Buttien kasvu

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

maunu_muori

Re: Buttien kasvu

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

On ne butit vaan sellasii..... nam.. paitti meillä taitaa tulla joulupöytään heta-hanhi(jos ehin), kun nää penteleet vieläkin on hengissä...Noo onhan tota viemistä likalle( meillä on nyyttärit)...

Kaikesta huolimatta ja ihan offtopic.. en muistanu etukäteen ikälopun lehmän etupotkaa varata.. noo tän vuuen puljonki tuleekin sitten häränhännistä( tuskin ovat härkää),naudan keittolihasta ja HIRVEN potkakiekoista... ei löytyny ilman tilausta Jyskylästä kantturan koipee.. mut luulen että tosta tulee ihan VÄLTTÄVÄ. :smt005

Mulle ei kertakaikkiaan tuu joulu jos ei oo puljonkii ja byrookii... :smt009 .. ja Byrooki PITÄÄ olla peruna- voi taikainassa.( spelttiä oon viimevuosina laittanu antaa extramakuu)vink, vink.
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Melkoisia painoja :smt023

Minä olen laittanut nyt kuusi kalkkua lihoiksi, isoin oli teuraspainoltaan 10,5kg, pienin 7,5kg. Isoin teuraspaino oli yllättäen akalla vaikka isoin kukko oli selvästi kookkaampi muuten. Akka oli mahdoton pallo ja tosi hyväkuntoinen. Hämmästytti vain kun ei se kukkokaan ihan pieni ollut. Nämä jäivät ihan oikeasti pienemmiksi kuin viime vuonna vaikka aika lailla sama rehustus jne oli. Pitää yrittää saada ensi kesäksi tuosta huhtikuun haudontaerästä poikaset niin saa ne aikaisemmin kasvamaan ja laiduntamaan. Kuusi olisi vielä hengissä, taidan vielä kotvan kasvatella.

Teurastus oli työlästä yksin kun toisella kädellä pitää ja toisella heilauttaa vesuria niin kyyti on kylmää...
maunu_muori

Mie oottelin jos poika olis ehtiny ennen pyhiä, vaan kun tässä on tätä rumbaa , likan muuttoo ja sen jälkiselvittelyy.. niin pysyy ny siellä SIIVOUSRINTAMALLA :smt044 .. eipähän tarvii mun sitä luukkuu siivota... eikä tätäkään, kun mennään likan pystiin jouluksi :smt005 ja siellä käy tytön anoppi tarkastaan ton hygeenisyyen :smt047 .. noo sitä saa mitä tilaa :smt023..
Mut jos sitten aaton jälkeen ehittäis.. punnaan sitten fileet.. mulla on vain talousvaaka :smt002
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Muori, mitä on byrooki?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
maunu_muori

Lihaliemi ja piirakka.. en tiiä onko ollu jotain kielivaikutusta, mummo sano niitä tollain ja hää oli 1900- luvun alkupuolella piikomassa Helsingissä. Tohon piirakkaan tulee sitä lihaa hakkeluksena, josta liemi keitettiin(kalvot ja rasva pitää nuukaan poistaa, mummon termi), kananmunaa, sipulia ja riisiä ja taikina tehään jauhoista+kuorineen keitetystä perunasta, jotka kuoritaan kuumina, murskataan ja jäähytetään + voista..., kaikkia yhtä paljon.... NAM .. piirakka saa olla aika ohut.

MItä vanhemman kantturan etupotka, sen parempi liemi ja maukkaapi piirakka(luuttomasta lihasta tätä ei kannata tehä) .. eikös täällä ollu sellaisiikin, joilla on ammuja.. nuoren elikon liha ei oo tarpeeksi maukasta, vanhaa kantturaa ei taho kaupasta saaha...täällä vois olla kiinnostunu ostaja ens jouluna, mut VAIN etupotka :smt037 !

Liemeen tulee mausteeksi, kuorimaton sipuli(tai pari), purjopala( laitan ehkä vähän tavallista enemmän), punajuuri tai pari, kuorittuna, muutama porkkana, sellerii ja palsternakkaa, pari laakerinlehtee(mie niitä "pajunlehtii" laitan vähän reilummin kun en voi laittaa pippurii) ja valko- ja maustepipurii( kokonaisina). Suolaa sopivasti. Hitsit olisko pitäny laitaa tää tonne resepteihin... noo menkööt nyt tähän.

Keittoaika on aika pitkä, liha pitää olla ihan pehmeetä, mut ei niin, että hajoo sinne liemeen(alussa muodostunu vaahto tietenkin kummataan veke), juurekset lisätään vasta vaahdon kuorimisen jälkeen. Liemi siivilään ja jäähdytetään, Pinnalle kertynyttä rasvaa ei käytetä, mut se jätetään suojaamaan lientä säilyvyyen parantamiseksi. Tytisevä liemi lämmitetään ennen tarjoilua. Saa olla aika lämmintä, samon piirakkapalat(teen uunipellillä).

Työläshän tää on tehä tässä valmiitten taikinoitten luvatussa maassa, mut Joulun kunniaks oon aina laitellut... penikatkin kaipaa sitä niin, että likka sano vuos sitten,kun ei tiennyt, onko synnyttämässä, et muista tuua sit sinne :smt045
Vastaa Viestiin