Munintatauon pituus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

outi s

Re: Munintatauon pituus

Viesti Kirjoittaja outi s »

Suotta taisin panikoida,taas tulee munaa :smt003 eli pari viikkoako se nyt sit kesti tai vähän yli..
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Meillä mennään vielä luonnollisella valaistuksella, joten päivä ei ole kauhean pitkä. Yksi urhea kana munii n. 4-6 munaa viikossa, muut ei muni. Sulkasato on näillä vanhimmilla (5v) parhaimmillaan (vai pahimmillaan). Munintataukoa on ollut nyt n. kuukausi. 4kk vanhat kanat eivät vielä muni, pesää on kyllä kukon opastuksella käyty jo useaan otteeseen ihmettelemässä. :smt003 Mietinkin juuri, että koska alan lisäämään keinovalaistusta. Menee ehkä marraskuun lopulle, taukoilkoot nyt ihan rauhassa.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Meillä on hyvä tilanne, viisi kanaa ja munia tulee 3-4 päivässä. Toinen silkki hautoo, mutta toisella on vain joka kymmenes päivä munaton. Alhot ovat juuri aloittaneet muninnan ja kolmelta kanalta tulee 2-3 munaa päivässä. :smt038
kukkokiekuu

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Suwitsu kirjoitti:Meillä on nyt mennyt tasan kuukausi ettei yksikään kana ole muninut. Mikä olisi hyvä pituus tauolle, onko vielä liian aikaista pidentää valoisaa aikaa lampulla? Tahtoo taas munia, varastot on tyhjät! (ja kaupasta en kyllä niitä osta!!!)
Saattaavat vanhimmat kanat lomailla 3 kuukautta yhteen putkeen, nuoremmat hiukan vähemmän.Tuossa tammikuussa aloitan laittamaan lisää valoja.Antaa rouvien vaan letkotella biitsillä. :smt035 :smt002 Ovat sen kyllä ansainneetkin. :smt004
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla munii nyt kaikki munivat eli yhdeksän kanaa.
Älytön ralli kukolla, kun se juoksee kaakattamaan kanalaan ja muutenkin edes takaisin kun eräs innokas pikkukukko kiusaa kanalassa muniavia kanoja (yrittää astua vaikka on oikeesti kanan pyrstön koko luokkaa)
Minä taas olen niin iloinen kun munia tulee. Saan 7-9 munaa päivässä ja kaikki menee???
Joskus nolottaa, kun ei ole kellekkään antaa munia mukaan...
Mietin evästä Hankasalmen reissuun, niin eiköhän keitetyt munat ole yksi aines :smt001
Olen ollut laiska kirjanpidossa, mutta pitäisi ruveta pitämään kirjaa näistä tauoista ja kuumeista ja muista!
Koitan parantaa tapani!
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mistäs se sitten kokeillaan, että onko kana muniva vai ei..? Tiedän että harjasta pitäis nähdä, mutta vähän epäilyttää.. :smt017 Mulla on "isojen puolella" neljä kanaa, kaksi orppia, yksi ply-kotchin risteytys ja yksi iänkaikkisen vanha risteytyskana. Ainoa joka munii säännöllisesti lähes päivittäin, on tuo ikäloppu mummo! Sen tiedän varmaksi, koska se munii aina tipujen "turvataloon" - vanhaan lintuhäkkiin joka on lattialla ovi auki. Noi isommat kanat ei millään voi mahtua siitä luukusta sisälle, ja olen myös nähnyt tämän muorin häkissä ajamassa nuorisoa pihalle kun hänellä on nyt täällä bisnekset kesken :smt002
Munintapesässä on mielestäni ollut aina vaan yksi muna per päivä - joskus siellä on ollut kaksi munaa, mutta vain sellaisina päivinä, kun en ole ehtinyt aamusta kanalaan, eli toinen on voinut tulla edellisiltana. Mistä mä nyt tiedän, kuka noista kolmesta munii, koska tuskin ne kaikki munii tasaisesti kolmen päivän välein :smt017 Kaikilla on ihan kauniin heleänpunaiset harjat ja heltat eikä kukaan ole sulkasadossakaan. Munat on aina ihan saman näköisiä, joten näyttäisivät saman kanan munilta. Epäilenkin että kaksi kanoista vaan vetää lonkkaa. Tuon ply-risteytyksen tiedän varmasti munineen viimeksi viime keväänä ja orpit on helmikuun tipuja.
Suvianne

