Tipujen ruokinta

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

viiriäiset

Tipujen ruokinta

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Elikkä tipuja tulee lähi aikoina ja jotain ruokaa täytyis niille hommailla :smt017
Ituja löytyi kaapista jotain mungpapuja onko muuta keinoa idättää kuin lasipurkki ja harso jutska. Ovatko hyväksi tipuille(proteiini) miten idut tulisi tarjoilla.
Soija rouhettakin löytyy onko se hyväksi tipuille (proteiini). Tarjoanko turvotettuna vai kuivana, erikseen vai ruuan seassa, jauhona,tahnana, rakeena vai miten?
Leipä jossa on tonnikalaa, munaa, ituja, soijjaa, jotain viljaa ja muuta olen jonkun kuullut tekevän. Olisiko kellään hyvää tipuleipä ohjetta? :smt016 proteiinin pitäisi olla ilmeisesti noin 20-22%
Kertokaa muuta tärkeää tipujen ruokinnasta sillä en löytänyt toista keskustelua.
Tipuni (tulevat)ovat viiru tipuja.
Xaus

Re: Tipujen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mä olin laiska ja annoin kananmunaa, kaurahiutaleita ja pikkupunahelttaa maattareille.
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Minun viirutipuni saivat pari ensimmäistä päivää keitettyä hienonnettua kananmunaa. Sen jälkeen ovat saaneet pikku-punahelttaa. Aluksi hienonsin sitä hieman.

Vettä oli tipuille kokoajan tarjolla pienestä pilttipurkista tehdystä vesiautomaatista. Purkin reunasta pihdeillä pala pois niin, että pinta nousee sopivasti muutaman millin verran alla olevalle lasisen kurkkupurkin kannelle.
Kuva

Ja nyt isompana tällaisesta. Vihreä mehupurkin pohja on seinässä kiinni ja tuki alla. Korkki on ruuvattu kiinni tuohon ketsuppipullon pohjaan ja korkista on leikattu pohja pois. Pullon voi vaihtaa kun kääntää tuon yläpäässä olevan sähköjohtimesta tehdyn pitimen ylös, nostaa koko paketin pois ja ruuvaa pullon irti korkista, uusi tilalle ja pyöräyttää alassuin "telineeseen" takaisin.
Kuva
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä en tykännyt viiruille antaa teollista rehua niin kauan kun olivat sisällä.
Se haju on niin kammo kakassa jos syövät rehua. ja oikeestaan koko lintu haisee pahalle.

Mulla on aina eka 5 päivää tipuilla
keitettyä kananmunaa puolikkaana. (En hienonna, että oppivat nokkimaan. Minulla ei nykyään ole teollista rehua joten se nokkiminen on tärkeää.)
rahkaa, valutan että se on kuivempaa. Ei sellasta jalkoihin tarttuvaa
Kaurahiutaleita
pellavan ja seesamin ja unikon siemeniä ja auringonkukan siemeniä. Murskaan aina vähän
Appelsiinia puolikkaana

5 päivän jälkeen en tarjoa kananmunaa enää .

ja sitten leivon poikasleipää. Pakastan sen viipaleina ja otan aina illalla sulamaan uuden viipaleen.
Tässä linkki.
http://karppausjaperhe.blogspot.com/200 ... leipa.html

Jos huolettaa suhteet, niin anna teollista rehua
Mutta näin on omani kasvaneet vahvoiksi, terveiksi ja kiiltävä pukuisiksi :)
Ja hajuttomiksi ;)
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Keitettyä kananmunankeltuaista pieneksi hienonnettuna, sekaan voi laittaa vähän kaurajauhoa tai tehosekoittimessa hienoksi pyöräytettyjä kaurahiutaleita, että saa vähän kuivemman ja murumaisemman rakenteen. Tällä mä ruokin pari ekaa päivää, sitten tehosekoittimella hienoksi jauhettua pikkupunahelttaa, ihan vaan kuivana. En luota laskutaitoihini niin paljon, että alkaisin jotain omia menuja kehittelemään :smt002 Tuossa on kuitenkin varmasti kaikki, mitä se tipun kiihkeä kasvutahti tarvitsee - etenkin viirutipuilla tämä korostuu! Ne syövätkin valtavat määrät kokoonsa nähden ja ovat jo kuukauden vanhoina lähes aikuisen kokoisia.

Jos haluaa jotain "luomumpaa" antaa, niin ehkä vasta kiihkeimmän kasvun rauhoituttua? Mitään ituja en alkais tarjoilemaan kuin ehkä erikoisherkkuna, tuo viiriäistipujen kasvuvauhti vaatii aika tuhdit eväät. Vihanneksissa on paljon vettä ja kuituja, mitkä vie turhaan tilaa tukevammalta ravinnolta. Suosisin ennemmin erilaisia viljoja ja siemeniä. Aikuisille viiriäisille - aikanaan kun oli vain muutamia kerrallaan - ostelin ruoat ihan ruokakaupasta, rouhittuja viljoja, ohraa, kauraa, tattaria, hirssiä, sitten proteiinia hernerouheesta ja soijarouheesta. Pik :smt002 kutipuille noi kaikki pitäis vielä hienontaa lähes jauhoksi.
viiriäiset

Juu kohta on leipä uunissa jos aineet löytyy. Leipä käy varmaan aikuisillekkin. Oletko maistanut tota leipää itse :smt017 :smt005 muokkais vähän vois olla hyvää ja terveellistä?
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä tein "hiirileipää" silloin kun vielä kasvatin hiiriä. Mulla oli hiiret isoissa laatikoissa, joissa verkkokansi ja siinä sellainen verkkokouru. Leivän palat oli helppo annostella kouruun, pysyivät siinä, eivät sotkeutuneet kuivikkeisiin. Hiiret sai liikuntoa kun kiipesivät syömään sitä pinnojen välistä. Se oli näppärä eväs ja helppo tehdä isoja määriä samalla vaivalla. Ja sekaan on helppo sotkea kaikkea terveellistä, valkosipulia, vähän merilevää, ym. Rasvaisuutta voi säädellä tarpeen mukaan laittamalla erilaisia siemeniä, esim. kuorittu auringonkukka. Vehnäjauhoja sekaan sen verran, että muodostuu taikina, jonka voi levittää leivinpaperin päälle uunipellille. Jäähnynyt leipä murretaan paloiksi. Miksei vois linnuille tehdä samalla systeemillä, mutta en ole kokenut tarpeelliseksi, kun ne siemenet menee kupista sellaisenaankin, linnut ei oo puoliksaan niin kovia sotkemaan kuin hiiret. Ihan totta :smt002
viiriäiset

Se olikin suviannen resepti se tipuleipä jota oli poikasilleen tehnyt siinä haudonta keskustelussa.
Suvianne

Minä olen tehnyt sitä leipää aikuisillekkin aina jos on pyhiä tai sairaalareissuja tiedossa.
On sellanen kunnon vararuoka jos joutuu lintujen hoidon delegoimaan miehelle.

Se proteiini on kasvavalle tipulle tärkeä ja varmasti kaikki vitamiinit ja hivenaineet jne.
Siksi pyrin antaan kaikkea monipuolista.
Minä olen idättänyt vähän isommille tipuille alfaalfaa, eli sinimailasta. Rakastavat sitä.
Olen ajatellut, että sillä tulee helposti varmistettua c-vitamiini.

Siimiksen hiirileivät kuulosti kivoilta. En keksiny omalle hamsterille tuota..

Se teollisuusrehu on helppo tapa varmistaa, että lintu saa kaiken.
Mutta kyllä se onnistuu ihan "kotiruuallakin"
Ton oman reseptin laskin kalorilaskurissa, sieltä sais kaikki vitamiinitkin!!

Jos syötät pelkkää teollista aikuisillekkin, niin tipuaikana ei ole kovin tärkeää syöttää muuta.
Mutta jos haluat aikuisille täydentää ruokavaliota "kotiruualla" niin ehottomasti aloita heti.
Ei se muuten maistu aikuisena.

Tuo leipä opettaa ne nokkimaan ja "etsimään" ruuan. Ne löytää siitä seasta isoa ja pienempää, herkumpaa ja vähemmän herkkua.

Esim kananmuna puolikkaana tarjottuna (kuori mukana)
Aluksi nokkivat vain pehmeää keltuaista, kohta löytyy pelkät tyhjät kuoret.

Ja minusta on mukava, että ne joutuu alusta asti tekeen vähän töitä ruokansa eteen. Luulis, että se on niin luonnossakin.

Sitä leipää kastelen alussa vedellä pehmeämmäksi.
Pitää kirjoittaa se ohjeeseen jos olen unohtanu!!
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Tuo Suviannen tipuleipä sopii varmaan kanatipuillekin?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Jep olen kaikille tipuille antanut.

Viiriäiset tarvitsevat läpi elämänsä vähän proteiinipitosempaa ruokaa. Joten jos ei osta teollista niin pitää huolehtia se protsku.
Viiruoppaassani kerrotaan, että japanissa ruokkivat puolet riisiä ja puolet kalaa, mutta riisin voi korvata jollain kotimaisella viljalla.

Minä sain silakkalaatikoita kaupasta ja niitä kokeilin kanoille ja viiruille,
Viirut oli ihan villinä ja sekaisin siihen :)
Joten luulen, että silakasta jos kehtais pöperöä kokeilla niin varmasti tykkäisivät.
Mutta mulla siis viirut oli muutenkin tottuneet kotiruokaan.
viiriäiset

Täytyykin kasvattaa tulevat tiput pelkästään kotiruualla :smt001
Nyt kesällä ostetut ei osaa oikein nokkia. Ja kotiruoka ei kelpaa ja leipää eivät edes maista. Mutta otin ruokinta automaatin pois ja laitoin kokonaisen jäävuori salaatti kerän sinne ainoaksi syötäväksi yhdeksi päiväksi, niin tajusivat nokkia sitä sitten laitoin kaikkea kotimömmöä (arot kohdillaan) ja söivät sitä mutta olivat kovin laihoja(söivät mutta eivät ilmeisen mielellään :smt011 )Taas laitoin kaupan rehua niin jo tuntuu painoa hiljaa tulevan mutta porkkana raastetta ja kaaliakin oppivat siinä kokeilussa nokkimaan ja nytten osaavat jo nokkimisen salaisuudet (mutta ei kovin hyvin)
Suvianne

Kannattaa kyllä kokeilla. Minusta niillä on selkee ero. Kuopivatkin tehokkaammin. Mun eka satsi lähinnä talloi pehkun, viimeset kuopi sen aina nurin.
Ja on se kiva kun ei tiput haise pahalle. Tulee pidettyä kauemmin sisälläkin, eikä ole kiire viedä kanalaan.
viiriäiset

Tulis vaan tipuja vielä viikko :smt035
kukkokiekuu

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Itse olen antanut tipuille ensin kananmunaa ja sitten tipunrehua,salaattia, rahkaa,viiliä,kurkkua, tomaattia.Se on kyllä tosi että valmisrehut haisevat, ilmeisesti se valkuainen niissä tuoksahtelee.Tuo hiirileipä kuulosti tosi hauskalta.
Vastaa Viestiin