Viiriäiskysymyksiä minultakin

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
PieniHopea

Viiriäiskysymyksiä minultakin

Viesti Kirjoittaja PieniHopea »

Utelin jo kanoista, mutta pitää vielä kysellä näistäkin... selasin jo monta topicia joista paljon hyvää tietoa, tämä on hyvä foorumi!
Epäselväksi jäi kuitenkin viiriäisten lentotaito, toisaalla sanotaan että lentää hyvin, toisaalla että ei lennä edes matalan häkin kattoon asti? Tulevatko kaninhäkistä ulos? Siis kaltereiden välistä.

Minulla on tallissa akvaario jonka mitat ovat 155x50x55cm, aloin jo sinnekin miettiä niitä, mutta tuleeko sitten ongelma siivouksesta. Pitäisi siivota ylhäältä päin ja viirulaiset ovat ymmärtääkseni aika arkoja, lentävätkö muille maille kun kansi pois? Oli niin kätevän näköinen se vinkki verkkopohjasta joka vaan nostetaan ylös ja sotkut kompostiin :) Akvaariosta pitää kauhoa. Toisaalta se on turhana tilaa viemässä ja kansi luukulla sekä pesäkoppi/taso olisi siellä valmiina. Syvyys on kuitenkin vain 50cm, onko liian vähän?

Ja muninnasta, luin että heikkenee ekan vuoden jälkeen, mutta loppuuko sitten kokonaan vai muniiko lopun ikää vaikka harvemmin?

Kiitos jo etukäteen viitseliäille vastaajille!
Rusina

Re: Viiriäiskysymyksiä minultakin

Viesti Kirjoittaja Rusina »

PieniHopea kirjoitti:Ja muninnasta, luin että heikkenee ekan vuoden jälkeen, mutta loppuuko sitten kokonaan vai muniiko lopun ikää vaikka harvemmin?
Haa, tähän osaan minäkin vastata huimalla viikon viirunomistajakokemuksella! :smt005.
Meille tuli 3-vuotiaita eläkeläisviiruja, 4 kanaa ja kukko. Nämä munivat nyt keskimäärin 2 munaa päivässä. Näiden pitäisi olla jo hyvinkin elämänsä ehtoopuolella, joten eiköhän ne suunnilleen loppuun asti muni. "Kaatuvat saappaat jalassa."

Nämä meidän viirut ovat erittäin rohkeita ja kesyjä (kiitos Mirrin), eivät säntäile mihinkään vaikka meilläkin on (vielä) päältäpäin huollettava akvaario niiden kotina. Eli ei ne välttämättä aina ole niin arkoja.

Te viisaammat, onko mitään järkeä pitää enää munintataukoa tän ikäisillä viiruilla vai antaako munia kunnes kupsahtavat? Luin että tauko pidentää elinikää, mutta kun nämä on jo noin vanhoja, niin olisko siitä enää apua?
PieniHopea

Jee, tämäpä ilahduttava tieto :)
Kun meille ne tulisi lemmikeiksi josta olisi kiva saada munia, eli siis en haluaisi päästää niitä päiviltä. Sitten vielä ihan peruskysymys joka varmaan pitäisi tietää.... eli kukkoa tarvitaan, että muna hedelmöittyy tottakai, mutta - vaikuttaako kukko myös muuten munimiseen, määrään jne.? Mietin voiko ottaa vain kanoja? Jos ottaisi ensin muutaman, vuoden päästä pari lisää jne. olisi reippaita munijoita koko ajan. Vai onko ajatuksena jo huono? Tuleeko riitaa?

Ehkä akvaario on huono ajatus, sieltä ei saa ulkoilureittiäkään. Toisaalta porukkaa voisi saada kahteen kerrokseen, siinähän on jalustan alla saman verran tyhjää tilaa. Olisi kiva päästää pienestä akvaariosta pois tuulettumaan.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Viirien lentotaito on vähän sellainen kaksitahoinen juttu - toisaalta ne pelästyessään pyrähtävät suoraan ylöspäin ja kokemuksesta voin sanoa ettei silloin kaksikaan metriä ole korkeus tai mikään. Mutta toisaalta ne eivät lennä kauas, vaan laskeutuvat maahan heti pyrähdyksen jälkeen. Akvaarion siivous voi silti olla hankalaa, ellei lintuja sitten siksi ajaksi nosta vaikka kuljetuskoppaan tms.

Toisaalta viiriäiskannoissa tuntuu olevan huomattavia eroja luonteen suhteen! Tämä tuli minulle ihan yllätyksenä, minulla on aiemmin ollut vain sellaisia herkästi pelästyviä pöhköjä :smt002 Ja nyt on kolmelta muniksen kasvattajalta tulleista munista kasvanut kertakaikkisen kesyjä lintuja?!? Kun avaan häkin oven, ne tunkevat jo kädelle, hirveä kiire katsomaan mitä herkkua sieltä tulee. Saan aina varoa, etteivät ne putoa häkistä ulos, kun kolmekin on yhtäaikaa änkeämässä syliin :smt007 Aivan ihania!

Minulla vanhin viiriäinen on elänyt 6-vuotiaaksi ja täytyy kyllä sanoa, ettei se loppuaikoina enää juuri muninut. Mutta kiva lemmikki se oli silti ja sai elää elämänsä loppuun asti ilman tuotantovelvoitteita :smt002 Eipä sitä kyllä enää yritettykään virittää munintaan, päivänpituutta säätämällä. Ehkä se olis vielä muninutkin, jos sillä olisi ollut se 14-tuntinen päivä.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Omat viiruni olen itse haudottanut, ne asuu aina noin kuukauden sisällä talossa ja pitelen niitä useaan otteeseen päivittäin kädessä ym höpötyksiä, joten ne ovat myös sitten tosi kesyjä. Eivät säntäile paniikissa pitkin poikin, vaan tulee ihan itse kädelle seisomaan, syö kädestä ym.

Olen niitä myös lennättänyt tässä pihassa. Lentää kaaressa noin 3-4 metrin korkeuteen ja laskeutuu 10-20 metrin päähän. Antaa ottaa sitten itsensä taas kiinni, muuten jäisi kyllä lentoreissut vähiin...

Mulla on on ollut aika samankokoinen akvaario viiruilla. Ongelma on juuri se puhtaanapito. Lasit on aina likaiset, vaikkei juurikaan vedellä pelehdi, joten niitä saa olla koko ajan hinkkaamassa. Mulla akvaario oli noin 80 cm korkeudella ja tyhjennys oli myös hankalaa. Keikkua tuolilla ja kauhoa lastenlapiolla puruja ym. kuiviketta pois.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

siimis kirjoitti:Minulla vanhin viiriäinen on elänyt 6-vuotiaaksi
Vautsi, viiriäinen voi siis elää noinkin vanhaksi! =D> Kiva tietää etteivät nämä mun viiruni välttämättä olekkaan ikäloppuja (olin ihan jo henkisesti varautunut että kupsahtavat kohta...)
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Pystyiskö akvaarion laittamaan kyljelleen ja etuseinäksi verkkoa johon tekis oven? :smt017 Tosin lämpölamppua ei tuollaiseen pysty laittamaan, pitäisi olla siis lämmin tila.
PieniHopea

Eli lienee viisainta unohtaa suosiolla se akvaario :smt045
Itselläkin kävi hetkellisesti tuo kyljelleen laitto mielessä, mutta sitten se ei taas sovi jalustalle. On muutenkin iso ja raskas, tilavuus 400l. Se kun saisi myytyä niin niillä rahoilla voisi varmaan ostaa ihan kivan häkin :)

Aikamoisia lentäjiä sitten ovatkin! Mahtaakohan niitä turhauttaa matala häkki jossa ei pääse pyrähtelemään? Vaikka niille tavallista onkin.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

En mä tiedä onko ne tarpeeksi älykkäitä turhautuakseen :smt003 mutta pää voi olla vähän pipi, jos sitä paljon kattoon paukuttaa!

Mä kun olen joskus aikuisia viiriäisiä kuljettanut, niin olen laittanut laatikon kattoon pehmusteen :smt005

Mulla olis yksi oma kysymys, jos sen sais laittaa tähän samaan ketjuun..?
Tuleeko muilla valkoiset viiriäiset kuinka hyvin/huonosti toimeen muun väristen kanssa..? Mulla on nyt ekaa kertaa valkoisia ja näyttää siltä että noi värilliset jotenkin karsastaa niitä. Monella valkealla kun on värillinen läikkä päässä, niin sitä läikkää nokitaan ja yritetäänpä nokkia silmiäkin :smt012 Onko tää nyt värirasismia, vai onko siinä valkealla pohjalla olevassa (liikkuvassa) tummassa pisteessä vaan jotain niin kiehtovaa?! En ole huomannut, että valkoiset nokkis toisiaan kuitenkaan :smt017
PieniHopea

Tottakai, paljon vain viiriäiskysymyksiä niin minäkin viisastun!
Aika mielenkiintoinen aihe, eikös hevosilla ole ihan tutkittu juttu tuo värirasismi, muistaakseni kimot oli niitä kaikkein hyljityimpiä :smt017
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kyllä mäkin olen ollut huomaavinani, että jos jotain stressiä tai levottomuutta on, niin heti kiusataan valkoisia. Kesällä jouduin lopettamaan yhden valkoisen, kun porukka oli puolittain nylkenyt sen elävältä.. :smt009 Tilaa, piilopaikkoja, tekemistä ja mahdollisimman stressitön (=ei muutoksia) elämä ja ympäristö, niin pysyvät sovussa. :smt045
PieniHopea

Viiriäisistä tuntuu olevan vaikea saada juttua aikaiseksi :smt003

Löysinpä tänään jonkun ikivanhan ketjun viiriäisistä ihan toisella sivustolla. Siellä sanotaan, että viiriäiset haisevat pahasti?? Onko totta? Ja joku toinen väitti, että ihan yhtälailla syödään kääpiöviiriäisten munat kuin isompienkin?

Tuleeko japaninviiriäinen tavallisesta kanaverkosta läpi? Löysin sellaista muutaman metrin (uutta) ja ajattelin jotain rakennella, mutta jos ei tirppaa sisällä pidä niin hyödytönhän se sitten... ehkä kattona edes?
sera1

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Haiseehan mikä tahansa elukka, jos häkkiä ei pidä puhtaana.
Minulla on ihan tavallisia viiriäisiä sisätiloissa lemmikkinä (enään yksi, on ollut parhaillaan 4-5 viirua)
Eivät haise, kun häkin pitää puhtaana. Sanotaan, että pelkällä rehuruokinnalla haisisivat enemmän. Olen omia viiriäisiä ruokkinut välillä pelkällä rehullakin, mutta en tuotosten hajussa huomannut mitään eroa.
Täysikasvuinen viiriäinen ei mene kanaverkosta läpi. Toki se päänsä siitä läpi työntää, mutta kroppa ei mahdu perässä. Poikaset taas vipeltävät verkosta läpi sukkana :smt003
Siniviiriäisistä en osaa sanoa, kun en ole sellaisia livenä nähnyt.
Samaan tapaan molempien munia syödään. Siniviiriäisen muna vaan on vaan vielä pienempää mallia.
Pitäisi joskus päästä kokeilemaan siniviiriäisen munan kuorintaa. Tavisviiriäisten munien kuorinnassa olen jo aikas näppäräksi opiskellut tapaus :smt002
PieniHopea

Kiitos vastauksesta josta saankin aasinsillan seuraavaan kysymykseen :)

Viiriäisen esittelyssä olikin jo ruokinnasta, mutta jäin silti miettimään että voiko niille antaa vähän kaikkea kuten kanoille?
sera1

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Vähän kaikkea, kuten kanoille. Kokonaiset jyvät ja muu semmoinen isokokoinen ei tahdo kaikille upota.
Ruuat siis silputaan nokkaan sopivaan kokoon.
Virikkeinä jotain pehmeää nokittavaa. Viiriäisen nokka on senverran hento, ettei esim. lanttu, nauris tai kokonainen porkkana toimi, niistä eivät saa mitään irti.
Raasteena toimii myös edellämainitut.
Vastaa Viestiin