Munintatauon pituus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Suwitsu

Munintatauon pituus

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillä on nyt mennyt tasan kuukausi ettei yksikään kana ole muninut. Mikä olisi hyvä pituus tauolle, onko vielä liian aikaista pidentää valoisaa aikaa lampulla? Tahtoo taas munia, varastot on tyhjät! (ja kaupasta en kyllä niitä osta!!!)
Tälli

Re: Munintatauon pituus

Viesti Kirjoittaja Tälli »

Meillä ei kyllä oo valo auttanu ainakaa mitää.. Kyllikki alootti ensi hautomalla heinäkuun aluus..sitte se viätti tipulomaa ja sulukasatoki loppuu jo yli kk sitte, "tipusekki" se on viaroottanu jo aikoja sitte.. munia vaan ei oo ilimaantunu viäläkää ja tipujenki pitääs pian ruveta munimaa..ONNEKSI! omien kanojen munia en oo viälä saanu ku 4kpl. :smt013 ku kanat alootti heti sulukasaron ku tulivat..paitsi Anni joka ei muni ollenkaa ja alootti vasta sulukasaron (Annista ei nyt sitte ollakkaa varmoja onko se nyt sitte se nuaree musta sekootus vai yli 8v vanha ilimajokinen..torennäköösesti jäläkimmäänen)

Ja Niin tosiaa kuinka pitkäksi tua munimistauko voi venähtää?
outi s

Re: Munintatauon pituus

Viesti Kirjoittaja outi s »

Samaa mäkin kyselin tossa jossain toisessa ketjussa,kertokaa ny viisaammat :smt045
Mitens onko se muilla totaali tauko? Meillä noi 4 kanaa munii munan joka toinen päivä,siis en tiä kuka ja koska,mutta pesässä on muna joka toinen päivä.Muninta loppu kun laiton kanat sisälle melkein samalla kertaa...
Suvianne

Re: Munintatauon pituus

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minusta se kolme-neljä viikkoo??
Ainakin mulla.
Mutta jos olette joutuneet siirtään ne sisälle, niin en osaa sanoa paljonko venyy.
Minusta vapaana ollut reagoi voimakkaasti luukkujen yhtäkkiseen sulkemiseen.
Minä aukaisen nyt joka aamu luukut oli lunta tai ei ja kaikki munii! Olen niin onnessaan, kun menen munakennon kanssa kanalaan "harvestaan" niin paketti täynnä saa tulla takaisin.
Tänään oli ohut puuteri lumi ja kanat rohkaisi ja hyppäsivät ulos. Nyt kuopsuttelevat sulia paikkoja..
Suwitsu

Re: Munintatauon pituus

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillä saavat kyllä päivät olla ulkona mutta eivät muni. Sulkasato alkoi melkein kaikilla munivilla kuukausi sitten, vielä ei ole kukaa uudelleen aloittanut munintaa.
mirri

Re: Munintatauon pituus

Viesti Kirjoittaja mirri »

Minusta näyttää että on ihan kanakohtanen juttu :smt017 Kun nuoremmat kanat aloittaa nopeammin muninnan, ja niillä tuntuu sulkiminenkin menevän nopeasti. Niillä oli noin 4 viikkoa. Ja nämä vanhat ladyt vieläkin ovat hieman kalpea harjaisia ja lomailevat. Munitusrehua olen antanut nyt jo kaikille. Sulkien heittely aikaan koitin tehdä kaikemaailman teho/vitamiini pöperöä. Vanhat Hybridirouvat taas muni, vaikkei ollut sulkia. Mutta onneksi nyt pitivät sen taukonsa ja uusi sulkapeitekin alkaa tulemaan. Oli tässä jo villalanka ostettuna paituleihin.Pisin munintatauko(ilman tipuja) on kai ollut jopa 3kk. Nämä hautojathan sitten pitävät äippäloman ja hoitovapaan ja kesäloman siihen jatkoksi ja mitäniitä muita nyt vielä on. Mutta jaksavatpa sitten taas munia!
Vaquera

Re: Munintatauon pituus

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

mirri kirjoitti: Nämä hautojathan sitten pitävät äippäloman ja hoitovapaan ja kesäloman siihen jatkoksi ja mitäniitä muita nyt vielä on.
:smt005 :smt005
kite

Re: Munintatauon pituus

Viesti Kirjoittaja kite »

Meillä taitaa näillä nuorilla olla siihen päälle vielä syys-, talvi- ja hiihtolomakin :( Ei siis vieläkään munan munaa...
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Munintatauon pituus

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meillä lyhin tauko on ollut kolme viikkoa ja pisin varmaan samaa luokkaa kuin mirrillä.
Vanhemmat kanat saavat taukoilla ihan miten pitkään vaan haluavat, kun on nuoria syksyllä muninnan aloittavia kanasia :smt003 VinkVink ;)
Villiina

Re: Munintatauon pituus

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Meillä on kuulkaas saatu viimeksi omien kanasten munia toukokuussa. silloin mulla oli vain kaksi kanaa, jotka aloittivat yhteishaudonnan. Tiput kuoriutuivat juhannuksen jälkeisellä viikolla. Saldona oli kaksi kanaa ja viisi kukkoa! :smt003 No niitä sitten hoidettiin tunnollisesti ja kun lapset eivät tarvinneet enää hoitoa piti kanoista Tuikku (alho) sulkasadon siihen päälle. En tod tiedä mikä loma nytten on ollut menossa jo päälle kuukauden.. Munia ei vain ole kuulunut. Äideistä Tiuku (käppänä) muutti Ushvalle millekukon kaveriksi ja siellä vasta aloitti sulkasadon. Parempi olis tosiaan meidän kananuorikoiden alkaa pian munimaan, ovat nytten 18 vko vanhoja. Noloo tämä ainaski on kun munia ei vain kuulu. Onneksi nuo kanat on niin mukavia seurattavia ja likäks niin helppo hoitoisia, muutenhan tässä kotitarvekanalan pidossa ei ois mitään järkee!! :smt037
Tilanne on ollu jo niin nurinkurinen pitkän aikaa, et hain sillon Sotkamon miitin jälkeen ittelleni kaks "maatiaiskanaa" lisää. Toisella oli sulkasato päällä, kun haettiin ja toinen aloitti välittömästi meille päästyään. Olen kuulkaas ihan satavarma, et nää on sitte niin vanhoja, et eivät enää koskaan munikkaan!! :smt005 Näidenhän tarkka ikä ei ole tiedossa, mutta ovat varmasti jo ihan suhteellisen kypsään ikään eihtineitä tapauksia. Kauniitahan he ovat ja varsin kesyjä, ettei se nyt haittaa, jos munia ei kauheesti enää tuukkaan, mut edes muutama, niin sais heiltäkin vielä tipuja!
Loppuseltaan meitin kohalla tilanne on tämä, et jos ei ala yhenkään kanan persiistä munia tipahteleen muutaman viikon sisällä, julistan meidän kanalan pelkäksi kotikanalaksi. Musta se tarve sana on kokonaan hyödytön meidän tyttöjen kohdalla!! :smt002
Ushva

Re: Munintatauon pituus

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Pari viikkoa ilman munia on oltu täällä. Yhden jäätyneen ankanmunan löysin ja pari kanojen kesäistä munapiiloa, mutta muuten ei ole näkynyt munia kanoilta, ankoilta eikä viiriäisiltä!
Mulla on toukokuussa kuoriutunut kananuorikkokin tuolla, miksi sekään ei vielä muni? Aloittaako nuorikot myöhemmin munimaan jos niiden muninnan aloitus osuu syksylle, kuin mitä se osuisi keväälle? :smt017
Mulla on tällä hetkellä tällä tontilla yhteensä 42 lintua ja ei munan munaa mistään! Kyllä sitä saa pieni ihminen tosissaan raataa edes yhden munan toivossa! :smt003
Suwitsu

Re: Munintatauon pituus

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Ushva kirjoitti:Mulla on tällä hetkellä tällä tontilla yhteensä 42 lintua ja ei munan munaa mistään! Kyllä sitä saa pieni ihminen tosissaan raataa edes yhden munan toivossa! :smt003
Veit sanat suustani! Meillä ei kyllä ihan noin monta siivekästä ole, nuorikoistakin suurin osa kukkoja mut silti! Voi että kun taas koittaa se päivä että joku munii, voi sitä riemua!
Tälli

Re: Munintatauon pituus

Viesti Kirjoittaja Tälli »

olis vissiin pitäny tulla jo ennemmin puhumaa tuasta munimisesta nimittäin tänään löytyy 3 munaa pesästä
Kuva Torennäköösesti nuatten lapsokaasten tekosia.....ja tottakai mun pikkuveli kysyy heti ensimmääsenä ku näki munat, että koska meille tuloo tipuja...:roll:
harrastaja

Re: Munintatauon pituus

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Minun huhtikuun lopussa syntyneet teki ekan 12.10 ja sit vasta alottivat nyt molemmat et 26 viikkosena muna molemmilta päivässä 3 päivää ja päivän tauko ja taas jatkavat
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Munintatauon pituus

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Meilläkin osa näyttää pitävän munitus taukoa :smt017 kun joka toinen päivä tulee neljä ja toisena vaan kaksi munaa.
Eli parivuotisista kanoista munii kaksi ja vuosikkaista kolme ja nuorikot ei ollenkaan (5 ja 6kk ikäiset)
Kellään ei ole sulkasatoa ja hautomisvietti loppui jo lokakuun alussa.
Ulkona ovat saaneet olla jos ei ole kovin viima tai pakkasta kovin.
Kovasti tässä uotellaan että nuorikotkin alkaisi munimaan, niin riittäisi talveksi omii munnii eikä tarvitsisi kaupan hyllystä hakea. :smt023
mummo ja kanaset :biggrin:
Vastaa Viestiin