Voi itku, taas pannukakkuna!

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

max3

Voi itku, taas pannukakkuna!

Viesti Kirjoittaja max3 »

Eli tänään oli Mimmi kateissa. Ovat Ainon kanssa pihalla vapaana ja tietty päässä pyöri kaikki mahdolliset tavat millä kana on voinut päästä hengestään. Soitin sit jo paniikissa ukolle, et koska ja missä on nähnyt Mimmin viimeksi... Vastaus oli, et siellä se oli pesässä eikä tullut edes syömään. Siellähän se oli pannukakkuna ja taas kirkui mulle, kun menin sörkkimään. Alla 1 muna, voi itku. Mä en halua nyt lisää tinnejä, kun edellinenkin meni niin persuksilleen tinnien osalta, eikä mulla olisi tilojakaan. :smt009
Mitä mä voin tehdä asialle? Otanko pesän pois, vai tungenko munan tilalle jääpalapussin? Vai pitääkö vain luovuttaa ja iskeä alle pari munaa lisää ja olla sit talvella ihan lirissä, et minne laitan kaikki ihanat tinnit, kun ei tiloja ole? :smt017
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Re: Voi itku, taas pannukakkuna!

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Äänestän (kaikista perusteluista huolimatta!) kolmos-vaihtoehtoa :grin:
max3

Hilta, sit kun mä hukun noihin tinneihin (mitkä tietty kaikki on kukkoja), niin pistän ne pakettiin ja lähetän postitse sulle! :smt005
Joo, mä hellyin jo ja laitoin 2 munaa lisää alle... Et Mimmi hautoo nyt taas kunnon sekametelisoppaa, kun alla on joka kanalta yks muna. :smt003
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Hehee, mitäs ostit kanasi minulta! :smt005 Meillä on sama ongelma tälläkin hetkellä... Olen jo joskus joutunut ottamaan muutkin keinot käyttöön kuin sen perinteisen luovuttamisen, kun oikeesti tulee seinät vastaan... Eli pannukakku eristyksiin kaninhäkkiin tai vastaavaan pariksi päiväksi, ruokaa ja juomaa mukaan, mutta ei pesää tarjolle. Munintahan on loppunutkin kun haudonta alkaa. Joillekin sellaisille jotka olen jo ekana hautomispäivänä yllättänyt pannukakkuilemasta, on riittänyt ihan se että kyseisestä pesästä kana veks ja pesä umpeen tai pois ulottuvilta, jos on kovin leimautunut siihen paikkaan jo niin ei mene hautomaan muualle.

Yksi tuttuni jolla on jättikocheja, ei ole niiden koskaan antanut hautoa, kerää munat aina alta pois. Aikansa ne jaksaa istua mutta lopettavat sitten, minusta tuo on vaan kanaa kohtaan aika ikävää tavallaan, ja rasittaa tietysti turhaan kun kana laihtuu pitkässä, turhassa istunnossa.

Mutta en takaa että nämä toimii, onhan niitä sellaisiakin jääräpäitä jotka hautoo vaikka lattialla.

Voin poimia kaikki ylimääräiset kukkopojat aina ohiajellessa kyytiin! :smt003 :smt006
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

max3 kirjoitti:Hilta, sit kun mä hukun noihin tinneihin (mitkä tietty kaikki on kukkoja), niin pistän ne pakettiin ja lähetän postitse sulle! :smt005
Joo, mä hellyin jo ja laitoin 2 munaa lisää alle... Et Mimmi hautoo nyt taas kunnon sekametelisoppaa, kun alla on joka kanalta yks muna. :smt003
Milläs me saatas sulle meiltä lisää munia haudontaan, mulla kun on noita syömä kelvottomia munia kauhee kasa mitkä olis just passeleita haudontaan. Tipitkin huolisin takas ja voisin maksaa vähän vaivan palkkaakin :smt003
max3

Flai, ei ole vielä ainakaan ylimääräisiä. :smt003 Aino taitaa ainakin jäädä kotiin, olin jo aloittanut sen ja Armin totutusta keskenään, et sais Armi (Kultsin lempparikana) välillä lepoakin. Ja Mimmi oli tarkoitus siirtää Millan ja Kultsin kanssa. Mut katsoo sit mitä kolmen viikon päästä on tulossa (ja mihin mä rakennan uuden kanalan). :smt005

Minnimanni, eihän tuota välimatkaa niin kamalasti ole, senkun tuot ne tuolle elävälle hautomakoneelle. :smt002 Kunhan lupaat sit tinnit kans hakea! :smt005
Minnimanni

Paljos Tuuloksesta on sinne Lammille matkaa? Siis siitä Tuulosista.
max3

Oliskohan kauppakeskuksesta meille 6-7km.
Minnimanni

Jos mä tuun huomenna joskus puolenpäivän jälkeen vai ookko töissä miten?
max3

Minnimanni, laitoin yksärillä ajo-ohjeet. :smt002
max3

Nonnii, tästä nyt sit tuleekin haudontapäiväkirja... :smt003

Tänään läpivalaisin munat ja ainoastaan yksi, Minnimannin tuoma, muna on sellainen, etten ole vielä varma, et onko lähtenyt kehittymään. Merkkasin siihen kysymysmerkin ja jätin silti vielä haudottavaksi. :smt004
Vuorokausia munilla on siis 5-6 ja hyvin näkyi verisuonia ja osassa jopa alkiot.
Kuva
Kuva

Paitsi omien kanojen munista näkee vain hiukan isontuneen ilmatilan. :smt012 Pitääkin olla niin vahva kuorisia munia.
Kuva

Hiukan paremmin näkyvät, mitä noi kuvat antaa ymmärtää. Mut säädöt oli samat sekä omien- että Minnimannin kanojen munia kuvatessa.
Minnimanni

Jippii näitä uutisia olenkin odottanut :smt038 hienoa että ainakin 9/10 on itänyt. Jännättää jo minkälaisia tipusia tulee kun on niin monenlaisia kukkoja porukassa.
max3

Minnimanni, ei ole tosiaankaan varmaa, et se yks olis tyhjä. Siinä oli vain niin kirjava kuori, ettei voi vielä varmaksi sanoa... :smt004
max3

Tänään taas läpivalaisin munat. Vuorokausia on jo 13-14 ja munat näyttävät kehittyvän hyvin!!! :smt004
Mut edelleenkään en osaa siitä yhdestä Minnimannin munasta sanoa, et onko tyhjä vai onko kuori vain niin hankala, ettei siitä näe. Pari minuuttia sitä pyörittelin ja ihmettelin, kun välillä kuvittelin näkeväni verisuonia, mut en silti uskalla olla varma. Siinä on kuitenkin ilmatila hiukan isontunut... Uskaltaako siitä päätellä mitään? :smt017

Yhdestä näin jopa selvästi sikiön liikkeet, taisi olla jumppa menossa! :smt007

Ja yhdessä munassa on ilmatila hassusti. Se on kyllä tylpässä päässä, mut enemmän kyljellä. Mahtaako se vaikeuttaa kuoriutumista? :smt017 (yritän vaikka illalla saada siitä kuvia, kun apukädet on paikalla)
Minnimanni

Onko se hassusti oleva ilmatila semmoisessa pyöreässä isossa munassa mikä on aavistuksen kellertävä. Mulla on meinaan kans koneessa semmoinen muna ja siinä on ihan kyljessä se ilma tila. Aattelin kattoo huomenna taas miltä se näyttää kun eilen käänsin sen munan pystympään asentoon. Tuskin siitä tipua tulee vaikka eihän sitä tiedä.
Vastaa Viestiin