Kun mielestäni virossakin ne on ihan sisätiloissa.
Tuleekohan se munintatauko ihan automaattisesti? Kun minusta ne sulkii suht säännöllisesti, ja huilaa silloin.
Vai vaatisivatko eri tauon?
Rusina

Minusta tuo 7 kuukauden muninta-aika on epäluonnollinen kun vertaa vuodenkiertoon, en usko että tulisi automaattisesti... tai sitten pitävät piiiiiiitkän tauon :smt004.
viiriäinen

Viesti Kirjoittaja viiriäinen »

Meillä linnut ovat munimatta suuren osan vuodesta, koska ovat pihamökissä, jossa ei ole niin pitkää valoisaa aikaa ja lämpötilaa, jonka munimiseen tarvitsevat. Pitkän levon takia ovat paremmassa kunnossa kuin sisätiloisssa kotona olevat viiriäiseni.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Niin siis sitä minäkin tarkoitin, että tulee useammin se tauko. Mutta tehomunituksessa ne ei pidä taukoa ennenkun kupsahtaa... vähän samanlaisia munatykkejä kun nää munitahybridit. Muistaakseni mulla nuo on lopettaneet muninnan kaiken pimeimmällä ajalla. Ei ole haitannut vaikka ois olleet +10 asteen lämmössäkin. Taitaa se valo ratkaista.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla oli koko talven 0-+5 ja munivat tasaisesti.
Ja optimit on aina tehomuninta optimeja.

Kun olin lapsi meillä oli pihalla viiriäisiä koko talven.
Ja asuimme siis Oulussa ja silloin oli talvetkin ihan talvia.
Häkki oli suojattu lumelta ja siellä oli ympäri vuorokauden mökissä lamppu. Ei mitään eristyksiä.

Ne muni myös muistaakseni kokoajan. ainakin ne olivat paljon terveemmän näköisiä, entä kellarissa viettäneet häkki viirut...
Joten kyllä minä ainakin ilkeisin pihalle panna, jos ne viirut vielä kiinnostais.
viiriäinen

Viesti Kirjoittaja viiriäinen »

Siis linnuilla oli valo, vai lämpölamppu ja päällä 24/7. Olen miettinyt tota lämpölamppua, että eikö se häiritse lintuja. Viimeksi kysellessä ei ollut punaista valoa myydä... :smt012
Suvianne

Se oli tavan hehkulamppu. Eli lämmitti mökkiä jonkin verran.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Meidän tipuset on nyt viikon vanhoja ja kovaa vauhtia kasvattavat sulkia. Ja ilokseni sain huomata, että joukossa on kaksi kanelia ja yksi kulta :smt007 Jee jee! Minä olen sitä kultaa himoinnut, kun ann75 niitä oli mutta saamistani siitosmunista ei tullut ensimmäistäkään :smt017 Vaikka tuolla yhdellä ulkomaisella foorumilla väitetään, että se on dominantti? Ilmeisesti kuitenkin suklaa on kultaan nähden dominoiva, ja tää kultatipu olis nyt sitten jokun ann75:tlä peräisin olevan sulkaakukon tai-kanan jälkeläinen.

Kaneli olis kuulemma sukupuolisidonnainen resessiivinen. Mulla on tuolla kanalassa yksi kaneli viiriäiskana, joten nyt jännitän ovatko kanelitiput kanoja vai kukkoja... Käsittääkseni niin tai näin, kukko kantaa pakosti kanelia myös.
Rusina

Haa, hyvä siimis, kiva tietää viirujen värien periytymisestä jotain! Meidän viirutipujen pitäis kuoriutua viikonloppuna jos haudonta onnistuu. Niiden vanhemmissa on vaikka mitä värejä, jännä seurata mitä tulee :smt016 :smt016.
annip

Viesti Kirjoittaja annip »

Täällä on ihan suomeksikin vähän tekstiä siniviiriäisten väreistä. Huomasin noita kaivellessani, että ainakin osa on suoraan verrattavissa japaninviiriäisten väreihin esim. periytymisensä kannalta, muttei toki kaikki. Jonkinlaista viitettä voi toki tuolta saada. :)

Jos ja kun ylimääräistä aikaa joskus on, niin voin laajentaa tutkimuksia tarkemmin isojenkin viirujen puolelle ja vähän katsella niiden värejä ja periytymisiä. Ihan hetinyt ei onnistu, mutta myöhemmin luulisi ehtivän.

Voisinkin samalla huhuilla siniviiriäisten omistajilta kuvia, jos joltain liikenisi väriprojektiani sivuille auttamaan muutama. :) Yllä olevasta linkistä löytyy yhteystiedot myös, jos kuvia haluaa lähetellä.
Suvianne

Kokeilkaapa joskus tällasta.
Laitoin silakkalaatikon ja lihaperunasoselaatikon viiruille.
Ne veti silakkalaatikon päivään mennessä??!!
Laitoin toisen... Ja illalla kolisi tyhjänä.
perunasoselaatikkoa oli vaan vähän nypitty.
Siis ihan himona silakkalaatikkoon!!
PieniHopea

Viesti Kirjoittaja PieniHopea »

Viiruni asuttavat kahta (yhdistettyä) häkkiä pienessä varustehuoneessa. Mulla on ollut siellä ikkunalla sellainen jouluvalo, palaa yötäpäivää aina. Pitäisikö se sammuttaa nyt yöksi kun viirut muuttivat sinne? Että saisivat kunnon pimeänkin vai voiko olla kun on sellainen aika himmeä valo kuitenkin :smt017

Syrjivät kovin yhtä kanaa :smt012
Yhteensä niitä on siis 3 kanaa ja 1 kukko. Tänään tuli jo heti 2 munaa. Mietin miten kauan sen munan kestää kehittyä? Ajattelin että eivät heti muni kun paikka vaihtui, olisivatko nämä jotain "vanhassa paikassa kehiteltyjä"?

Niin kauniita lintuja sekä munia :smt007
Suvianne

Minusta ihan pimee on paras nuille viiruille.
Ne kun on sellasia kannibaaleja. Ompahan ainakin öinen riehuminen mahdotonta.
Viiruhan pystyy munimaan joskus kahtakin munaa per päivä.
Toiset on herkempiä lopettaan munintaa ja toiset ei millään.
Mutta ihan varmasti eivät pitkää taukoa pidä jos saavat proteiinia ja valoa ja kylpyä.
Tai muniihan ne häkissäkin, mutta jos ovat kylpemiseen tottunet, niin minulla ne vaati sitä ehdottomasti. Jos oli kylpykupit tyhjiä tai pehku tallottua, ei herunu muniakaan :)
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mun viirut ei ole noin tarkkoja. Munivat, vaikkei olisi kunnon kylpyä ja jos purut on lytyssä, eikä ne säikähdä häkin siivousta. :smt001
Vastaa Viestiin