Katkennut varvas, hoidosta!

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

etna

Katkennut varvas, hoidosta!

Viesti Kirjoittaja etna »

Tipulta oli jäänyt varvas oven väliin miehen sulkiessa tipulan ovea, ja toki se oli mennyt silpuksi. :smt009 Ensiapuna pesin, putsasin ja paketoin varpaantyngän mahdollisimman steriilisti sekä annoin selvästi kipuilevalle (tärisi kovasti) tipulle kissan kipulääkettä :roll: . Nyt tipu on terraariossa tehovalvonnassa ja -hoidossa. On ihan pirteä ja liikkuu olosuhteisiin nähden suht hyvin, kipulääke kai auttoi ( :smt017 ?). Mikähän on tällaisen ennuste, ja mitähän jalalle oikeasti pitäisi tehdä? Viedä lekuriin vai voiko hoitaa itse? Vai onko määräyksenä kirvesterapia? :smt009
Eepi

Re: Katkennut varvas, hoidosta!

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Menikö varvas ihan muussiksi?
etna

No, sanotaanko että siinä on tynkä, josta roikkuu riekale, joka ennen oli ainakin kolmasosa varvasta, ja sen riekaleen päässä riippuu kynsi. :smt009
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hui! Pahalta vaikuttaa...minkä ikäinen se on eli saatko jo selvää, että onko kukko vai kana? Jos kukko, niin taitaisi "järki kädessä"-menetelmällä olla se kirvesterapia paras "hoitokeino". Jos on kana, niin kai se irtipoikki-oleva osa pitäisi 'amputoida' pois, koska ei se varmaankaan tule enää tarttumaan jäljelle jääneeseen varpaaseen kiinni. Eli ell:ä suosittelisin...
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

En koittaisi kotikonstein hoitaa, liian vaikea tietää paljonko tipua sattuu.
etna

Täsmennetääs vielä hiukan, se riekale, joka yhdistää kynnen ja varpaantyngän, on sellainen pienen apilanvarren paksuinen (en todella tiedä mistä tämä vertauskuva, en nyt keksinyt muutakaan), eli voisin kuvitella, että ilman pakettia melkein putoaisi pois matkasta. Mietin siinä jo äsken, että nappaanko saksilla katki, kun tipu ei tuumannut mitään, vaikka kääntelin ja vääntelin ja kattelin harkiten siinä sitä riekaletta ja kynttä. :sad7: En ainakaan usko että nyt sattuu, kun sai tosiaan sitä pitkävaikutteista kipulääkettä, joka taitaa toimiakin, tai ainakin tipu ei näytä enää kipuilevan. Klenkkaakin ihan sujuvasti pakettinsa kanssa.

Ja tuosta onko kukko vai kana - kun en minä tiijjä! :smt011 Yritin sitä tiirailla ja vertailla, mutta ääh... Harja on isompi kuin joillakin samanikäisistä, joiden arvelen olevan kanoja, mutta pienempi kuin niillä joiden arvelen olevan kukkoja. Eikä helttaa ainakaan vielä pilkota yhtään. Kameraakaan ei nyt ole lainassa, niin en saa teille kuvaa arvioitavaksikaan. :(
etna

Kaikessa kamaluudessaankin alkoi ihan naurattaa tuo "koska ei se varmaankaan tule enää tarttumaan jäljelle jääneeseen varpaaseen kiinni". Ei, se ei todellakaan tule tarttumaan jäljellä olevaan varpaaseen enää. :smt003 Ainakaan toivottavasti... Sellainen siima on tosiaan, ettei taida olla paljolla kiinni. Mikälie nahanrepale sitä siinä pitää.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Nappaa se apilanvarsi/siima poikki. Ja ruuttaa sitten reilusti desinfiointiainetta + pistä tukeva kääre. Nyt yöllä ei kuitenkaan saa ell:ä kiinni...
etna

Iyyh, niin kai sitä pitää koittaa. Laittaa sitten pään pölkylle jos näyttää, ettei menny ihan niinku piti. :sign11: Meen samoja teitä nukkumaan, joten aamusella vasta tiiätte mitä tapahtu. :smt014
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä en menis lääkitsemään kirveellä, vähemmän vahvat tropit voi hyvinkin auttaa!
Enkä pistäis pakettiin. Että saa hengittää ja kuivua rauhassa, puhdistelisin vaan välillä laimennetulla(!) betadinellä ja katsoisin ettei nyt vallan kakassa kahlaa sen varpaansa kanssa. Ja poikki tosiaan se suikale.
Jos nyt ei kärsikään (tai kuole kipulääkkeen yliannostukseen, miten ihmeessä noin pienille eläville annostelee paljon isommille mitoitettuja kipulääkkeitä...?).
Nuo on aika ihmeellisiä paranemaan nuo lintujen varpaat. Penskana mulla oli seeprapeippo jolle oli käynyt jotain, en tiedä mitä yhden varpaansa kanssa ja se ikäänkuin kuivettui, kai kuolioitui koko varvas. Oletan että putosi joskus myöhemmin pois mutten tiedä kun jouduin siitä linnusta muista syistä luopumaan. Pari kertaa meillä on käynyt pikkutipujen kanssa niin että ovat hautomakoneessa onnistuneet murtamaan varpaan. En tajua mitä douppia noilla ihan pienillä on, kai ne on jotenkin koodattu siihen perus elintoimintojen ja tarpeitten tyydyttämiseen kun ne ei kerta kaikkiaan ole kipuilleet lainkaan varpaitaan. Ja ne on parantuneet ihan itsestään. (Joo tiedän olen paha ihminen kun mulla on hautomakoneen välipohjan kanssa käynyt näin paha suunnitteluvirhe mutta alan vihdoin saada idean miten saan korjattua sen 99,9% tiputurvalliseksi :oops: ).
Minkä ikäinen se tipu on?
Mä olen oppinut että kukkopojat parhaiten tunnistaa harjan mallista. Joillain kukoilla kasvaa se harja korkeutta tosi selvästi ja tosi pienenä jo ja ne onkin helppo tunnistaa. Mutta joillain kukoilla on suhteessa tosi matala harja, ja toisaalta joillain kanatipuilla suhteessa tosi korkea ja voi olla aika kirkasvärinenkin. Ne erottaa kuitenkin siitä että vaikka kanan harja olisikin korkea, on se kuitenkin kapea, ja vaikka kukolla olisi matala harja, on se kuitenkin pulleammanmallinen kuin kanoilla.
Kukkoja kun riittää muutenkin niin jos on tunnistettavissa kukoksi, vaaka kallistuisi minusta kuitenkin lopettamisen puolelle :smt105
etna

Noniin, nyt on leikelty kuivahtanut riekaleosa irti ja kuvatkin otin aamulla kun vaihdoin paketin. Ajatuksena oli kanssa, että otan paketin pois kokonaan, kun piti laittaa tirppa kuitenkin erilleen muista, kun ei päästänyt pienempiään syömään. Tipunen on siis jo reilun kuukauden ikäinen, meidän B-tipueesta, eli kyllä teidän pitäs jo tietää onkse kukko vai ei. ;) Olen kallistunut ehkä kuitenkin sille kannalle, että se olisi kukko, oli sillä kuitenkin vähän hailakkaa heltan alkua myös? Otin kuvia, kertokaa mielipiteenne!

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
kuutamofoxi

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

OT: onpa kaunis tipu :smt007 (En lähde veikkailemaan kumpi se on :smt002 ). Kyllä mä uskoisin, että varpaan puuttuminen ei sitä haittaa myöhemmin, jos nyt selviää tulehtumatta.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Mun pienellä kanakokemuksella veikkaisin kanaa :smt017
Varpaan ympäsrille laittaisin vain mikropore teippiä, hengittää, suojaa ja on kevyt sidos .
etna

Voi jukra, tulkaas nyt kaikki sanomaan mielipiteenne, kumpi se nyt on! :smt003 Mä ajatettelin, että otan nyt tuon paketin pois ja saa olla ihan tynkä paljaana, jotta tosiaan hengittää. Mulla on siellä talouspaperinpalasia alusina, ja oon aina käyny nostamassa paskat pois. Yleensä niitä tuleekin kyllä justiin sillon, kun meen tarkistamaan vointia. :smt003
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Minustakin näyttää kanalta. Sen verran lyhyt pätkä varpaasta puuttuu, että eiköhän se sen kanssa pärjäille.

OT: Miksi muuten moni sanoo, että Betadine pitää laimentaa, vaikka sen käyttöohjeessa ei niin käsketä? Itse käytin sitä alkuun laimennettuna, mutta nykyisin ihan semmoisenaan. Eka kokemukseni ko. aineesta oli, kun ell ompeli koiran raatelemaa lammasta. Itse ruiski ainetta raakana, mutta jatkohoitoon käski laimentaa laihan teen väriseksi.
Vastaa Viestiin