Mä en menis lääkitsemään kirveellä, vähemmän vahvat tropit voi hyvinkin auttaa!
Enkä pistäis pakettiin. Että saa hengittää ja kuivua rauhassa, puhdistelisin vaan välillä laimennetulla(!) betadinellä ja katsoisin ettei nyt vallan kakassa kahlaa sen varpaansa kanssa. Ja poikki tosiaan se suikale.
Jos nyt ei kärsikään (tai kuole kipulääkkeen yliannostukseen, miten ihmeessä noin pienille eläville annostelee paljon isommille mitoitettuja kipulääkkeitä...?).
Nuo on aika ihmeellisiä paranemaan nuo lintujen varpaat. Penskana mulla oli seeprapeippo jolle oli käynyt jotain, en tiedä mitä yhden varpaansa kanssa ja se ikäänkuin kuivettui, kai kuolioitui koko varvas. Oletan että putosi joskus myöhemmin pois mutten tiedä kun jouduin siitä linnusta muista syistä luopumaan. Pari kertaa meillä on käynyt pikkutipujen kanssa niin että ovat hautomakoneessa onnistuneet murtamaan varpaan. En tajua mitä douppia noilla ihan pienillä on, kai ne on jotenkin koodattu siihen perus elintoimintojen ja tarpeitten tyydyttämiseen kun ne ei kerta kaikkiaan ole kipuilleet lainkaan varpaitaan. Ja ne on parantuneet ihan itsestään. (Joo tiedän olen paha ihminen kun mulla on hautomakoneen välipohjan kanssa käynyt näin paha suunnitteluvirhe mutta alan vihdoin saada idean miten saan korjattua sen 99,9% tiputurvalliseksi

).
Minkä ikäinen se tipu on?
Mä olen oppinut että kukkopojat parhaiten tunnistaa harjan mallista. Joillain kukoilla kasvaa se harja korkeutta tosi selvästi ja tosi pienenä jo ja ne onkin helppo tunnistaa. Mutta joillain kukoilla on suhteessa tosi matala harja, ja toisaalta joillain kanatipuilla suhteessa tosi korkea ja voi olla aika kirkasvärinenkin. Ne erottaa kuitenkin siitä että vaikka kanan harja olisikin korkea, on se kuitenkin kapea, ja vaikka kukolla olisi matala harja, on se kuitenkin pulleammanmallinen kuin kanoilla.
Kukkoja kun riittää muutenkin niin jos on tunnistettavissa kukoksi, vaaka kallistuisi minusta kuitenkin lopettamisen puolelle