Kädenvääntö KP:n kanalassa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
sera1

Re: Kädenvääntö KP:n kanalassa

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Laitetaas kuva puukkosahasta ja
pistosahasta
Pitäähän se KP:n uusi ihmetyökalu selvittää :smt003
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Maximoves kirjoitti: Nauhoitesetä kertoi, että vikaa tuntuu olevan
Ai siel on nauhat mitkä analysoi vian??? Miten se sellanen voi toimia? Näppäilet puhelimen numeroita ja tähtiä ja risuaitoja sitä mukaa minkä arvelet olevan oikea vastaus vai? Tollasesta tulee kyllä lähinnä mieleen joku FaceBook-testi "Kuinka nörtti olet?". Onko yhtä paikkansapitävää? :smt003

Meijänkin puhelinlaitoksella on nauha, mutta ihan vaan pariin ekaan kysymykseen; A) haluutko kreikan- vaiko englanninkielistä molotusta B) haluukkonä ostella jotain vaiko onko teknistä ongelmaa jne. Näppäilen aina englannin mutta ihmisen vastattua puhelimeen ne aina heittää jonku litanjan kreikaks ja mie karjahdan luuriin mielenosotuksellisesti että "Guud iiiivning!" Tosin eilisessä puhelussa ei ollu nauhaa lainkaan, ihan ihminen sieltä soitteli. Oli mukava puhelinyhtiön setä. Kyseli myös että mistä maasta oon ja miten kauan oon täällä asunut. Totes sitten että kyllä mun pitäis vähän enemmän kreikkaa opetella ku noinki kauan tääl oon ollu. Vai että kreikkaa tässä vielä pitäis opiskella! Kyl mää opettelen uusii asioit iha tarpeeks ja viel ihan joka päivä! Ois tehny mieli kysyy osaako setä rakentaa munintapesiä ja käyttää kuviosahaa! Hän osas englantia saman verran ku mie kreikkaa joten mutu-tuntumalla edettiin. Sen verta ymmärsin että tänään yheksän aikoihin hyö ovat tänne tulos. Kysyin vielä ystävällisesti että miten löytävät talomme ja kerroin vielä osoitteemme. En kyllä tiijä miks; katukyltti on lojunu tossa meijän pihalla jo pari vuotta eikä kellään liene hajuuka mikä meijän kadun nimi on! Eikä taloissa oo mitään numeroitakaan :smt004 No, jos eivät löyvä perille ni ei haittaa. Näkyy nettiyhteys toimivan nyt.
Rusina kirjoitti: Pahimmillaan kävi niin, että oltiin viikko ilman nettiä (=maailmanloppu :smt013).
Aivan :smt045 maailmanloppu!
maunu_muori kirjoitti:Kuviosaha taitaa olla sen harvelin oikee nimi, niitä on sekä akku että johtovempaimia..
Eli esim tässä on sellaisia eikö vaan:
http://www.ironsec.fi/webmarket/index.p ... 4wodKEpDlA
Muoriska, kyllä se kuviosaha on oikee sana, kun kuvissa möllötti just sellasia laitteita mistä puhuin. Kiitos! Meijän sahas on sellanen laaseriki. Isäntä sillä tykkää hianostella ku jotain leikkelee. Laaseri sojottaa näyttää etiäpäin että mennäänkö sitä piirrettyä viivaa suoraan. Mä en mitään laaseria kyl puuta leikatessa tartte. Enstekski ni en tiijä miten sen saa päälle. Ja sitäpaitti, ei ne mun piirtämät viivat ikinä suarii oo. Jos mää niit seuraisin ni vinoonhan mä sit leikkaisin! Ihan perstuntumalla kun sahaan menemään ni on paljo isommat mahollisuudet saada suoraa, tai ainakin suorahkoa, leikkuujälkeä.

Nyt tartteis alkaa keräämään inspiraatiota betoninvalua varten... :smt009 Niin paljo mun pitää sitä tällä kertaa tehä että mun on pakko tutustua tohon betonimyllyyn :( Mää pelkään sitä laitetta iha hirveesti. Ja jos siin tekee sutta ni sitä tulee kans paljo! Tolleen porakonevatkaimella pieniä eriä tehdessä ei moka niin haitannu. Ja mä en tiedä betonimyllystä mitään. Sen verta oon nähny että tiijän että myllyn pitää pyöriä, ja tiijän mihin aukkoon työmiehet niitä aineksia heitti ja sieltä otti jotenki laitetta kallistamalla... Muistaakseni kottikärryihin kaasvat. Miten mä jaksan ees kärryllisen betonia kurvata kanalaan...? Tähän projektiin tarvitaan paljon hyvää tuuria - ja kurapuku päälle! :smt005
Kotopullaki

Nyt just huomasin ton Seran viestin. Hei, se on tollanen pistosaha. Mutta Muorin kuvissa oli samanmoinen nimellä kuviosaha! Onks ne yks ja sama laite? Ja rakkaalla lapsella monta nimeä? :smt055 :smt017
Moilanen

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Joo, tuossa kuviosahassa on kovin hento ja helposti katkeava terä.
Sillä pystyy pikkutarkasti tekemään ohuehkoon, 2-3mm levyyn tosiaan kuvioita.
Pistosaha on järeämpi, ei niin suurta vaaraa terän katkeamiselle mutta tarkkuus ei niin pikkutarkka kuin kuviosahalla.
Itse käytän harvoin kuviosahaa, pistosahaa joskus mutta pääasiassa vannesahaa eri vahvuisin terin.
Vannesahoja minulla on kolme.
Kotopullaki

Voi hyvänen aika... Kuviosaha, pistosaha, vannesaha, moottorisaha... :smt101 Puutöitä harjoitteleva menee ihan sekasin jo :smt005

Sen verta alko kiinnostaa että kävin kattoo vehkeen merkin ja googletin tietoja. Minun ihmevempaimeni on nyt sitten siis Makita 4304, elikkäs HÄN :smt054 on KUVIOSAHA. Lukipa tuotetiedossa vielä sellanenkin että on AMMATTIkäyttöön :smt002 En siis ole turhaan mainostanut että isoisäni teki puusta tuulimyllyjä ja sieltä ne taidot geeneissä ovat periytyneet minullekin, noin humpsista vaan, taivaan lahjana :smt045 :smt040 Tästä on hyvä jatkaa :smt023 Rinta rottingilla etiäpäin :smt003
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mie oon vaan puuseppien opettajan vaimo.. mut jos toi ammattilainen täältä ratkasee terminologian..rovaniemi HOHOI...
Toi ilmotus pistosaha on nettikaupan sivulla --- saataa olla ei niin ammattilaisten käyttämä nimitys... kuviosanana mää oon sitä kuullut nimitettävän

Moottorisahasta pysykäätten armon ystävät kaukana... se on tappavan vaarallinen väline.. tai kattokaa, että paikalla on joku ensiaputaitoinen :smt005 ..
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kotopullaki kirjoitti:Nyt just huomasin ton Seran viestin. Hei, se on tollanen pistosaha. Mutta Muorin kuvissa oli samanmoinen nimellä kuviosaha! Onks ne yks ja sama laite? Ja rakkaalla lapsella monta nimeä? :smt055 :smt017
Mun isä kutsuu sitä nimellä nususaha ja se on musta niin söpö ja herttanen nimi karmeen pelottavalle vehkeelle :smt003 Sellainen sympaattinen! Nususaha kuulostaa paljon kiltimmältä kuin pistosaha, eikö?
Vaquera

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

Nostan sulle KP hattua. Sä et oikeestikaan pelkää tarttu ns. härkää sarvista. :smt023 että tulee hyvää valua ym.
Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

No johan tää nyt oli hankalaa, mulla on siis toi kuviosaha, ihan tuttu peli ja äly kätevä, tosin ilman laaseria, että oman tutisevan käden piirtämällä viivalle mennään täälläkin, sitten on se perinteinen käsi nylkytettävä, jolla kaikki sahaukset menee aina ihan vinoon ja hikikin tulee. Moottorisahaa en ole vielä (huom painottaen sanaa VIELÄ :smt002 ) hankkinut ja vannesaha on liika iso ja hankala mun tiloihin ja sit toi puukkosaha, nimikin kertoo, näyttää vähän niinkun moottoroidult keittiöveitteltä :smt003 . NO niin listaa jatkaa siis sirkkeli - sellanen pöytämalli (löytyy) mut sellainen käsisirkkelikin olis kätevä, helpompi sahata suoraan kuin edellämainituilla muilla vehkeillä ja sit se jiirisaha ja öh toi rautasaha - vaik sitä ei varmaan lasketa kun se on käsipeli sekin. Mutta se mitä mä siis tarkoitin ja mitä mun iskä (kirvesmies) suositti on siis (oli ihan pakko mennä kaivamaan toi paperilehtiroskis että sain sen nimen) siis MONITOIMIKONE, eikö oo tylsä :smt107 mä olin ihan varma että sillä on joku hurjankin hieno nimi. tässä siis linkki moiseen vekottimeen http://www.bosch-do-it.com/productspeci ... 80e/fi/fi/ ja haulla google toi kasan keittiövempaimia eikä suinkaan tätä ihmelaitetta :smt042 Kaikkee ne siis keksii.

Joo, tämä nauhoitesetä on ällö, eka pitää painella useita eri numeroita ja koittaa arvata mihin päätyy ja mikä se vika vois olla, sitten on lueteltava syntymäaika numero kerrallaan (joka on sekin äkkiseltään vaikeeta, uskokaa pois) ja sitten vastailtava vaikeisiin (ja ihan tyhmiinkin) kysymyksiin kyllä tai ei tai jotain muuta, ennenkun se setä kertoo, että juuh, vikaa on :smt021 Ei kai kukaan sinne soita jos vikaa ei ole, ihan pöllöjä, ton systeemin kehittäjän on ihan pakko olla insinööri ja mies :smt036

Mut enivei, olet KP ihan selvästi perinyt erityisen lahjakkuuden kädentaitojen saralta ja osaat hienosti hyödyntää sitä, tuo taitohan on periytyvää, kuten siis voin itsekin hyvillä mielin todeta kirvesmiehen tyttärenä :smt040

Ja PISTOsahalla siis varmaan pistetään sikoja ja kuviosahalla sahataan kaikkea kivaa ja söpöjä koukeroita ja hiukan vinoon ihan suoraakin koska nimikin jos kertoo, että kuvioita pitäis tulla :smt005
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mikäs saha se sitten on mikä mulla laitetaan pöydälle, semmonen iso mötikkä vähän kun ompelukone? :smt017 Siinä on piitkä varsi tasasen alustan päällä ja semmonen lähes langanohut terä? Sillä on kiva tehä pikkukiharaa piperrystä johonki lasinlautoihin tai vaikka palapeliä.
Maximovesin linkki muuten taitaa viitata suoraa mun joululahjalistalle :smt003
Maximoves

Kanamummo, onko siinä ihan sellanen niikun lanka tai sellanen, kai sekin on jonkinlainen kuviosaha, olisko se nyt se lehtisaha :smt017 kauheen vaikeita kysymyksiä ja mä haluun kans joululahjaks kaikenlaisia vekottimia. :smt114
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Minä en oo paljoa sahaillut muita kuin hirsiä öisin :smt005 Mutta tuollainen sähköllä toimiva moottorisaha on aika hyvä peli huonokätisen naikkosen käsille. Se on kevyt, ja tehokas eikä pidä mahdottoman kovaa meteliä. Olen kaatanut sillä pihapiiristä jatkoroikan sallimissa rajoissa puita,ja pilkkonut satoja puunrunkoja polttopuiksi. Isäntä on rakentanut sen avulla melkein kaikki kanalat ja riikkilän, sillä suhahtaa 2 x 5 parrukin poikki helposti.

http://www.netanttila.com/products/larg ... 460073.jpg

Juurikin tuommoinen kapine on minulla. :smt045 :smt045

Minulla on kädet niin huonot, etten voi esim naulata vasaralla tai sahata sahalla tai vääntää ruuvimeisselillä kauaa. Ote vaan kirpoaa yht'äkkiä ja vasarat tms lentää kädestä. :smt086

