Siniviiriäinen ei muni

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
annip

Siniviiriäinen ei muni

Viesti Kirjoittaja annip »

Minulla on tällä hetkellä kolme siniviiriäistä - kaksi kanaa ja kukko. Kanat ovat nyt melkolailla tasan 5 kk vanhoja, mutta munia ei ole juurikaan näkynyt. Toinen kanoista on loukkaantumisen jäljiltä sairashäkissä, joten voin vielä jotenkin ymmärtää, ettei munia siellä ehkä tule tehtyä, mutta kun tuo toinenkaan ei muni? Kaksi munaa olen tähän mennessä saanut tuolta toiselta kanalta pari päivää sen jälkeen, kun nostin valon määrää 14 tuntiin päivässä, mutta siihen se sitten jäikin. Onko ideoita mistä lähteä hakemaan syitä?

Lämpötilasta joku mainitsi minulle, mutten ole oikein selvillä miten lämmintä sitten pitäisi olla? Vastahan tässä on kesä lopuillaan, joten liian kylmä tuskin on ollut? Linnut ovat minulla siis asunnossa, eli sään armoilla ne eivät oikeastaan ole. Ja tuo valon määrä... 14 tuntia on monissa lähteissä suositus, onko joku toista mieltä? Pitäisikö tuota vieläkin lisätä?

Entäpä sitten ruokinta? Tällä hetkellä tarjolla on hiekkaa, munankuorirouhetta, ötökkäpateeta, siemensekoitusta ja vaihtelevasti erilaisia kasviksia ja esimerkiksi kaloja. Rehua ei tällä hetkellä ole, sillä se on loppu, muttei sitä munien ilmestymisen aikaan ollut myöskään tarjolla. Se on kuitenkin hankintalistalla, kun vaan keksisin mistä kaupunkilainen ja autoton ihminen sitä löytää..

Sitten mietin vielä sellaista, että aiheuttaisivatkohan kämppiksenä majailevat neitokakadut stressiä ja se sitten taas munimattomuutta? Samassa häkissä on tosin asusteltu jo muutama kuukausi, eikä mielestäni näiden kahden lajin välillä ainakaan erimielisyyksiä näy. Viirut ovat kuitenkin saamassa oman kopin, kunhan saan sen valmiiksi.

Linnut ovat terveen oloisia ja virkeitä olleet koko ajan, kun ovat täällä asustaneet. Mitään sairautta en siis näkisi syytä epäillä siltä pohjalta. Näiden sisarukset näyttäisivät muualla munivan myös. Mutta jos joku sairaus olisi kyseessä, niin mikä tällaista aiheuttaisi?

Ovat ne niin mahtavia eläimiä, mutta loukkaantumisineen ja tämän ongelman kanssa aiheuttavat minulle kyllä tavattomasti päänvaivaa uutena harrastelijana. :smt017 Käännynpä nyt siis kokeneempien puoleen, jos täältä joku osaisi sanoa, että mitä minä en nyt ole osannut ottaa huomioon?
oivaasukas

Re: Siniviiriäinen ei muni

Viesti Kirjoittaja oivaasukas »

Moi. Munitusrehu on parasta, sinä on aineet hyvässä läjässä ja pitää emon terveenä. Ellei ole sitä, anna paljon muuta ruokaa; leipää, kasviksia ja erityisesti kananmunan keltuista ja murskattua kuorta. Siitä se lähtee.
Vastaa Viestiin