T.Superyksinkertainen kana
Munimisesta
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
raakku
Munimisesta
Meillä nuo sekoitusnuorikot aloittelevat munimaan - muutama muna on pesään tullut, mutta
tänään kanalasta löytyi kaksi munakasta lattialta. Näyttäisi, että ovat pyöräyttäneet ne lepopaikastaan ylhäältä tai orrelta
ja munat ovat sitten lätsähtäneet rikki lattialle? Ovatkohan nuo normaalit ensikertalaisten vahingot vai onko meillä joku superyksinkertainen kana joukossa? Pitääkö mun ruveta niitä enempi väijymään ja opettamaan menemään pesäkoppeihin vai? Neuvoja kaivataan.
-
Maximoves
Re: Munimisesta
Joskus niitä löytyy lattialta mullakin kun aloittelijat jotenkin sählää. usein ne sitten oppii ihan itellään sinne pesään....
-
raakku
Tänks Maximoves! Huoli helpotti. Mun ei tarvi yrittää kutistaa itteeni ja änkee pesäkoppiin näyttää munimisen mallia
Emmi näytti siltä, että aikoo munia ja ravas pesäkoppiin ja takaisin. Piti kummaa kurinaa. Matti sinne perään ja minä väijymään, mitä pirua se Matti puuhaa - ei kai ryhdy munarosvoks. Matti sitte pisti kauheen metelin päälle ja Emmi kanssa ja loput kanat juoksee paikalle, että mitä ihmettä tapahtuu ja kaikki kirkuu minkä kerkee ja säntäilee ympäriinsä. Hirvee härdelli. Minä sitten vähin äänin poistun nolona paikalta. Ehkä mun on syytä relata ja antaa niiden hoitaa se muniminen rauhassa. Eiköhän kanat osaa sen homman paremmin kuin minä
Emmi näytti siltä, että aikoo munia ja ravas pesäkoppiin ja takaisin. Piti kummaa kurinaa. Matti sinne perään ja minä väijymään, mitä pirua se Matti puuhaa - ei kai ryhdy munarosvoks. Matti sitte pisti kauheen metelin päälle ja Emmi kanssa ja loput kanat juoksee paikalle, että mitä ihmettä tapahtuu ja kaikki kirkuu minkä kerkee ja säntäilee ympäriinsä. Hirvee härdelli. Minä sitten vähin äänin poistun nolona paikalta. Ehkä mun on syytä relata ja antaa niiden hoitaa se muniminen rauhassa. Eiköhän kanat osaa sen homman paremmin kuin minä
-
raakku
Kun tilanne oli rauhoittunut ja kaikki kanat poissa pesistä, menimme nuorimmaisen kanssa etsimään saalista. Annikki Tähti oli pyöräyttänyt munan! Mutta Emmin munaa ei löytynyt mistään.. Ei kait se kukko pirkale ole sittenkin munarosvo
Täytyy tutkailla tilannetta. No, annoin apulaiseni kantaa aarteen. Jäin vielä kaivelemaan heiniä ja huusin nuorimmaiselle:"Älä juokse se muna kädessä ympäriinsä!" Isäntä pelmahti kanalaan: "Minulleko huutelet?" 
-
raakku
Juu, ilman kiikaria ei naapuria näje. (Eikä naapuri meitä.) Saavat kanaset retostella rauhassa.
Mutta kukon ääni se kaikuu yllättävän pitkälle. Maatilalta neljän kilometrin päästä todettiin, että on se somaa kun kukon ääni kantaa kauas. Hetken mietin, että terrorisoiko tuo meidän laulajapoika-Matti koko kylää. Mutta sitten naurahdin ylpiänä - on meillä vaan aikamoinen kukkeli 
Tuo muniminen kun on jostain syystä jatkuvasti mielessä, niin mihin aikaan teillä muilla kanat munivat? Olen sellaisessa mielikuvassa elellyt, että aamuisin pyöräyttävät satsit. Onko se vain maaseutulegendaa? Meillä nämä harjoittelijat työntävät energiapommit pihalle kuka mihinkin aikaan - mieluiten iltapäivällä. Vai onko sekin taas aloittelijan sähläämistä
On se vaan kiva, kun täällä palstalla jaksetaan vastata näihin vasta-alkajien tärkeisiin kysymyksiin, jotka varmaan tuntuvat itsestäänselvyyksiltä veteraaneille. Kiitosta vaan kärsivällisyydestä. 
Tuo muniminen kun on jostain syystä jatkuvasti mielessä, niin mihin aikaan teillä muilla kanat munivat? Olen sellaisessa mielikuvassa elellyt, että aamuisin pyöräyttävät satsit. Onko se vain maaseutulegendaa? Meillä nämä harjoittelijat työntävät energiapommit pihalle kuka mihinkin aikaan - mieluiten iltapäivällä. Vai onko sekin taas aloittelijan sähläämistä
-
kanamummo
Kyllä meillä on melkeen kaikki ennen iltapäivää, yhtä tai kahta munineet. Aina sakissa on muutama poikkeus, mutta toi on pääsääntö. Nuoret on vähän sekasin alussa, just plokkasin orren alta yhen yöllä kakkakasaan munitun.