Oon mä verran kade Kotopullakille :hmph: kun se saa auringonpaisteessa ja lämpimässä tehdä remonttia. Meillä oli eilenkin illalla pimeää kuin p***ssä jouluna, kun viimeisteltiin tuota riikkilää. Tänä iltana ne pääsevät jo tuohon sisemään ulkohäkkiin ja huomenillalla sitten ihan kartanolle saakka.
Maximoves

Siis akkuruuvinväännin on ihan mun ykköslempilaite, mä en enää naulaa yhtään mitään! Naulatut jutut on ihan karmeita purkaa (kyllä, mä puran ja uudelleen rakennan usein asioita) mutta taas ruuvatut on ylihelppoa purkaa ja käyttää uudelleen :smt003 Nyt mun akut alkaa olla kaput ja mietinkin sijoitanko uuteen vempaimeen vai selvitänkö saako uusia akkuja vanhaan kunnon Makitaan.

Sähkösaha kuulostaa aika turvalliselta, mut mulla on sellasia jumalattomia pölkkyjä elikkäs siis puita 30 kuutiota tuolla pinossa, jotka pitäis tehdä polttopuuksi eikä niihin taida toi sähkösahan teho piisata :smt012 , joten ostoslistalla on se oikee moottorisaha sekä turvakengät ja turvahousut, jotka on siis pakko olla kun meikä rupee sellasen vehkeen kanssa heilumaan....mä olen siis oikein koulussa opetellut toissa vuonna kuinka sellasta huolletaan, terä vaihdetaan ja terotetaan ja miten sillä pitää sahaa ja miltä se näyttää kun turvapöksyt pelastaa kintut sahaamiselta :smt003

KP onkin onnellisessa asemassa kun saa tuolla lämpösessä touhuta, me täällä kohta räntäsateessa ja pakkasessa koitetaan näpit jäässä otsalampun valossa tehdä töitä... :smt022
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Makitaan ei yleensä saa akkuja, ja jos saa, niin niillä on hintaa lähes yhtä paljon, kuin uudella makitalla (10 v. työkalukaupassa töissä).

Sähkösahan teho riittää. Meillä on kaadettu esimerkiksi valtava haapa tontin nurkalta,tyvestä ympärysmittaa lähes 1,5 metriä, ja tämän lisäksi se on pilkottu liiteriin. Oli tosi korkea, lähes 17 metriä. Koko ajan isäntä tekee sillä sahalla polttopuita, siis metsästä kaadettuja puunrunkoja pilkkoo. Vielä ei ole tullut sellaista puuta vastaan johon ei tuon sahan terä uppoaisi :smt003
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mie kattelin eilen niitä sahojen teknisiä tietoja.. insinööri kun oon vaikkakin nainen( appiukon termejä lainatakseni) niin sen boschin PISTOHAN ja olikohan se makitan KUVIOSAHAN tekniset tiedot on suurin piirtein samat, esim tehossa ei oo mitään eroo, kummassakin pysty kallistaan jne.. ei voi muuta sanoo kuin että PISTOSAHA= KUVIOSAHA, riippuu ihan kääntäjästä kumpaa termiä on käytetty... kummassakin oli teho 720 wattia, niin että vaikka ulkosasu oli erinäkönen , niin viekkaan että moottori oli sama.....

meillä on Scudo Combinato (auto) ja siihen käy Jumpyn osat, jotka on yleensä halvempia, ja ne käy melkein kaikki ristiin.. EXperttin osat on taas kalliinpia, vaikka ihan samoja on käytetty, autojen rungotkin on samat, ainoo missä on vähän eroo on toi sähköjen veto. eli missä sulakkeessa on mikäkin :smt003 .. ja harakiristä saa osat kaikkiin... vielä edukkaammin. Nyt oli kyllä ihan merkkiliikkeestä ostettava, kun vaihdettiin kytkinvaijeri.. oli senverran erikoinen ratkasu, automaattikiristimellä.
Viimeksi muokannut maunu_muori, 09 Loka 2009, 09:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin