Viiriäiskysymyksiä minultakin

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
siimis

Re: Viiriäiskysymyksiä minultakin

Viesti Kirjoittaja siimis »

No mun mielestä myös viiriäiskukkoja ei kannata edes yrittää pitää yhdessä. Poikkeuksia tietenkin on, mutta on turha odottaa viiriäisiä ottaessa että sattuisi saamaan sopuisia poikia. Sama juttu kuin esim. lemmikkihiirillä tai kaneilla - pääsääntöisesti urokset ei tule juttuun keskenään. Kukaan hullu ei varmaan yritäkään saada kahdesta kultahamsterista kavereita (sukupuoleen katsomatta). Se vaan kuuluu lajin biologiaan.

Nyt kun on noita viiriäiskukkoja kilvan mollattu, niin kerrottakoon että mulla on herrasmies viirukukkoja! Ne tarjoilee ruokaa kanoilleen ihan samaan tapaan kuin kukotkin, sirkuttavat ja kutsuvat pää matalalla ja kantavat kanoille ruoanmuruja nokan eteen! Ja kaikenkaikkiaan viiriäisillä on paljon laajempi ääni ja elemaailma, kuin äkkiseltään arvaisikaan. Kanat esimerkiksi kutsuu kukkoa astumaan ihan erityisellä hyrisevän sirkuttavalla äänellä ja painautumalla maata vasten (ja kukkohan tekee työtä käskettyä :smt003 ). Paljon sivistyneemmät seksitavat kuin kanoilla :smt002 Että ei ne pelkästään vaan ole hulluja tappelijoita ja kannibaaleja!

Sen allekirjoitan myös, että luonteissa on eroja kannan mukaan ja toiset on syntyjään rauhallisempia ja toiset säikympiä. Itse valitsin jatkoon rauhalliset ja "järkevät" kukot ja säikyt kaahottajat päätyivät pataan. Meillä on myös havaittu tuota valkoisten sortamista, mutta nyt on kahdessa laumassa myös valkoisia ja tulevat hyvin toimeen.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Luonteissa on kyllä eroja. Ja minä olen vissiin alusta asti tehnyt väärää vaintaa. olen nimittäin aina valinnut sen dominoivan. Eli toisin sanoen agressiivisen.
Eli sen tekisin toisin.
Mutta vaakakupissa on muutakin.
Esim. muut saa olla vapaana, muut hautoo
sanotaan, että viiru syö vähemmän kuin kana...
Ehkä häkkikanoihin verrattuna, mutta kyllä kesällä mun viirut veti enemmän ostoruokaa kuin kanat. Kanat laiduntaa vieläkin pitkin päivää.
Toisekseen, saan kanoille edullista viljaa ja se taas on viiruille liian isoa..
Joten luulenpa, että viiruni tulevat kalliimmiksi loppujen lopuksi.
Ja ne munat! Ensi ihastuksen jälkeen, hermot menee kuoriessa ja leipoessa. Vaikka olen loistava jo tekniikassa, niin kuoren muruja on joka kakussa... :smt004
Olen sitä mieltä, että kannattaa kokeilla. Muuten ei tiedä mitä on mieltä. Mutta itse taidan luovuttaa.

Silti suurin miinus on se, että ne ei kuljeksi pihalla vapaana. Mietin fasaaneja kovasti vuosi sitten, mutta päädyin etten ota, kun ne tarvii häkin.
Minusta ei mikään vaan ole niin kivaa, kuin se että joka nurkalla joku jotain touhuaa ja kirjakin jää lukematta kun unohtuukin seurailemaan kukonpojan kärpäsmetsästelyä...
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Kukkoa kun ei kai voi leikata... kaniissa 2 urosta tulee hyvin toimeen kun sukukypsyyden saavuttua vie eläinlääkärille leikattavaksi :smt040
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Meillä oli viime talvena viirukukot keskenään omassa häkissä ja hyvin tulivat toimeen. Häkki oli kyllä lattian rajassa ja tosi hämärä. Valoa sinne ei juurikaan päässyt. En tiedä oliko tuolla sitten mitään merkitystä.
PieniHopea

Viesti Kirjoittaja PieniHopea »

Voisiko pitää vain kanoja, ilman kukkoa kun ei ole haaveita poikasista, vain munista syötäväksi?
siimis

Ilman muuta voi pitää vain kanoja! Ihan niinkuin kana-kanoillakin, viiriäisilläkään muninta ei ole riippuvainen kukoista lainkaan, vaan munivat kyllä ilmankin.

Kirjoitinko mä tähän kehjuun tästä jo, vai jonnekin muualle..? :smt017 Sori jos tulee toistoa! Tuolla munismiitissä nimittäin kun teurastettiin noita viiriäiskukkoja, niin mielenkiinnolla pistettiin merkille niiden kivesten koko - ne olivat ihan järjettömän isot linnun kokoon nähden. Isoilla kukoilla ei ollut paljoakaan isommat... Eli sikäli en kyllä yhtään ihmettele, että ovat niin machoja, niillä on varmaan älytön testosteronilataus päällä koko ajan. Se että jollain joku kukkopari tai peräti -porukka tulee toimeen keskenään niin on minusta edelleen ennemminkin poikkeus joka vahvistaa säännön. Pitää osua tosi hyvin kaikki palikat kohdilleen, että se onnistuu. Rauhalliset linnut, riittävästi tilaa väistää, piilopaikkoja ja ehkäpä vielä helpottais, jos ei olis kovaa kilpailua naaraista.

Mullä vilistää justiinsa tuossa vieressäni terraariossa 30 viirutipua. Vielä ne ovat niin kovin suloisia ja viattomia :smt003 mutta kyllä täytyy varmaan hankkia ne Fiskarsin lintusakset, ennen kuin kukkojen sukukypsyys koittaa...
PieniHopea

Oi :smt055
Mä niistä viirukanoista yhä uskallan haaveilla vaikka tässä on vähän negatiiviset viestit palauttaneet maanpinnalle. Laittaisitkos kuvia? Vai onko niitä jo kuvagalleriassa tai muualla?
siimis

No ei niistä ole kuvia vielä, kun mä olen niin onnettoman hidas saamaan niitä nettiin asti...

Ne ON kyllä ihan jumalattoman söpöjä ja niiden touhuja on tosi kiva katsella. Välillä juostaan kaikki ympäri hullun lailla, hypellään ja räpistellään niillä onnettomilla siiventyngillä. Sitten hörpätään vähän vettä ja nokitaan rehuja ja seuraavaksi haetaankin lämmin paikka lampun alta ja oikaistaan koivet taakse ja kellahdetaan kyljelleen nukkumaan :smt007 Tätä rataa toistetaan parinkymmenen minuutin sykleissä ympäri vuorokauden :smt003

Noissa on taas mielenkiintoisia värejäkin. Normi villiväriä on tietty runsaasti. Sitten on sulkaita, tuxedoja ja valkoisia. Yhdellä valkoisella (=keltaisella) tipillä on mustat raidat? Mielenkiintoista nähdä mitä siitä tulee?! Sitten on kolme erisävyistä päältä ruskeaa tipua. Tuleeko niistä sitten kaneleita? Minkäs värisiä ne goldenit on tipuina? En ole niitä nähnyt pikkutipinä.
PieniHopea

Kyllä kuulostavat suloisilta ja ihania värejäkin :smt060
Aiotko pitää kaikki itse, kukkoja varmaan laitat pois? Toivottavasti siinä olisi monta kanaa :)
siimis

On noita muutama kana varattu muualle, mutta sen kummemmin en ole niitä mihinkään kaupannut. Kotona on tilaa noin kymmenelle kanalle. Kukkoja on taatusti ylimääräisiä :smt002 Tosin jos noi erikoisväriset on kukkoja, niin niille pitänee löytää paikka kotona...
PieniHopea

Öhm.. tämä jatkaa kyselyä :smt001
Minkä ikäisenä viirutiput luovutetaan? Onko sinulla ollut terveysongelmia omiesi kanssa?
siimis

No näin kylmillä keleillä kannattanee varmaan odotella, että on kunnon höyhennys päällä. Etteivät pääse kuljetuksessa kylmettymään. Jos haluaa sukupuolitunnistettuja, niin kannattaa odottaa sinne 6-7 viikon ikään, jolloin se on sitten varma. Nämä aikuistuu niin nopeasti, että kannattaa varmaan se pari viikkoa rauhassa odottaa.

Ei näiden kanssa ole mitään terveysongelmia ollut, mutta toisaalta mulla on nyt näitä kantoja ollut vasta viime kesästä. Ekat siitosmunat kun haudoin, niin oli paljon kippuravarpaita. Uskoin kuitenkin että ongelma oli haudonnassa eikä geeneissä ja teippailin niitä varpaita oikoiseksi... Niistä tuli ihan hyviä ja suoria jalkoja ja nyt näiden jälkeläisillä ei ensimmäiselläkään ollut mitään varvasongelmia - uudella hautomakoneella haudottuna :smt002 Eli varmaan on asia niinkuin epäilinkin, haudontaolosuhteet ei vaan olleet aiemmin kohdallaan. Tämä satsi vaikuttaa tosi reippaalta ja elinvoimaiselta, eli olen aika tyytyväinen tuohon koneeseen :smt001
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minullakin tuli ekoissa haudonnoissa kippuroita ja heikompia.
Ihan varmasti on koneen säädöiddä ollut vikaa. Koska tulokset parani samoilla linnuilla kokoajan.
Asut tieten kaukana.. Multa olisit kyllä saanu kaikki pientä korvausta vastaan.. Tai jos olis sulla vaikka kana vaihtaa tai jotain..
PieniHopea

Mä asun Turun lähellä. En omista yhtään ainutta kanaa enkä kanan näköistäkään otusta :smt001 eli niihin en voi vaihtaa. Pupuja kyllä on ylimääräisenä yksi jos toinenkin. Meillä tulisi talliin eli viileään asumukseen.

Kartasta jo katselin missä Loppi on, ihan siellä missä muistelinkin (lopen uupuneista jäänyt mieleen...)
siimis

Meinasin muuten ilmoittaa koiria tammikuun Turun näyttelyyn :smt002 Ollaan kyllä tulossa sinne nyt marraskuun lopullakin, mutta silloin noi taitaa olla vielä pieniä.

Ja mulle kyllä kelpais puput, mutta mies voi pistää hanttiin :smt003
Vastaa Viestiin