Siihen on olemassa keinot, en ite muista mitkä.
Lapsuuessa kun tuli kaljuja häkkikanoja kesäksi, niin näki pulleasta pyllystä kyllä helposti. Mutta ei näsitä minun kanojen takapuolista mitään näe. ;) Ovat niin kauniisiin pitseihin puettu ..
Minä näen omistani kyllä harjasta. Meidän rouvilla harjat vaalenee ja pienenee heti kun taukoilevat.
Tälli

Viesti Kirjoittaja Tälli »

mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 Ei teidän kanssa, vaikka asiaahan tuo! Harjasta sen kyllä erottaa ehkä helpommin.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Yksi konsti on kokeilla "peräluista" (vastaavat ihmisen istuinluita). Jos ne ovat lähellä toisiaan, niin munahanat ovat kiinni ja jos ne ovat kaukana toisistaan, niin kana on muniva. Toki tarkkoja mittoja on vaikea määrittää erikokoisista roduista johtuen, mutta saman rodun sisällä ja yksilötasolla toimiva konsti.
siimis

Täytyy varmaan kaapata nuo huomenna kainaloon ja tarkistaa rouvien takapuolet :smt003 Eihän se tilannetta miksikään muuta, mutta ihan mielenkiintoista olis tietää kuka siellä ahkerana munii ja kukaa vaan näyttelee ahkeraa :smt002
Iitin Tiltu

Viesti Kirjoittaja Iitin Tiltu »

Tuo on kyllä niin korkealuontoista eläinmatematiikkaa ettei siihene meikä kykene.
Siis sama vika täällä, ei munan munaa ainakaan kahteen kuukauteen. Kova hautomisvimma oli kesällä. 12 tipua saatiin ja loppuaika "heiteltiin" liian innokkaita kanoja munituskopeista hautomasta. Ehkä siitä suivaantuivat. Mutta ku ei "vanhatkaan" (vuoden vanhat)kanat muni! Tosin ne oli niin poljettu ruvelle, ettei varmaan huvitakaan. Sulkasatokin oli kamala. Nyt alkavat vasta oleen taas kanan näkösiä. Hyvä kun muutamilla oli sulkia ollenkaan. Sulkasato vai liian innokkaat polkijat, en tiedä. Tahtoo munia myös! Olen joutunut ostaan, mutta vain luomumunia. Pahaa tekee - munien osto!
siimis

No nuo mun rouvat eivät ole osoittaneet minkäänlaista hautomisintoakaan, joten siitäkään ei meillä ole kyse. Kunhan vaan syövät ja lihovat, mokomat! Onks nää nyt niitä siivellä eläjiä? :smt005

Täytyy yrittää huomenna tiirata noita pyllyjä, niin tiedän kenelle motkottaa ja ketä kehua :smt003
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

MÄ OLEN LAITTANU AIKASEMMIN KANAN PIENEEN HÄKKIIN VUOROKAUDEKSI TAI PARIKSI SILLOIN KUN SELVITIN .Oli sit aikaa kun jokavuosi otin muutaman uuden ja varmaan täytyy taas ens syksynä ku heittää noit vanhoja pois.JESS tänään maattareilta tuli 9 munaa koko ajan lisääntyy kun kirput lähti
Viimeksi muokannut harrastaja, 02 Marras 2009, 20:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suvianne

Onko teillä valoa tarpeeksi?
Meillä aloittivat kun puku oli taas valmis. Mutta sulkasato oli kyllä paljon huomaamattomampi. Ei meillä kovin rajusti tippunut höyheniä.
Joten ei ne varmaan kesken ala, mutt kyllä pitäs aika pian sen jälkeen.
Eikä se rehukaan ole välttämätön mun mielestä. ;Meillä saavat aika vähän rehua, kun on hernettä.
Eli nyt meillä on pääravintona jyvät ja herne
Vastaa Viestiin