-
Muusa
Meillä munitaan aamusta iltaan. No, ennen iltapäivää on kuitenkin ehkä suurin osa päivän munaerästä toimitettu pesiin mutta ei se mitenkään epätavallista ole että pesissä piisaa liikennettä iltapuolellakin.
-
raakku
Nyt se muniminen alkaa tirpoilta luontua. Käyvät kiltisti pesässä pylläyttämässä pyörylät
On jännä juttu, miten osa metelöi toimistaan ja kukko tärkeänä kovaan ääneen selvittää myös. kanoja saattaa ärsyttää, kun toinen onkin juuri siinä pesässä munimassa, minne itse mielisi. Niillä on suosikkipesät. Isäntä teki pojan kanssa niille hyllykön, jossa jokaiselle on oma pesä. Kuitenkin osa pesistä on jäänyt käyttämättä, yhdeksästä pesästä kanat käyttävät kolmea. Se on hämmästyttävää, että myös vapaana ollessaan kanat kiiruhtavat munimaan omaan pesäkoppiin. Olin varautunut palstaa luettuani etsimään piilopesiä pihoilta ja yllätyin kun nuorikot munivat kiltisti sisälle.
Omat kananmunat ovat erityisen herkullisia. Kun tuoreen pikkuisen kananmunan kippaa paistinpannulle, se näyttää siltä irtokarkkeina myytävältä herkulta (on sentään hiukan isompi
) - keltuainen on pyöreä ja kirkkaan oranssi ja valkuainen ympärillä valkoistakin valkoisempi. Kanat ovat ihmeellisiä 
On jännä juttu, miten osa metelöi toimistaan ja kukko tärkeänä kovaan ääneen selvittää myös. kanoja saattaa ärsyttää, kun toinen onkin juuri siinä pesässä munimassa, minne itse mielisi. Niillä on suosikkipesät. Isäntä teki pojan kanssa niille hyllykön, jossa jokaiselle on oma pesä. Kuitenkin osa pesistä on jäänyt käyttämättä, yhdeksästä pesästä kanat käyttävät kolmea. Se on hämmästyttävää, että myös vapaana ollessaan kanat kiiruhtavat munimaan omaan pesäkoppiin. Olin varautunut palstaa luettuani etsimään piilopesiä pihoilta ja yllätyin kun nuorikot munivat kiltisti sisälle.
Omat kananmunat ovat erityisen herkullisia. Kun tuoreen pikkuisen kananmunan kippaa paistinpannulle, se näyttää siltä irtokarkkeina myytävältä herkulta (on sentään hiukan isompi
-
Moilanen
Meillä kun on noita todella vapaita kanoja; aniharvoin munivat piilopesään, poikkeuksena tuo Tupu-rouva, siis sen kesäinen tempaus. Tupu nyt on muutenkin persoona; vieläkin kun poikaset ovat jo yli kaksi kuukautta vanhoja, emo tyyrää poikiaan tarmokkaasti aamusta iltaan, yhdessä kasassa nukutaan jne.
Olen noita ulkomunintoja ohjaillut vähän tekomunien avulla.
Helposti tarkastettavaan pesään, niinkuin meillä saunaneteinen, pihakota ja saunan allaoleva pesä. Olen laittanut banaanilaatikon ja heiniä ja lopuksi tekomunan, on toiminut koko kesän ja harakkatappiotkin melko pienet.
Olen noita ulkomunintoja ohjaillut vähän tekomunien avulla.
Helposti tarkastettavaan pesään, niinkuin meillä saunaneteinen, pihakota ja saunan allaoleva pesä. Olen laittanut banaanilaatikon ja heiniä ja lopuksi tekomunan, on toiminut koko kesän ja harakkatappiotkin melko pienet.
-
kite
Kääks, mulla on vielä pesät tekemättä (paitsi semmoiset olkisykeröt nurkkiin) kanasten "talviasuntoon" :O
Taitaapi olla aika kaivella jostain esim. vanha keittiön kaappi ja ruuvata toinen puoli ovesta kiinni
(kiitti vaan vinkistä sille, joka kuvan sellaisesta oli tuonne kanakuviin laittanut -loistava idea
)
Munia odotellessa -huoh-
Pelottaa ihan, ettei nuo muni ollenkaan vaan ovat kaikki kukkoja
Naapurin kukko hoitaa kiekumiset, eli nuo ei ole muuta kun katteleet pää kallellaan kun se karjuu pitkin päivää
Tuosta kuulumisesta mietinkin, että mitenkähän kaukaisessa naapurissa se kukko on, kun luulin se olevan lähempänä, mutta jos kuuluvuus on noinkin pitkä, niin sehän voi olla missä vaan :O
Taitaapi olla aika kaivella jostain esim. vanha keittiön kaappi ja ruuvata toinen puoli ovesta kiinni
(kiitti vaan vinkistä sille, joka kuvan sellaisesta oli tuonne kanakuviin laittanut -loistava idea
Munia odotellessa -huoh-
Pelottaa ihan, ettei nuo muni ollenkaan vaan ovat kaikki kukkoja
Naapurin kukko hoitaa kiekumiset, eli nuo ei ole muuta kun katteleet pää kallellaan kun se karjuu pitkin päivää
Tuosta kuulumisesta mietinkin, että mitenkähän kaukaisessa naapurissa se kukko on, kun luulin se olevan lähempänä, mutta jos kuuluvuus on noinkin pitkä, niin sehän voi olla missä vaan :O
-
Frida
Miten se muniminen nuorikoilla tavallisesti alkaa? Meinaan kun meillä on nyt ilmestynyt munasia kaikkiaan 6 kpl viikon aikana. 9 kanaa on. 5 munaa on olleet hyvin pieniä, yksi sellainen ihan tavallisen "kaupan munan" kokoinen. Miten hiljaisesti muninta tavallisesti siis alkaa - onko odotettavissa munintatahdin kiihtymistä?
Meillä kanat ovat tosi vapaita eli oleilevat pihassa irti kaiken päivää. Nuo löydetyt munat on olleet kanalan pesissä. Ja ollaan päästetty kanat vapaiksi aamuisin vasta 11 - 12 aikaan, jotta ehtisivät munia ennen ulkoilua. Muninta on kuitenkin aina hoidettu niin, että sinne kanalan pesään ne käyvät munimassa. Tai mitkä ne! Voi olla, että nuo 6 munaa on muninut yksi ja sama kana - en ole saanut verekseltään ketään kiinni.
Ja pihaa olen haravoinut innokkaasti munien toivossa, mutten ainakaan vielä ole löytänyt mitään munastashia.
Meillä on muuten 9 kanaa ja 8 kukkoa ja ainakaan toistaiseksi ei olla raaskittu tappaa yhtään kukkosta. Hyvin tulevat toimeen. Yksi pääkukko polkee kaikki kanat. Muut kukot kans hännystelevät kanoja, jos pääkukko Pyrstön silmä välttää.
Meillä kanat ovat tosi vapaita eli oleilevat pihassa irti kaiken päivää. Nuo löydetyt munat on olleet kanalan pesissä. Ja ollaan päästetty kanat vapaiksi aamuisin vasta 11 - 12 aikaan, jotta ehtisivät munia ennen ulkoilua. Muninta on kuitenkin aina hoidettu niin, että sinne kanalan pesään ne käyvät munimassa. Tai mitkä ne! Voi olla, että nuo 6 munaa on muninut yksi ja sama kana - en ole saanut verekseltään ketään kiinni.
Ja pihaa olen haravoinut innokkaasti munien toivossa, mutten ainakaan vielä ole löytänyt mitään munastashia.
Meillä on muuten 9 kanaa ja 8 kukkoa ja ainakaan toistaiseksi ei olla raaskittu tappaa yhtään kukkosta. Hyvin tulevat toimeen. Yksi pääkukko polkee kaikki kanat. Muut kukot kans hännystelevät kanoja, jos pääkukko Pyrstön silmä välttää.
-
raakku
Frida, mullakin 9 kanaa ja pesässä aina 5-6 munaa, luulen että ihan kaikki eivät vielä muni. Siis minun kanaseni ovat keväällä syntyneitä nuorikoita, jotka vasta munimisen aloittivat. Meillä munat ovat minimunia, mutta olen jo tottunut niihin niin, että kaupan munat näyttävät geenimanipoluiduilta
Tarvitsen taas kanakerhon neuvoja
Kun nämä munat meillä ovat tällaisia pikkuruisia, niin muutama päivä sitten pesästä löytyi jättimuna (siis normimunan kokoinen) - ihastelimme ja ihmettelimme munasta koko perheen ja ystävien voimin, punnitsimme sen ja se painoi saman verran kuin kaupan munat (n.60g). Emme raatsineet munasta käyttää heti, olen odottanut josko näitä isoja tulisi lisää, mutta turhaan. Se oli kait ainoa. En edes ole saanut selville, kuka rouvista tuon pyöräytti. Tänään sitten käytin munan pullataikinaan - ja yllätysyllätys, siellä oli kaksoset! Siis kaksi keltuaista. Kuinka tavallista tuo on? Voiko yhdestä munasta syntyä kaksi tipua? Tässä taas muutama merkittävä elämän kokoinen kysymys, joille saa myös nauraa 
Tarvitsen taas kanakerhon neuvoja
-
Rusina
Meillä ovat kans nuorikot munineet joitakin tuommoisia kaksosmunia. Luin jostain, että niitä tulee nimenomaan nuorilla kanoilla. Koitin haudottaa yhtä sellaista, kumpikin alkio alkoi kehittymään, mutta kuolivat ennen kuin ehtivät kuoriutumisikäisiksi. Jossain topikissa oli linkki johonkin ulkomaiseen videoon, jossa tuplamunasta tuli kaksoset. Missähän se oli??? 
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija