Voi itku, taas pannukakkuna!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Suvianne

Re: Voi itku, taas pannukakkuna!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No joo nyt voipi sanoa, että voi itku..
Nyt on neljä yhtäaikaa pannukakkuna.

Olen pitäny 10 munaa kokoajan kennossa ja vaihtanu tuoreet jne. Ihan yllättäviä hautojia varten..
No nyt sitte ku niitä on, niin olikin mies paistanu 6 niistä munista? :smt013 :smt013
No sain alle jotain, mutta pitääköhän tässä kohta lähtä munakauppaan...

Minäku luulin, että harvemmin näin pimeällä hautovat.

Tuossa on kuva kun Alho-kaksoset hautoo vierekkäin :smt003
http://karppausjaperhe.blogspot.com/200 ... -1711.html
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 Tuolla tyylillä loppuu munat kyllä.
Kana kyllä lopettaa haudonnan jos eristät sen pesäsätä viikoksi. Unohtaa silläaikaa. Mutta jos on paljon munia alla niin joutusit tukkimaan ne muille.
Suvianne

Miettiin kaikkia jippoja, mutta päätin, että ihan sama.
Olen kyllä varma, että Ainokainen rupeaa seuraavaksi. Se on minusta kerännyt selvästi voimia. Syö tuhdisti ja varmistaa sen tulemalla kädestä nokkimaan kun leikkelen herkkuja.
Yleensä se on ollut hyvin arvokas ja seuraillut kauempaa...
Joten kohta on lisää pannukakkuja :smt005
Pitää vain varmistaa että riittää munat??!!

Vielä kaksi viikkoa sitten mua olis ehkä harmittanutkin tämä tiputehtailu...
Pyrin pitämään talvisin pientä määrää, kun eivät pääse laiduntamaan ja kaikki ruoka pitää ostaa. Ja tilankin takia..
Mutta nyt saan lähikaupasta ruuanjämät!!
On lihaa ja salaattia ja leipää! Viherpuolikin on katettu ja eilenkin vetivät RANSKANKERMAA :smt005
Kanat syö paremmin ku minä nykyään!?
On raejuustoo viiliä ja jauhelihaa ja paistia!!??

Ja myös se kesäkeittiön rakentelu toi lisää tilaa. Ja kun pääsen eroon viiruista, niin saan tehtyä suunnittelemani lisäjututkin :)

Joten tulkoon tipuja :smt003
mirri

Suunnitele vaan, pian viirut muutta :smt005
Tuo on justiin sitä oikeanlaista ruuantähteiden käyttöä. Ei viedä biokaasulaitokselle, vaan syötäväksi :smt023
Säästyy pitkä kuljetusmatka, ja energiaa. (ja rahapussissa rahaa :smt005 )
Tiput on niin ihanii, että niitä pitää olla aina :smt060
Suvianne

On tiput ihania ja näköjään hyvä, että on eri ikäisiä.
Minä nyt kuiteskin harmaan kanan munakuumeen sain vissiin pois. Suljin pesän ja panin kanan ulos. ja sitten siivosin ja järjestelin uusiksi ja monta sangollista uutta kylpyä, niin vissiin meni jo kuume ohi :smt005

Mutta tämmönen mielenkiintoinen.

Sahan omistaja oli hakenu hailuodosta maatiaisia, muistuttivat kovasti alhoa, mutta ei minusta kuitenkaan.
Komea kukko ja kauniit rouvat.
Ja sitten oli 4 ihan kaupanmunan ruskeita munivia. täsmälleen saman värisiä.
Kanat oli paljon isompia kuin maatiaiset ja ruskeita ja minusta just ku ruskeet hybridit.
Just olivat ruvenneet munimaan. Otin ne kaksi mitä siellä oli ja työnsin kanani alle :smt003
Tiiä vaikka tuliskin jotain :)
On tämä niin mielenkiintoinen harrastus!!
Ja sisko pyysi teatteriin kun mulla on niin tylsä elämä :smt005 Vähänkö ne kaupunkilaiset tajuaa ;)
mirri

Oisko Hailuodossa joku minislainen?
Ruskea hybridi tekee ruskean munan. Ainakin Minun ruskeat hybridit on isompia kun esim tyrnäväläiset.
Suvianne

Itsekkin mietin, että mitä kantaa siellä Hailuodossa on?
Ihan selvästi kyllä maatiaisia. Tytöillä pienempi pyrstö kuin Alhoilla ja kukolla jättimäinen pysty harja
Hilma.Jokinen

Viesti Kirjoittaja Hilma.Jokinen »

MITÄ :shock: ? Onko Hailuodossa oma maatiainen? MAHTAVAA? Toivottavasti lötyy aktiivisia säilttäjiä :smt023
Suvianne

Siis en tiedä ollenkaan! Mistälie alunperin. mutta nämä oli hailuodosta hakenu kanat maatiaisen nimellä. ja maatiaisilta näyttivät.
Suvianne

On nuo kanaset joskus pönttöpäitä!!
Pesiä on tyhjänä, mutta pitää väkisin tunkea munimaan hautovaan pesään. Molemmilla kanoilla vuoti harjasta verta ja hautovalla emolla tukko höyheniä suussa,
Silti oli pökässy munan sinne..

Kyllä minä seuraavan emon eristän.
Todella ärsyttävää tämmönen.
Kun viirut lähtee jätän tilan eristyskopille ja nostan sinne hautovat kanat!!
Ja ärsytys vaan nousee, kun se pönttö kana oli sillon mnenny väärään pesään ja tänään olis laskettu päivä ja vaikka kuinka en muka välitä, niin silti ottaa aivoon kun ei mitään kuulu ja näy :smt013 :smt013
Topivon, että munat ovat vain hidastuneet kehityksessään kylmettyessään. ja eivät ole kuolleet...
Huomenna jo luulis kuuluvan jotain.

Se mun hautova kana on ollu aina arvoasteikossa matalimmalla, vissiin ne siksi kohtelee noin huonosti.

Paljon pienempi kananen pitää paremmin puolensa.

ps. Nämä luonnevikaset tunkeilijat ei ole Alhojani vaan nuita sekarotuisia pässinpäitä ja nuita vanhoja rouvia joilla ei ole mitään äidinvaistoja..
Vastaa Viestiin