Munimisesta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

siimis

Re: Munimisesta

Viesti Kirjoittaja siimis »

Meillä yksi nuorikko aloittelee munintaa, pesästä löytyi eilen söpö minimuna. En vielä sitä avannut, mutta todennäköisesti siinä ei ole keltuaista lainkaan. Tällaisia minimunia voi kaiketi tulla sulkasadon jälkeen munintaa uudelleen aloittaville kanoillekin?

Ainoan kaksosmunan meillä on muuten muninut viiriäinen! Se oli valtava, siis viiriäisenmunaksi. Voi kanaparkaa, kuka sen on väkertänyt!
kite

Viesti Kirjoittaja kite »

Meillä ei edelleenkään munan munaa :(

Odottavan aika on piiiiiitkä :O

Mahtavatko nuo munia lainkaan??? :O
outi s

Viesti Kirjoittaja outi s »

Tosta muninta tauosta...

Siis miten kauan se kestää? Yksilöllistä tai jotain varmaan,mutta mä oon ny ollu ihan hoona,kun ei saa omia munia pannulle :smt003 munivat hyvin vielä viikko sitten ja nyt on ollut yksi muna kahdessa päivässä..
kite

Viesti Kirjoittaja kite »

Meillä ei munita nyt lainkaan :( Hiukan harmittaa... Mutta kun on ite ihan noviisi niin ei osaa hoitaa asioita niin et kaikki sujuis... -huoh-

Parempaa munatulevaisuutta odotellessa...
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

No mitähän mä oon sitten tehnyt väärin, kun meillä munitaan hullun lailla. Tällä hetkellä neljä munivaa kanaa ja viime viikon munasaldo oli 27 munaa. Yksi alho ymmärrisi pitää lepopäivän. Silkkityttö pitää taukopäivän 10-14 vrk välein. :smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Meillä ei munita, mutta tahallaan jätin tummut vähälle valolle. Nostan sitten valon määrää hiljalleen kevättä kohti.
pipsa

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Meillä kans munitaan,kun nyt aloitettiin...
Oonki miettiny ettei KAI? tuo munintatauko niin tarkkaa ole nuorisolla...VAI?

Olen saanut paikallistettua kuka munii missäkin,joten on hieman hajua mihin tahtiin.
Favet on säännöllisempiä kuin brahma.Ja nytkun kaakatin mainitsi tuon välipäivän,niin joo...brahmalla on useampi ja favet tykittää joka päivä....paitsi se välipäivä aina välillä....(mielenkiintoista :smt002 )

Kaikkien munankoko on suurinpiirtein vakio (kaupan munaa pienempi) ja niissä on sitkeä/paksu kuori.

Kaikille jotka tuskailee niin kyllä se ilonpäivä vielä tulee. :smt023

Joululahjoina olen jakanut kennoittain munia... Kaikki ovat olleet iloisia :smt003
raakku

Viesti Kirjoittaja raakku »

Huh, kevättä kohti mennään ja hengissä ollaan! Jännäsin pahimpien pakkasten aikaan, miten lämpö pysyy kanalinnassa - tai miten lämmityslaitteet riittävät. Hiljalleen alkaa tuntua, että eiköhän tästä selvitä :smt001

Meillä oli pari kuukautta hiljaisempaa munimisessa. Päivittäin tuli vain muutama muna. Nyt munia on taas alkanut pukkaantua pesiin enemmän. Olisiko se valon lisääntyminen? Toinen jännittävä asia: kukko on ollut kiekumatta, mutta jokunen aamu sitten kajautti komean rääkäisynsä kanojen iloksi - liekö tämäkin valon ansiota? (Meillä ei ole ollut lisävalaistusta kanalassa, kun kerkesimme saada ennen pakkasia vain lämmitystä varten pistorasian kanoille - täytyy jatkaa sähkötöitä keväämmällä..)

Kananmunien kokokin on vakiintunut siitä alun kolmenkymmenen gramman munista viitenkymmeneen grammaan. Yksi miniminimuna löytyi taannoin pesästä - olikohan jonkun aloittelijan ensimmäinen puristus - sisältö oli pelkkä valkuainen keltuaisen aihiolla.

Mutta hyviltä munat maistuvat!
Vastaa Viestiin